سبک زندگی

پنج لحظه‌ از مناظره‌های تلویزیونی که سرنوشت ایران را تغییر دادند

بازتاب آنلاین: خب ایام انتخابات فرا رسید و به خاطر آن روزها بحث های تلویزیونی نزدیک است. طبق اعلام سازمان صدا و سیما، مناظره کاندیداها از هفته آینده آغاز می شود و استودیوی مناظره تلویزیونی باید برای پذیرایی از 6 کاندیدای انتخاباتی آماده شود. قرار است پنج مناظره چهار ساعته با حضور نامزدهای انتخاباتی داشته باشیم، یعنی مناظره نامزدهای انتخاباتی هر سه روز یک بار از رسانه ملی پخش شود. البته کمیت و تعداد مناظره ها نسبت به دوره های قبل بیشترین تعداد مناظره های تلویزیونی از ابتدای پخش تلویزیونی تاکنون بوده است.

مناظره های انتخاباتی همیشه با لحظات خاصی همراه بوده است و به نظر می رسد همان لحظات تعیین کننده ای بود که سرنوشت پاستور را برای چهار سال رقم زد. در ادامه به سراغ برخی از آن لحظات تأثیرگذار می رویم، احتمالاً می دانید که چه هستند، اما مرور آنها همچنان لذت بخش است. با ما بمان.

سال 88 / جنجال احمدی نژاد و موسوی!

داغ ترین مناظره انتخاباتی سال 88 ساعت 10:30 صبح چهارشنبه سیزدهم خرداد مناظره محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی به صورت زنده پخش شد و طبق اعلام دبیر وقت ستاد انتخاباتی صداوسیما، نزدیک به 50 میلیون نفر در ایران این مناظره تلویزیونی را دنبال کردند.

احمدی نژاد در این مناظره از موسوی به عنوان نماینده دولت های هاشمی و خاتمی به شدت انتقاد کرد و برای اولین بار در برنامه زنده تلویزیونی صراحتا از هاشمی رفسنجانی انتقاد کرد و از مفاسد اقتصادی، ارتباطات مخفیانه و مواردی از این دست صحبت کرد که در مجلس مطرح نشده بود. رسانه ملی تا آن زمان مناظره موسوی و احمدی نژاد اتفاق جنجالی دیگری نیز داشت. علاوه بر افشاگری‌های احمدی‌نژاد درباره افرادی چون ناطق نوری و حشمیر رفسنجانی، احمدی‌نژاد پرونده افشاگری میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را روی میز گذاشت و با نمایش پرونده رهنورد در مقابل دوربین، ادعاهایی درباره صلاحیت تحصیلی وی مطرح کرد.


سال 88 / اتهامات بی سابقه کروبی و احمدی نژاد به یکدیگر

بدون شک، سال 1988 جنجالی ترین سال تلویزیون در حداقل پنج دهه اخیر بوده است. مناظره های انتخاباتی 88 به نظر می رسید در دنیایی دیگر برگزار می شد و دیالوگ ها به بی دقت ترین شکل ممکن به ضرر نامزدها انجام می شد. پس از «بگو» احمدی نژاد در مناظره با موسوی، این بار به سراغ کروبی رفت و درباره کمک های مالی شهرام جزایری و برخی مسائل دیگر توضیحاتی داد که با واکنش متقابل کروبی همراه شد.


سال 92 / رمز پیروزی روحانی با رمز گوزنبری

مناظره های انتخاباتی سال 92 با حضور همه نامزدهای انتخاباتی برگزار شد. بر اساس تصمیم کمیسیون تبلیغات انتخاباتی در روزهای دهم، پانزدهم و هفدهم، 3 مناظره 210 دقیقه ای با حضور تمامی نامزدهای انتخاباتی تشکیل شد. خرداد این ماه ساعت 16 به صورت زنده از شبکه 1 پخش می شود.

اما ماجرا از آنجا شروع شد که قالیباف به بازگویی وقایع دانشگاه پرداخت و توضیح داد: زمانی که قرار بود مجوز تجمع دانشجویان تحکیم به مناسبت سالگرد تأسیس دانشگاه صادر شود، روحانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی در دانشگاه بود. در آن لحظه، زمان، او خیلی مایل به دادن اجازه نبود. روحانی در پاسخ خاطرنشان کرد: شما گفتید که دانشجویان بیایند و ما برای اتمام کار گازکشی برنامه داریم. شاید این عبارت سرنوشت انتخابات سال 92 را تغییر داد.


1371/ انتقاد تند علی اکبر ولایتی از سعید جلیلی

مناظره 1992 دقایق مهمتری داشت. علی اکبر ولایتی در سومین مناظره سیاسی، هنگام اعلام جزئیات برهم خوردن توافق هسته ای خود با نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، از شیوه کنونی مدیریت پرونده هسته ای ایران و فعالیت های سعید جلیلی در سمت دبیر دیوان عالی کشور انتقاد کرد. امنیت ملی مشاوره. داستان مهمی را فاش کرد.


سال 96 / چهار دقیقه طوفانی روحانی مقابل قالیباف

خب قالیباف برای جبران شکست سال 92 در آخرین مناظره تلویزیونی به سراغ املاک حسن روحانی رفت تا صندوق های رئیس دولت یازدهم را خالی کند. اما آخرین ضربه برای آخرین لحظه باقی ماند.

حسن روحانی چهار دقیقه طوفانی را تجربه کرد. آنقدر جذاب و دقیق بود که محمدباقر قالیباف مات و مبهوت به دوربین نگاه می کرد. به همین دلیل بود که سیاستمداران نگاه قالیباف را در آن لحظات پایانی مناظره روز جمعه دقیقاً مشابه مناظره طوفانی سال 92 می دانند و او شکست خود را در مناظره ای که روحانی در آن اظهارات جنجالی در انتقاد از او کرد، احساس کرد.

منبع:برترینها

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا