غزل زیاری: اخیرا کشف فسیل پاندا در جنوب آلمان دانشمندان را شگفت زده کرد. با مطالعه دندان های پانداهای باستانی، آنها شواهدی یافته اند که درک ما از تاریخ تکامل این موجودات جذاب را بازنویسی می کند.

نکته جالب اینجاست که پانداهای باستانی برخلاف پانداهای امروزی همه چیزخوار بودند. پانداهای امروزی به دلیل تنبلی و رژیم غذایی سخت خود از شاخه ها، برگ ها و ساقه های بامبو زندگی می کنند و با وجود اینکه سیستم گوارشی گوشتخواران را دارند، گیاهخوارترین گونه ها در کل راسته گوشتخواران هستند.

این باعث می شود عادات غذایی پانداهای مدرن نسبتاً عجیب به نظر برسد و البته دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه زمانی گیاهخوار شدند.

فسیل‌های پاندا را کشف کنید و پاسخ‌ها را بیابید

اخیراً یک تیم بین المللی از هامبورگ، فرانکفورت، مادرید و والنسیا بقایای فسیل شده گونه منقرض شده پاندا به نام Kretzoiarchtos beatrix را در سایت Hammerschmiede در آلگو، آلمان کشف کردند. این فسیل متعلق به K.beatrix، قدیمی ترین جد شناخته شده پانداهای غول پیکر مدرن است.

این پانداهای باستانی حدود 11 میلیون سال پیش زندگی می کردند و کمی کوچکتر از گونه های امروزی بودند. با وجود این وزن آنها به بیش از 100 کیلوگرم می رسد. البته تا به امروز بیشتر فسیل های این پانداها در اسپانیا پیدا شده است که نشان می دهد منشاء پانداها اروپا بوده و در گذشته به چین مهاجرت کرده اند.

بر خلاف پانداهای مدرن، K.beatrix همه چیزخوار بود و گوشت و همچنین گیاهان می خورد.

محققان با مقایسه فسیل های K. Beatrix با دندان های سایر گونه های خرس مانند خرس قطبی، خرس قهوه ای، خرس عینکی آمریکای جنوبی و همچنین پانداهای غول پیکر مدرن و اجداد منقرض شده آنها به نتایج جالبی دست یافتند.

آنها به این نتیجه رسیدند که برخلاف اجداد امروزی خود، پانداهای باستانی گیاهخوار خالص نبودند. اما مانند خرس های قطبی، آنها فقط گوشت نمی خوردند، به همین دلیل رژیم غذایی آنها بسیار شبیه به رژیم غذایی خرس قهوه ای مدرن بود و شامل اجزای گیاهی و حیوانی بود.

پروفسور مادلین بومه از مرکز تکامل انسان و محیط دیرینه در دانشگاه توبینگن گفت: “این نتایج برای درک ما از تکامل خرس و رشد گیاهخواران در پانداهای غول پیکر مهم است.” به نظر می رسد که K. beatrix همه چیزخوار بوده و تغییرات در رژیم غذایی پاندا در اواخر رشد آن رخ داده است. »

دندان هایی که راز پانداها را فاش کردند

اعضای این تیم با تجزیه و تحلیل ماکرو و میکرومورفولوژی دندان های فسیلی پانداهای اروپایی، مشخص کردند که در سطح کلان، دندان های این پانداها برای انواع مختلف غذا سازگار شده است. اما در سطح خرد، دندان‌های آن‌ها دارای خراش‌ها و حفره‌هایی بر روی سطح است که نشان می‌دهد مواد سخت‌تری مانند استخوان می‌جویدند و به این نتیجه می‌رسید که این پانداهای باستانی رژیم غذایی گسترده‌تری داشتند.

محققان نتایج این تحقیق را در دو مطالعه منتشر کردند که بر اساس رژیم غذایی و عادات سبک زندگی 28 گونه شکارچی کشف شده در این منطقه از آلمان بود.

پانداها چینی نیستند، اروپایی هستند!

اکوسیستم شگفت انگیز

در سال 2019، این مکان باستانی با کشف بقایای یک میمون بزرگ 11.5 میلیون ساله به نام Danuvius guggenmosi به شهرت رسید. بر اساس مطالعات انجام شده، این میمون میوسن میانی تا اواخر، اولین گونه ای است که با راه رفتن عمودی سازگار شده است.

در حفاری اخیر در این سایت، تیم بوهمه 166 گونه فسیل شده باورنکردنی را پیدا کردند. خود بومه می‌گوید: «چنین اکوسیستم شگفت‌انگیزی موقعیت‌های اکولوژیکی بسیاری را برای گونه‌های ساکن در آن ایجاد کرده بود. این بدان معناست که این گونه‌ها با چشم‌انداز رودخانه جنگل در آن زمان در منطقه سازگار شده بودند.»

علاوه بر پانداهای باستانی، بقایای شکارچیان دیگری که در این منطقه زندگی می کردند نیز یافت شد. از حیوانات کوچکتر مانند راسوها با وزن کمتر از یک کیلوگرم گرفته تا کفتارهای بزرگ و ببرهای دندان صابر.

پانداها چینی نیستند، اروپایی هستند!

دکتر نیکولاوس کارگوپولوس توضیح داد: منابع غذایی اولیه این حیوانات بسیار متنوع بود: در این منطقه گوشتخوارانی مانند ببر دندانه دار، ماهی خواران مانند سمور دریایی و استخوان خواران مانند کفتار و چندین گونه دیگر زندگی می کردند پانداها فرصت طلبانه گیاهان و حیوانات را در ابعاد مختلف می خوردند. برخی از این حیوانات مانند سمورها شناگران خوبی بودند. خرس ها، کفتارها و گونه های دیگر در خشکی و در لانه خود زندگی می کردند. گونه های متعدد درخت نورد مانند سمور، گربه و گونه های دیگر در این منطقه به زندگی خود ادامه دادند.

تنوع فسیلی شگفت انگیز

کشف چنین تنوع شگفت انگیزی از فسیل ها یک اتفاق بسیار نادر است. در حال حاضر تنها چند زیستگاه مدرن وجود دارد که دارای چنین تنوع زیستی است. این همچنین نشان می‌دهد که این منطقه در آلمان یک منطقه سالم بود که می‌توانست چنین اکوسیستم متنوعی داشته باشد و حتی گونه‌هایی که معمولاً برای یک جایگاه رقابت می‌کنند می‌توانند با هم رشد کنند.

بومه گفت: «به عنوان مثال، چهار حیوان سمور مانند با اندازه و نوع رژیم غذایی تقریباً یکسان در این منطقه زندگی می کردند. به طور معمول، این گونه ها برای منابع طبیعی در محیط خود رقابت می کنند. اما به نظر می رسد که منابع غذایی در این منطقه از آلمان به اندازه کافی غنی است که نیازهای غذایی همه گونه ها را برآورده کند.

منبع: iflscience

58321

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما