اخبار خودرو

پیش‌بینی قیمت خودرو در سال 1403 ؛ بازار به چه سمتی می رود؟

پیش‌بینی قیمت خودرو در سال 1403 ؛ بازار به چه سمتی می رود؟

قیمت خودرو در سال 1403 موضوعی است که در این مقاله سعی داریم به آن بپردازیم و از احتمالات احتمالی بازار خودرو در سال آینده بگوییم.

به گزارش بازتاب آنلاین، بازار خودرو امسال فضای آرامی را نسبت به سال گذشته خود یعنی 1401 تجربه کرد، البته لازم به ذکر است که شوک های قیمتی متعددی در سال جاری وارد بازار شد اما بازار واکنشی نشان نداد. بسیار به این شوک ها به طور کلی می توان گفت که قیمت خودرو در سال 1402 رو به افزایش بود و بازار با کاهش قیمت موقت و جزئی مواجه شد. اگرچه این وضعیت قیمتی نتوانست رونق را به بازار بازگرداند و خرید و فروش را افزایش دهد.

اما آیا بازار خودرو در سال آینده چنین وضعیتی را تجربه خواهد کرد؟

برای پاسخ به این سوال چند عامل مهم را باید در نظر گرفت. اولین عاملی که قیمت خودرو را تعیین می کند، تورم است. به عبارت دیگر، در شرایطی که همه عوامل تاثیرگذار در قیمت ها ثابت هستند، تورم به تنهایی می تواند قیمت خودرو را به سمت بالا نمودار سوق دهد.

برخی از اقتصاددانان تورم نقطه به نقطه سال 1402 را 55.5 درصد اعلام کردند. با توجه به اینکه دولت در سال 1402 از سیاست های انقباضی استفاده کرده است، رشد تورم چندانی را پیش بینی نمی کنند. اما با توجه به اینکه در دو سه سال اخیر رشد اقتصادی حدود 4 درصد بوده است، برای سال 1403 هم همین مقدار را پیش بینی می کنند، شاید کمی کمتر. در نتیجه با توجه به عامل تورم و رشد اقتصادی نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را چه در بازار آزاد و چه درب کارخانه داشت.

آیا بازار خودرو دلاری می شود؟

امسال شاهد تکانه های ارزی متعددی در بازار خودرو بودیم. اما بازار این تکانه های ارزی را جدی نگرفت و معامله گران افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت خودرو را تجربه نکردند. حال این سوال پیش می آید که نرخ ارز در سال آینده به چه سمتی می رود و آیا خودرو نسبت به نوسانات ارز بی تفاوت است؟

پیش بینی قیمت خودرو در سال 1403; بازار به چه سمتی می رود؟
پیش‌بینی قیمت خودرو در سال 1403 ؛ بازار به چه سمتی می رود؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار از ارزش ذاتی خود عقب است. دلار که هم اکنون در بازار آزاد در کانال 55 هزار تومان به بالا معامله می شود، به صورت ذاتی در نیمه بالایی 60 هزار تومان ارزش گذاری می شود. بنابراین عقب نشینی قیمت نخواهیم داشت، اما با اقداماتی می توان انتظار داشت که طی دو تا سه سال آینده امکان یک پله یا نگهداری در یک قیمت مشخص با تغییر پارامترهای اساسی را داشته باشیم.

با توجه به پیش بینی های متعدد کارشناسان اقتصادی در حوزه نرخ ارز، احتمال کاهش قیمت خودرو بسیار کم است. البته ممکن است قیمت خودرو در یک شیب ملایم به سمت بالا باشد.

خودروسازان؛ بازیگران اصلی بازار خودرو

یکی یکی از اخبار قابل توجهی که در سال 1402 منتشر شد افزایش قیمت خودرو با وجود کاهش نرخ ارز بود. اما چرا این اتفاق افتاد؟ پاسخ ساده است: کاهش عرضه خودرو. بر اساس آماری که چندی پیش منتشر شد، میزان فروش خودروسازان در دی ماه نسبت به ماه قبل خود، یعنی آذر ماه 11 درصد کاهش داشته است. به همین دلیل بازار پس از شوک ارزی فاز صعودی خود را حفظ کرد.

البته خودروسازان در پایان هر سال سیگنال های متفاوتی مبنی بر افزایش قیمت خودرو درب کارخانه به بازار ارسال می کنند. البته امسال تنها خودروسازان نبودند که قیمت خودروهای کارخانه ای را افزایش دادند، بلکه معاونت حمل و نقل وزارت حراست نیز قیمت خودروهای کارخانه را افزایش دادند. مهر تردیدها در مورد افزایش قیمت خودرو در سال جدید را تایید کرد.

پیش بینی قیمت خودرو در سال 1403; بازار به چه سمتی می رود؟
پیش‌بینی قیمت خودرو در سال 1403 ؛ بازار به چه سمتی می رود؟

هر چند بارها اظهارات خودروسازان و منوچهر لگی تکذیب شد و وزیر صمت اعلام کرد که کاهش قیمتی وجود ندارد؛ اما خودروسازان یکی پس از دیگری خبر افزایش قیمت خودروهای کارخانه ای را تایید کردند و به زودی باید شاهد افزایش قیمت این خودروها باشیم.

در این میان باید توجه داشت که بازار نسبت به اخبار دولت و سایر مسئولان واکنشی نشان نمی دهد و به نوعی از اخبار واردات خودرو ناامید شده است. سپس وعده های مکرر دیگری مانند «آنقدر خودرو وارد می شود که باید به فکر انبارهای جدید باشیم». و امثال آنها واکنشی نشان نخواهند داد.

در مجموع با توجه به پارامترهای بررسی شده، پیش بینی می شود در سال آینده شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار باشیم. البته باید در نظر داشت که بازار خودرو و سایر بازارهای پایه کشور را نمی توان به طور قطع پیش بینی کرد، اما امکان کاهش قیمت وجود نخواهد داشت و این میزان افزایش است که با توجه به آن می تواند متفاوت باشد. عناصر مختلف

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا