پروژه الکترونیک کالابرگ که به عنوان ابتکار امیدوارکننده دولت سیزدهم برای حمایت از معیشت مردم مطرح شده بود، به طرز مشکوکی توسط دولت چهاردهم متوقف شده است.

به گزارش مانیبان، طرح شارژ الکترونیکی که یکی یکی از ابتکارات دولت سیزدهم برای حمایت از معیشت مردم محسوب می شد که در دولت چهاردهم متوقف شد.

حال این سوال پیش می آید که آیا این طرح در دولت جدید به طور کامل متوقف شده است؟ آیا اجرای چنین طرح هایی می تواند به رفع مشکلات معیشتی مردم کمک کند؟

کاتالوگ الکترونیکی یکی یکی از پروژه هایی است که همواره مورد توجه مردم و دولت بوده و سوالات زیادی در مورد آن مطرح است. پس از حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی دولت تصمیم به اجرای این طرح برای کاهش مشکلات معیشتی مردم گرفت و با پیگیری مجلس در نهایت این طرح اجرایی شد. اما از ابتدای دولت چهاردهم تاکنون خبری از اجرای مجدد این طرح منتشر نشده است.

حال سوال این است که آیا این طرح دوباره اجرا می شود؟ آیا اجرای چنین طرح هایی به معنای بازگشت به سیستم توزیع کوپن دهه 60 است؟

با وجود استقبال دهک های کم درآمد جامعه از طرح الکترونیک کالابرگ، اجرای این طرح از ابتدای دولت چهاردهم تا به امروز متوقف شده است و هنوز خبری از اجرای مجدد این طرح نیست. . .

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها درباره وضعیت کاتالوگ الکترونیکی گفت: هنوز سفارشی به سازمان هدفمندسازی یارانه ها ارسال نشده است.

البته سید صولت مرتضوی وزیر سابق کار درباره وضعیت این پروژه توضیح داد که اجرای پروژه کالابرگ یک وظیفه قانونی است. وزارت کار دولت سیزدهم زیرساخت های این طرح را فراهم کرده تا به نتایج خوبی برسد.

بنابراین با وجود استقبال اقشار کم درآمد جامعه از این طرح، مردم باید منتظر اقدامات دولت در این زمینه باشند.

اجرای پروژه کاتالوگ الکترونیک از کجا شروع شد؟

با توجه به افزایش تورم سالانه و افزایش قیمت کالاهای اساسی، تامین این کالاها به دغدغه اصلی اقشار کم درآمد جامعه تبدیل شده است.

دولت سیزدهم با حذف ارز ترجیحی 4200 تومبی این یارانه را با هدف جبران معیشت خانوارها پرداخت کرد. در ابتدا مجلس آن کالاها را با قیمت گذاری الزامی کرد شهریور 1400 در اختیار مصرف کننده قرار گیرد. اما چرا نبود این طرح به دلیل اراده ناکافی هیات دولت و نبود بودجه کافی از سوی وزیر اقتصاد رد شد.

اما در سال 1402 رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه از تامین منابع لازم برای اجرای این طرح خبر داد. در واقع هدف اصلی دولت از اجرای این طرح تامین سبد غذایی مورد نیاز جامعه هدف از طریق یارانه است.

در این طرح مردم می توانند 11 کالای اساسی مانند مرغ، تخم مرغ، گوشت منجمد، شکر، روغن، ماست، شیر، پنیر، ماکارونی و حبوبات را از طریق کالابرگ تهیه کنند.

چه طبقاتی واجد شرایط دریافت کالا هستند؟

از زمان اجرای این طرح از سال گذشته تا به امروز هفت دهم اقشار کم درآمد جامعه مشمول دریافت این کالاها هستند که حدود 60 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند. البته افراد می توانند از طریق سایت پشتیبانی دهکده خود و از طریق شبکه خود مبلغ اعتبار یارانه خود را مشاهده کنند.

لازم به ذکر است که دهک دهی از طریق بعد خانوار، تراکنش های بانکی، اطلاعات خودرو، حقوق و درآمد افراد و … انجام می شود.

طراحی محصول الکترونیکی؛ بازگشت به دهه 60

طرح بلیت الکترونیکی با هدف کمک به اقشار کم درآمد جامعه در دولت سیزدهم اجرا شد. اما اجرای چنین طرح هایی نمی تواند مشکل معیشتی مردم را در دراز مدت حل کند. اجرای چنین سیاست هایی برای حل مشکل معیشتی مردم یا کنترل تورم منسوخ شده است. این سیاست ها در هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا اجرا نمی شود. این سیاست ها در دهه 50 و 60 در ایران اجرا شد، اما اکنون برای حل مشکلات معیشتی مردم باید روش های منسوخ را کنار گذاشت و از روش ها و سیاست های صحیح استفاده کرد.

البته اقتصاددانان نظریه های مختلفی در این باره ارائه می کنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی تابناک، برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به شرایط کسری بودجه، پرداخت یارانه ها بار مالی سنگینی را به همراه خواهد داشت و یارانه ها باید به صورت غیر پولی پرداخت شود. از سوی دیگر برخی معتقدند با وجود کسری بودجه، این طرح موفق است. نبود زیرا بار سنگینی بر کشور تحمیل کرد.

در مجموع طرح صورتحساب الکترونیکی طرحی منسوخ است که نمونه های آن در دهه 50 و 60 اجرا شد و در این دوره نمی تواند مشکلات معیشتی مردم را حل کند و دولت باید به فکر جایگزینی سیاست ها و طرح های جدید باشد.

نبض بازار


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما