طبق گزارش آنلاین، چراغ‌های زنون یا HID برای اولین بار در آمریکا در سال 1996 بر روی لینکلن مارک هشتم نصب شدند و در آن زمان گران بودند. چراغ های زنون بین دو نقطه قوس ایجاد می کنند که گاز زنون بین آنها قرار دارد.

تقریباً دو دهه بعد، آئودی R8 اولین چراغ های جلوی تمام ال ای دی را معرفی کرد. باید دانست که پیش از این خودرو در برخی خودروها از چراغ های کم نور LED استفاده می شد. فناوری LED از الکتریسیته برای تامین انرژی نیمه هادی ها و سپس آزادسازی فوتون ها استفاده می کند. برای اطلاعات بیشتر باید اشاره کنیم که فوتون ها کوچکترین ذرات ممکن نور هستند. چراغ های زنون و چراغ های LED هر دو عملکرد بهینه و قیمت بالایی دارند و به همین دلیل چراغ های جلوی خودرو بسیار روشن هستند.

از نظر روشنایی و طول عمر، لامپ های زنون دارای درخشندگی 3200 لومن و طول عمر 3500 ساعت هستند. چراغ های LED روشن تر هستند و حداکثر 5000 لومن و طول عمر حدود 10000 ساعت ارائه می دهند.

باید گفت که کلمه lumen معادل لاتین نور برای اندازه گیری روشنایی نور مصنوعی به کار می رود و هر چه این عدد بیشتر باشد منبع نور روشن تر است. چراغ های اولیه نصب شده در خودروها، مانند انواع هالوژن، حداکثر 2100 لومن نور ساطع می کنند، اما دمای آنها می تواند تا 700 درجه سانتیگراد نیز برسد.

در مقابل دمای چراغ های ال ای دی حداکثر 100 درجه سانتیگراد است که به میزان قابل توجهی از دمای لامپ های هالوژن کمتر است. به همین دلیل یکی یکی از مهم ترین ویژگی های چراغ های ال ای دی این است که با وجود اینکه در زمان فعال بودن بیش از 3000 لومن نور ساطع می کنند، اصلا گرم نمی شوند. همانطور که می دانید نوری که به چشم ما می رسد تنها بخش کوچکی از طیف الکترومغناطیسی آن را تشکیل می دهد.

نور از طول موج های مختلفی تشکیل شده و رنگ نور با دما یا کلوین اندازه گیری می شود. چراغ‌های جلویی که رنگ زرد بیشتری از خود ساطع می‌کنند، دمای پایین‌تری دارند، از جمله لامپ‌های هالوژن که می‌توانند دمای رنگی کمتر از 5000 کلوین داشته باشند. اگر چراغ‌های خودرو با دمای رنگ 10000 کلوین ساخته می‌شدند آبی به نظر می‌رسیدند اما نور زیادی از خود ساطع نمی‌کردند.

چراغ های زنون و ال ای دی معمولا در محدوده متوسط ​​قرار دارند و دمای رنگی در حدود 6000 کلوین دارند که از نظر میدان دید موثرترین حالت است. اما سوال اینجاست که کدام بهتر است: چراغ زنون یا LED. وقتی صحبت از دید جاده به میان می‌آید، LED‌های سفید روشن مؤثرتر هستند زیرا در قوی‌ترین بخش مقیاس دمای رنگ، نور تولید می‌کنند. همین دمای نور در نور شدید خورشید برای ما قابل مشاهده است که میدان دید خوبی را فراهم کرده است. یکی دیگر از مزایای چراغ های LED این است که سریعتر از سایر گزینه ها فعال می شوند و تنها در چند میلی ثانیه به حداکثر نوردهی خود می رسند.

اگرچه چراغ های زنون در برخی موارد می توانند ارزان تر از LED ها باشند، اما چراغ های LED طول عمر بسیار بیشتری دارند. اما به طور کلی به نظر می رسد که چراغ های جلوی مدرن امروزی چشم برخی از رانندگان را آزار می دهند و بیش از حد روشن هستند. لامپ های LED به قدری قدرتمند هستند که چشم انسان نمی تواند به اندازه کافی با محیط سازگار شود و این می تواند منجر به اختلال در دید فرد مقابل شود. خوشبختانه چراغ های موسوم به ماتریکس این قابلیت را دارند که نور مستقیم را از چشم رانندگان خودروهای مقابل منحرف کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما