وزنه‌بردار گمشده هم پناهنده شد؟ + جزئیات ماجرا

خبر را برای من بخوانید

بازتاب آنلاین، فدراسیون وزنه برداری ایران روزهای عجیبی را سپری می کند. این فدراسیون در حالی که همین چند روز پیش به دلیل لیست عجیب هیئت های دریافت ویزای سفارت اسپانیا زیر ذره بین بود و مورد انتقاد قرار گرفت، اخیرا با پدیده نوظهور اما تکراری غیبت ورزشکاران خود در اسپانیا مواجه شده است.

فدراسیون وزنه برداری ایران روزهای عجیبی را سپری می کند. این فدراسیون در حالی که همین چند روز پیش به دلیل لیست عجیب هیئت های دریافت ویزای سفارت اسپانیا زیر ذره بین بود و مورد انتقاد قرار گرفت، اخیرا با پدیده نوظهور اما تکراری غیبت ورزشکاران خود در اسپانیا مواجه شده است. داستان فاطمه کشاورز یکی او یکی از دختران اعزامی تیم ملی وزنه برداری ایران به اسپانیا در این کشور است. مسئولان فدراسیون وزنه برداری از خروج کشاورز از هتل محل اقامت تیم ملی در این کشور خبر داده اند و پس از آن تلفن همراه خود را خاموش کرده است. اگرچه در خبرهای اولیه ماجرای عجیب و باورنکردنی دزدیده شدن او شنیده شد اما به نظر می رسد فاطمه کشاورز یکی یکی از جدیدترین پناهندگان ایرانی در بین ورزشکاران باشید. به گفته مسئولان وی به بهانه سردرد سالن مسابقه را ترک کرد یا برای بازگشت به هتل و استراحت به آنجا نرفت. با وجود این، زمانی که سایر ملی پوشان به هتل بازگشتند، مشخص شد که فاطمه پاسپورت خود را از کیف سرمربی در اتاق گرفته و محل را ترک کرده است. با این روایت مشخص می شود که اتفاق دیگری برای این دختر وزنه بردار ایرانی که در مسابقات اسپانیا به مقام هشتم دست یافت، نیفتاده و قصد مهاجرت داشته است. البته در این بین و با توجه به تجربیات قبلی یکی دو مورد مبهم وجود دارد که جای سوال دارد: پاسپورت خود را چگونه گرفته است و وظیفه مامور امنیتی چیست؟ در این زمینه، یکی در دو روز گذشته دبیر فدراسیون وزنه برداری توضیحاتی ارائه کرد که سعی کرد به این شبهات پاسخ دهد.

وحید ربیعی گفت: در حال حاضر خبری نیست و در حال پیگیری هستیم. با پلیس اسپانیا صحبت کردیم و آنها هم در حال پیگیری هستند اما هنوز خبری نشده است. حتی پلیس اسپانیا دوربین های هتل را بررسی کرده است تا بفهمد او با چه کسی هتل را ترک کرده است، اما نتیجه هنوز مشخص نیست. مسابقات کشاورز به تازگی تمام شده بود و مربیان برای وزن کشی و انجام مسابقه به پاسپورت ورزشکار نیاز داشتند و از آنجایی که مربی درگیر مسابقات دیگران بود، فاطمه کشاورز پاسپورت را از کیف مربیش درآورد. اما کسانی که قصد رفتن دارند حتی بدون پاسپورت هم این کار را می کنند. ما تمام پروتکل ها را رعایت کردیم و بررسی های لازم را انجام دادیم. حتی سفته هم از ورزشکار گرفتیم که متاسفانه این اتفاق افتاد. علاوه بر این، ما نمی توانیم ورزشکار را در هتل زندانی کنیم. او مسابقه خود را تمام کرد و روز بعد برای استراحت به هتل رفت و اعلام کرد که سردرد دارد.

مرور این قسمت از اظهارات مسئولان وزنه برداری نیز ماجرای ناپدید شدن فاطمه کشاورز در اسپانیا را کم اهمیت جلوه می دهد و فرضیه تلاش وی برای پناهندگی را تقویت می کند. دبیر فدراسیون وزنه برداری همچنین تاکید کرد که توقیف گذرنامه نمی تواند مانع این تصمیم شود. ورزشکاری که قصد رفتن دارد بدون پاسپورت و نبود گذرنامه فقط مانع از خروج سریع او از کشور می شود. در هر صورت امیدواریم بتوانیم فاطمه را پیدا کنیم و او را متقاعد کنیم که برگردد. این مسائل در ورزش نیز رخنه کرده است و ممکن است در سایر رشته ها نیز شاهد آن باشیم. اما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند همه ورزشکاران فرزندان ما هستند. متاسفانه ورزشکاران با وعده های توخالی در این مسیر قرار می گیرند. اگر بتوانیم با این ورزشکار صحبت کنیم تا به تیم برگردد و مسیر قهرمانی را طی کند به نفع آنها خواهد بود. چندین سال طول می کشد تا این ورزشکاران دوباره به مسیر قهرمانی برسند و تمرینات خود را آغاز کنند و با پرچم کشور دیگری در مسابقات شرکت کنند و زمان زیادی را از دست می دهند. حتی بسیاری از این ورزشکاران که چنین تصمیماتی می گیرند، ناگهان پشیمان می شوند.

جدای از اظهاراتی که در این زمینه صورت گرفته و شواهدی دال بر نیات این ورزشکار جوان وجود دارد، باز هم با بررسی اتفاقات مشابه قبلی به این نتیجه می رسیم که او آخرین ورزشکاری است که ایران را به مقصد کشور یا پرچم دیگری ترک کرده است. . شایان ذکر است که او دقیقاً از همان فرمولی استفاده می کرد که قبلاً چندین ورزشکار ایرانی دیگر که تعدادی از آنها خانم بودند، استفاده کرده بودند. محمد گنجخانلو، دوچرخه سوار مطرح ایرانی که پیش از این نماینده ایران در جام جهانی گلاسکو اسکاتلند بود، از همین روش استفاده کرد. در مسابقات جهانی گلاسکو، او پس از مسابقه به هتل بازگشت، وسایلش را جمع کرد و بدون اینکه به کسی چیزی بگوید، هتل را ترک کرد. در چند سال گذشته حداقل دو مورد مشابه دیگر را می توان برجسته کرد که ابتدا ورزشکار مفقود شده و سپس ورزشکار مذکور به کشور دیگری درخواست پناهندگی داده است.

مرور داستان یکتا جمالی رنگ دیگری به این داستان می دهد. وزنه بردار 17 ساله ایرانی پیش از این برای حضور در رقابت های وزنه برداری جوانان جهان به هراکلیون یونان سفر کرده بود. او در آن مسابقات توانست در دسته 87 کیلوگرم به مدال نقره و عنوان چهارمی در مجموع دست یابد و پس از آن خبری از او نبود. او حتی در سالن مسابقات هم دیده نشد و وزنه بردار ایرانی که به هراکلیون سفر کرده بود برای تماشای مسابقات به سالن نیامد. کمی بعد فدراسیون وزنه برداری بیانیه ای صادر کرد و گفت که از هتل محل اقامتش خارج شده و دیگر برنگشته است. بعداً یکتا جمالی آلمان را ترک کرد و رسماً اعلام کرد که به این کشور پناهنده شده است. این داستان برای شقایق باپیری است آذر 1400 هم اتفاق افتاد. شقایق که به همراه تیم ملی هندبال به اسپانیا رفته بود از هتل تیم ملی خارج شد و دیگر برنگشت. کمی بعد پلیس محلی ناپدید شدن او را تایید کرد و گفت که اخباری در این مورد دریافت کرده اند اما نمی توانند آن را تایید کنند. ناپدید شدن شقایق درست پس از ناپدید شدن چهار ورزشکار کامرونی در اسپانیا اتفاق افتاد، زمانی که مشخص شد همه آنها هتل محل اقامت تیم هایشان را به قصد پناهندگی ترک کرده اند. در حالی که فدراسیون هندبال ایران اعلام کرد یکی او در اسپانیا مجبور شد شقایق را به تهران برگرداند، انتشار ویدئویی از تیم ملی هندبال نشان داد که چیزی برای از دست دادن وجود ندارد. باپیری با انتشار ویدئویی گفت که نه دزدیده شده و نه مفقود شده، بلکه فقط درخواست پناهندگی داده است یکی از کشورهای اروپایی

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما