به گزارش مانیبان به نقل از تجارت نیوز، بر اساس اعلام مسئولان سازمان بورس، 24.5 میلیارد تومان از سود سهام سال 1401 واریز شده است اما مپنا هنوز 500 میلیارد تومان از آن را واریز نکرده است بدهی که باعث تاخیر در تسویه کامل فاز سوم سود سهام شده است. سازمان بورس همچنان در تلاش برای افزایش این مبلغ است و به گفته مسئولان تصمیم نهایی در این زمینه به شورای عالی بورس سپرده شده است.

سرویس بورس: مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده اند که تاکنون در مجموع 24.5 میلیارد تومان سود سهام برای عملکرد سال 1401 واریز شده است که این سپرده ها به دلیل تاخیر شرکت ها به سه مرحله تقسیم شد. و با وجود واریز دو مرحله از این سود قبل از سال 1402، مرحله سوم هنوز تکمیل نشده است. این تاخیر به دلیل سوء نیت برخی شرکت ها در پرداخت سود سهامداران بوده است.

بد اعتمادی شرکت ها به پرداخت سود سهام و تأثیر آن بر سهامداران

مجید عشقی رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار پیش از این در رسانه ملی اعلام کرده بود که برخی از شرکت ها به دلیل مشکلات نقدینگی نمی توانند به موقع سود سهام را پرداخت کنند. وی همچنین با تاکید بر اینکه این شرکت ها باید معوقات را در اسرع وقت پرداخت کنند ابراز امیدواری کرد تا خرداد ماه سال جاری این مشکل برطرف شود. اما بیش از سه ماه از این وعده می گذرد و هنوز تسویه کامل این مزایا قطعی نشده است.

نقش مپنا در تاخیر در پرداخت سود سهام

ولی الله جعفری مدیر نظارت بر سردبیران سازمان بورس از تسویه بدهی تمامی شرکت های مشمول سود سهام عدالت به جز مپنا خبر داد. طبق اظهارات وی، مپنا همچنان 500 میلیارد تومان بدهی دارد که هنوز پرداخت نشده است. این شرکت که یکی یکی از مهم ترین بازیگران اقتصادی کشور محسوب می شود و در وصول مطالبات خود از کارفرمایان دولتی با چالش هایی مواجه است. جعفری تصریح کرد: مپنا بیش از 120 میلیارد تومان به دولت بدهکار است و با احتساب این بدهی ها، این شرکت آمادگی خود را برای تسویه بدهی سود سهام دارایی یا بدهی خود اعلام کرده است.

سازمان بورس را برای جمع آوری سود باقیمانده جستجو می کند

با توجه به این تاخیر سازمان بورس به طور مستمر پیگیر پرداخت مابقی سود شرکت مپنا بوده و سپرده گذاری مرکزی تاکنون پنج بار با این شرکت مکاتبه کرده است. این سازمان همچنین اعلام کرده است که با شرکت هایی که سود سرمایه را به موقع پرداخت نکرده اند برخورد قانونی خواهد کرد. بر اساس آخرین اطلاعات، مذاکرات با شرکت مپنا همچنان ادامه دارد و این شرکت پیشنهاد پرداخت اقساطی بدهی خود و از محل وصول اعتبارات خود را به بازرگانان دولتی داده است.

انتظارات سهامداران برای پرداخت سود

چون تاکنون 24.5 میلیارد تومان واریز شده و مپنا تنها 500 میلیارد تومان مانده است، سهامداران همچنان منتظر تکمیل سپرده ها هستند. این تاخیر باعث نگرانی سهامداران شده است و آنها می خواهند تسریع در تخصیص این سود داشته باشند. سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بر این روند موظف است بر این موضوع نظارت جدی داشته باشد تا شورای عالی بورس در اسرع وقت تصمیم لازم را اتخاذ کند.

وضعیت شرکتهای سرمایه در سال 1402 م.

شایان ذکر است که بسیاری از شرکت های مشمول سود سهام نیز جلسات 1402 خود را برگزار کرده اند و با توجه به اینکه هنوز مطالبات 1401 به طور کامل پرداخت نشده است، نیاز به تصمیم گیری سریع در این زمینه احساس می شود. تاخیر در تسویه سود سهام سرمایه سال 1401 نه تنها به سود سهامداران لطمه می زند، بلکه ممکن است تاثیرات منفی بر اعتماد عمومی به این طرح داشته باشد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما