پیش بینی کارشناسان از قیمت طلا، سکه، ارز، بورس و خودرو در نیمه دوم سال 1403/سرنوشت بازارها مشخص شد.

مریم فخری: این در حالی است که نیمه اول سال 1403 در آخرین ساعات خود قرار دارد و بررسی روند بازار نشان از رفتار متفاوت آن دارد. 186 روز ابتدایی سال برای سرمایه گذاران طلا و سکه روزهای سودآوری بود اما از سوی دیگر معامله گران ارز، سهامداران و خریداران خودرو متحمل زیان سنگین شدند.

گزارش های روند بازار نشان می دهد که قیمت طلا 14.8 درصد و سکه 13.9 درصد در نیمه اول سال افزایش یافت، در حالی که دلار 2.8 درصد و بازار سهام 4.4 درصد کاهش یافت. همچنین افت قیمت خودروهای تولید داخل نیز بین 5 تا 135 میلیون تومان بود.

طلا ۴۸۴ هزار تومان افزایش قیمت داشت

484 هزار تومان سود دریافتی خریداران طلا بابت خرید هر گرم طلای 18 عیار در 6 ماه گذشته است. در حال حاضر هر گرم طلای 18 عیار 3 میلیون و 738 هزار تومان در ابتدای سال 1403 14.8 درصد ارزانتر بوده است.

یکی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا در نیمه اول سال افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی است. طلا در بازار جهانی 20.2 درصد یا 441 دلار گران شده و اکنون به 2622 دلار رسیده است.

اما بازار طلا در نیمه دوم سال کدام مسیر را طی خواهد کرد؟ و آن هم در شرایطی که انتظار می‌رود قیمت جهانی طلا به بالای 3000 دلار برسد؟ نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو با خبرگزاری بازتاب آنلاین با پیش بینی وضعیت بازار طلا در نیمه دوم سال 1403 گفت: سوالی که امروزه اغلب مطرح می شود این است که آیا بازار طلا خواهد شد. در روزهای آینده رشد می کند یا قیمت ها موقتی خواهد بود؟ به نظر من امکان کاهش قیمت بسیار کم است. یعنی می توان گفت که احتمال آن 5 درصد هم نیست.

وی خاطرنشان می کند: اگر تحلیل ها در بازارهای جهانی صحت داشته باشد، قطعاً بازار داخلی تحت تأثیر قرار می گیرد.

سکه 13.9 درصد گران شد

قیمت سکه در نیمه نخست سال از پنج کانال عبور کرد و به 44 میلیون تومان رسید. بررسی نمودار قیمت در بازار سکه نشان می دهد که قیمت هر قطعه سکه امامی با 5 میلیون و 409 هزار تومان افزایش به 44 میلیون و 215 هزار تومان رسید که رشد قیمتی 13.9 درصدی را تجربه کرد.

همانطور که در بازار طلا، افزایش قیمت اونس بر افزایش شدید قیمت طلا در بازار ایران تاثیر داشت، تحت تاثیر رفتار عجیب طلا، قیمت سکه همچنان به شکست ادامه داد. کانال اونس طلا نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفت و گو با خبرگزاری بازتاب آنلاین درباره وضعیت بازار سکه در نیمه دوم سال گفت: بازار سکه نیز با شرایط بازار طلا مواجه است اما نقطه ای که برخی از مردم در حال ورود به بازار طلای مذاب هستند زیرا حباب سکه بلند شده است. مردم قبلاً خرید سکه خود را کاهش داده اند.

وی می گوید: مثلا حبابی که در سال های گذشته 300 هزار تومان بود، الان به 8 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. البته حباب سکه هم اکنون 7 میلیون و 800 هزار تومان است.

بذرافشان تاکید می کند: متاسفانه یک سال رکود و کاهش تقاضا را سپری کرده ایم و واحدهای تولیدی و فروش در 6 ماه گذشته وضعیت خوبی نداشته اند.

دلار 2.8 درصد ارزان شد

اما روزهای مبارزه در بازار ارز گذشت. بر اساس گزارش ها، سود خریداران ارز در شش ماه گذشته منفی بود به طوری که قیمت دلار در این مدت ۱۷۱۶ تومان کاهش یافت. این بدان معناست که دلار 2.8 درصد کاهش را به ثبت رساند و اکنون در 59 هزار و 230 تومان است.

در این شرایط این سوال مطرح می شود که بازار ارز در نیمه دوم سال چه شرایطی را تجربه خواهد کرد؟ سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت و گو با خبرگزاری درباره توسعه آینده بازار ارز می گوید: قیمت ارز و تقویت ریال به عوامل مختلفی بستگی دارد. در مواقعی و با در نظر گرفتن سایر متغیرهای اقتصادی مانند صادرات، اشتغال و بهره وری.

وی درباره تاثیر درآمدهای ارزی و فروش نفت بر نرخ ارز می‌افزاید: اشتباه ما این است که از منظر نرخ ارز به تورم نگاه می‌کنیم. زمانی که نرخ ارز خود عاملی برای افزایش نرخ تورم باشد. بنابراین اگر در 6 ماهه دوم سال نقدینگی زیادی داریم و کنترل نقدینگی وجود ندارد، نباید نرخ ارز را ثابت نگه داریم.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی توضیح می دهد: برای کنترل نرخ ارز باید نرخ ارز و حداقل نرخ ترجیحی ارز را به نرخ ارز بازار آزاد نزدیک کنیم و سپس نرخ بهینه ارز مشخص شود.

سیدعلی در خصوص تصمیمات نرخ ارز و نرخ سود اظهار می کند: از سوی دیگر کسری بودجه و افزایش نقدینگی بسیار مهم است و اگر در این دو حوزه درست عمل کنیم، نرخ ارز نیز کنترل می شود.

بازار سهام 4.4 درصد سقوط کرد

حواشی بورس تهران در نیمه اول سال به شدت افزایش یافت. بنابراین در روزهای پایانی تابستان تحولی در راس سازمان بورس به وجود آمد. این در حالی است که عملکرد بورس تهران در نیمه نخست سال نشان می دهد که افت 4.4 درصدی را به ثبت رسانده است. در این مدت شاخص کل بورس با افت 98 هزار و 87 واحدی به رقم 2 میلیون و 97 هزار و 4 واحد رسید.

بازار سرمایه با این شرایط نیمه دوم سال را چگونه سپری خواهد کرد؟ مجید عبدالحمیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بازتاب آنلاین گفت: پیش بینی می شود در شش ماهه دوم سال، بازار سرمایه ایران عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته باشد.

وی توضیح می دهد: عوامل متعددی از جمله تثبیت نرخ سود و سیاست های انبساطی دولت می تواند نقدینگی بیشتری را وارد بازار سرمایه کند. به عنوان مثال کاهش فشارهای تورمی و تثبیت نرخ دلار باعث افزایش سودآوری شرکت های صادرات محور مانند پتروشیمی و فولاد می شود.

عبدالحمیدی ادامه می دهد: اصلاحات ساختاری در بورس و ارائه ابزارهای مالی جدید مانند صندوق های قابل معامله بورس (ETF) نیز می تواند به افزایش عمق بازار و شفافیت آن کمک کند. در نتیجه، انتظار می‌رود بازار سرمایه با نوسانات کمتر و رشد پایدارتری مواجه شود، به‌ویژه در صنایعی که مستقیماً با نرخ‌های بهره جهانی مرتبط هستند.

قیمت خودرو 5 تا 135 میلیون تومان بود

در شش ماه گذشته بازار خودرو روند نزولی را تجربه کرد و خریداران خودروهای داخلی بین 5 تا 135 میلیون تومان زیان قیمتی را متحمل شدند.

همانطور که گزارش ها نشان می دهد در 6 ماه گذشته پراید 151 SE مدل 1403 با 5 میلیون تومان کاهش با قیمت 330 میلیون تومان در بازار خودرو به فروش رسید. قیمت پژو 206 تیپ 3 پانوراما مدل 1402 با 35 میلیون تومان کاهش به 630 میلیون تومان افزایش یافت. پژو 207 گیربکس مدل 1403 نیز با کاهش 80 میلیون تومانی و 730 میلیون تومانی به فروش رسید. اما پژو ELX-TU5 مدل 1402 30 میلیون تومان ضرر کرد و به قیمت 800 میلیون تومان رسید.

بر اساس این گزارش در نیمه اول سال 1403 تارا اتوماتیک V2 مدل 1403 با افت 125 میلیون تومانی در بازار به قیمت 875 میلیون تومان رسید. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشن مدل 1402 با کاهش 105 میلیون تومانی به 935 میلیون تومان رسیده است.

راناپلاس مدل 1403 نیز 30 میلیون تومان ارزان شد و 620 میلیون تومان قیمت داشت. راناپلاس مدل 1402 با 25 میلیون تومان کاهش به 585 میلیون تومان در بازار فروخته شد. همچنین قیمت ساینا اس دوگانه سوز مدل 1403 با کاهش 40 میلیون تومانی 430 میلیون تومان تعیین شده است. اما سمند سورن پلاس EF7 دوگانه سوز مدل 1403 حدود 135 میلیون تومان و 705 میلیون تومان ارزان به فروش رسید.

شاهین جی اتوماتیک CVT مدل 1403 نیز 105 میلیون تومان ارزان شد و 795 میلیون تومان قیمت داشت. همچنین کوییک Geared GX L مدل 1403 با 25 میلیون تومان کاهش با قیمت 415 میلیون تومان فروخته شد.

اما در خصوص وضعیت بازار خودرو در نیمه دوم سال، کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که در سه ماهه گذشته بازار خودرو نشان داد که تقاضا در آن به حدی کم است که به جای افزایش قیمت ها کاهش یافت و با شروع فصل پاییز و با نزدیک شدن به فصل سرما، به نظر می رسد که رکود فعلی حتی بدتر خواهد شد.

به گفته آنها وضعیت بازار خودرو در نیمه دوم سال به نرخ ارز بستگی دارد و در صورت افزایش نرخ ارز در ماه های پایانی سال، احتمال تغییر قیمت ها در بازار خودرو وجود دارد. در غیر این صورت، رکود همچنان بر بازار خودرو حاکم خواهد بود.

223225

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما