اخبار روز

واریز یک میلیون تومان یارانه ماه مبارک رمضان

در ادامه می توانید جزئیات واریز یارانه ماه مبارک رمضان را بخوانید


به گزارش بازتاب آنلاین، استقبال خانوارهای واجد شرایط از طرح «فجرانه» کالابرگ از مرز 67 درصد گذشت و هم اکنون با اجرای این طرح 36.3 درصد از تلاش ها به سمت سفره مردم و اصلاح رژیم غذایی آنها معطوف شده است. امنیت.

دولت سیزدهم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیراً از اجرای طرح «فجرانه» در قالب فاکتور الکترونیکی و افزایش اعتبار یارانه افراد تا سقف ۲۲۰ هزار تومان برای تشویق یارانه بگیران سابق به دهک هفتم درآمدی تا میزان یارانه برای افزایش قدرت خرید مردم به سفره های مردم برسد.

به این ترتیب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح الکترونیکی فجرانه کالابرگ را اجرا کرد. طرحی که به موجب آن یارانه بگیران با درآمد یک تا هفت دهک برای خرید بین 11 قلم کالای خاص تا سقف 220 هزار تومان اعتبار یارانه مضاعف دریافت می کنند.

این طرح سه ماهه که از هفدهم شروع می شود بهمن امسال آغاز شده و تا هفدهم ادامه خواهد داشت اردیبهشت ماه سال آینده ادامه دارد و با استقبال خوب شرکت کنندگان در پروژه مواجه شده است.

سیدرضا یحیوی مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره استقبال از این طرح گفت: در 17 روز از اجرای آن تاکنون حدود 36.3 میلیارد تومان به سفره غذا و بهبود اختصاص یافته است.

وی افزود: این پول علاوه بر تاثیر مستقیم بر زندگی مردم و امنیت غذایی، تاثیر خوبی در رونق بازار و کارخانه های تولید کننده محصولات مرتبط با سبد غذایی کالابرگ داشته است.

یحیوی خاطرنشان کرد: از این 36.3 تلاشی که به سفره مردم کشیده شد، 8.4 تلاش دولت و 27.9 تلاش مردمی بوده است. در 17 روز ابتدایی این طرح استقبال مردم به بیش از 67.6 درصد رسید. میانگین مشارکت دهک های اول تا سوم، قبولی از این طرح 74 درصد است.

هزینه تشویقی یارانه ای از 17 شروع می شود بهمن تا 17 اردیبهشت ماه به مدت سه ماه، حساب افراد در همان تاریخ شارژ می شود و روز بعد می توانند خرید کنند. اگر شخصی در ماه خریدی انجام ندهد، اعتبار صفر می شود و به ماه بعد منتقل نمی شود. در حال حاضر بیش از 210000 فروشگاه به این طرح متصل شده اند و تعداد زیادی فروشگاه در حال بررسی اتصال به این شبکه هستند.

هم اکنون یارانه دهک های 1 تا 5 برای کمک غذایی به کودکان یک میلیون تومان و برای دهک های 6 و 7 600 هزار تومان است.

زهرا قیومی گفت: از سال گذشته تا کنون و طی یک سال آینده حدود 10 طرح حمایتی و توانمندسازی از اقشار آسیب پذیر خاص را در دستور کار این دولت قرار داده ایم که بخشی از آنها هم اکنون و برخی از آنها اجرایی می شود. به زودی “

زهرا قیومی مدیرکل دفتر حمایت و توانمندسازی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص فعالیت های این اداره که در زمینه حمایت و توانمندسازی ضعیف ترین و آسیب پذیرترین اقشار جامعه فعالیت می کند، توضیحاتی ارائه کرد. و طرح های توانمندسازی و حمایتی این وزارتخانه.

وی با اشاره به موضوع پوشش زنان شیرده در سه دهک پایین جامعه در قالب طرح «یسنا» و کودکان زیر یک سال، گفت: از سال گذشته حدود 10 طرح حمایتی و توانمندسازی را اجرا کرده ایم. برای اقشار آسیب پذیر خاص در سال آینده این دولت را در دستور کار قرار دادیم که بخشی از آن اکنون و برخی به زودی اجرایی می شود.

وی در پاسخ به انتقاد برخی از شهروندان مبنی بر اینکه چرا مادران دهک های پایین که بعضا بدسرپرست هستند به جای سرپرست خانواده از یارانه طرح یسنا برای مادران شیرده بهره مند نیستند، پاسخ داد: طرح های حمایتی از وزارت تعاون بیشتر در این زمینه هستند. ارتقای امنیت غذایی مبتنی بر شبکه اعتباری ملی و داده‌های پایگاه جامع بهزیستی ایران است، بنابراین سرپرست خانوار محور محاسبه و اندازه‌گیری داده‌ها و در نهایت پرداخت است. از نظر فرهنگی، از آنجایی که اکثریت سرپرستان خانواده در ایران را مردان تشکیل می دهند، به طور پیش فرض مرد سرپرست خانواده مشمول دریافت مبالغ یارانه می شود.

مدیرکل دفتر حمایت و توانمندسازی وزارت کار ادامه داد: اما اگر مادری مشمول طرح یسنا که در دهک های پایین مشمول این طرح است، در شرایطی بخواهد این میزان یارانه دریافت کند. هرکسی که تنها مانده یا بد مراقبت می شود باید مراحل قانونی را برای جدا شدن از یارانه طی کند، از طریق بخشداری، پلیس +10 و ثبت احوال مراجعه کند. چنین فردی می تواند پس از طی مراحل یارانه، کل مبلغ یارانه اصلی و یسنا و نوزادش را به صورت جداگانه دریافت کند.

وی افزود: طبیعتاً در هر طرح حمایتی می‌توان مواردی از انحراف از هدف و کمبود منابع برای رسیدن به نیازمندان را داشت، به همین دلیل به شبکه ملی اعتبار مراجعه می‌کنیم. بر اساس شبکه اعتباری ملی، همانطور که از طرح کاتالوگ الکترونیکی مشهود است، از ویژگی های یک خانوار در پایگاه جامع بهزیستی ایران و ساختار هدفمندی یارانه ها و جمعیت، می توان آنچه را که در دسترس است به صورت سازمان یافته شناسایی کرد. در آن اندازه، اندازه و شرایط خانواده ها به طور دقیق قابل شناسایی است. به عنوان یک قاعده کلی، فردی که می خواهد از سرپرست خانواده جدا شود، باید خودش این کار را انجام دهد و در غیر این صورت، چون اثبات گسترش و تعیین عشر و اطلاعات ما فقط از حساب بانکی رئیس خانواده است. خانواده با نقص یارانه و به خانواده پاداش داده می شود.

قیومی با تأکید بر اینکه «زنان کتک خورده باید حتماً در امور مالی و حمایتی وارد عمل شوند و به کانون خانواده (زن سرپرست خانواده) تبدیل شوند، گفت: در کشور ما زن ستیزی بالاست و هیچ مشکل و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. گروه ما که در هنگام پرداخت یارانه ویژه سرپرست خانوار را جدا می کند.اعلام ساختار خانواده باید توسط خود خانواده صورت گیرد.

مدیرکل دفتر حمایت و توانمندسازی وزارت تعاون با بیان اینکه «در آینده سایر اقشار آسیب پذیر و مستضعف مانند معلولان و سالمندان نیز تحت پوشش ویژه قرار خواهند گرفت»، اظهار داشت: طرح جامعی را تدوین کرده ایم. در زمینه تامین مواد غذایی و کالای بیشتر به سالمندان بی بضاعت.» آماده سازی و خدمت را به رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که تاکنون تصویب شده است، ارائه می کنیم و امیدواریم اعتبارات بیشتری تخصیص یابد. به این پروژه در حوزه حمایت از سالمندان و تامین اعتبار آن در اسرع وقت.

وی ادامه داد: برای ما اقشار آسیب پذیر را در اولویت قرار داده ایم و مادران، کودکان خردسال و نوزادان از این نظر آسیب پذیرترین و بی دفاع ترین قشر جامعه بودند که رشد جسمی و مغزی آنها برای کشور و حفظ و نگهداری مهم بود. از مادران، بنابراین آنها در اولویت طرح بودند. سپس اولویت با سایر گروه های اجتماعی ضعیف مانند سالمندان، معلولان و مناطق محروم است. اولویت اول ما در طرح حمایتی امنیت غذایی است که در هرم نیازها از همه مهمتر است.

قیومی تصریح کرد: در حوزه معلولان البته بهزیستی تاکنون اقدامات خوبی انجام داده است. امسال نیز تفاهم نامه ای بین نهادها برای سفرهای برون شهری عزیزان معلول منعقد شد. اما در حوزه سالمندان اولویت اول با بازنشستگان صندوق های بازنشستگی است. طرح های خوبی در قالب بروشورهای تکمیلی در این زمینه در پایان سال جاری یا اوایل سال آینده ارائه خواهد شد. قرار است «کارت مردمی» اختصاص یابد تا در این چارچوب سالمندان بتوانند بخشی از نیازهای خود را در حوزه امنیت غذایی پوشش دهند.

وی در نهایت میزان یارانه تخصیص یافته برای یارانه حمایتی کودکان زیر یک سال را در حال حاضر برای دهک های یک تا پنجم یک میلیون تومان و برای دهک های ششم و هفتم 600 هزار تومان عنوان کرد. در قالب طرح یسنا مبلغ 400 هزار تومبه به مادران شیرده دهک 1 تا 3 اختصاص یافته است.

کمک هزینه ماه مبارک رمضان به چه کسانی تعلق می گیرد؟

اگر دولت بخواهد مثل سال گذشته یارانه ماه مبارک رمضان را توزیع کند، چه کسانی مشمول این یارانه کمک معیشتی هستند؟

دو سال پیش یارانه کمک معیشت اقشار کم درآمد و در دو مرحله 22 بهمن و عید نوروز برای دهک های اول تا چهارم و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق گرفت.

همچنین کمک هزینه معیشت ماه رمضان گذشته به حساب خانوارها واریز شد که اغلب شامل مستمری بگیران دهک اول تا چهارم و کمیته امداد و بهزیستی بازمانده از دریافت سهام می شد.

تاکنون هیچ خبر رسمی در خصوص یارانه های ویژه نوروز و رمضان منتشر نشده و مسئولان مربوطه نیز در این خصوص اظهار نظری نکرده اند. مشخص نیست هر چند دولت طرح فجرانه را تا هفدهم اعلام کرده است اردیبهشت ماه آیا این طرح را نوعی هدیه نوروزی می دانید یا می توانید طرح های حمایتی دیگری را به مناسبت عید نوروز و رمضان رونمایی کنید؟

این احتمال وجود دارد که امسال به مناسبت همزمانی عید نوروز و رمضان، هدیه ای ویژه برای این دو مناسبت در نظر گرفته شود و در واقع به جای دو هدیه، طرح معیشتی اعلام شود. با این حال، همه اینها فقط احتمالات هستند و برای اطلاع از تصمیم نهایی دولت در این مورد باید کمی بیشتر صبر کنیم.

دولت سیزدهم در روزهای اخیر اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرد که به میلیون ها ایرانی هدیه نوروزی خواهد داد. این عیدی 100 هزار تومانی با دستور رئیس جمهور به حساب 12 میلیون و 358 هزار نفر از سرپرستان خانوار واریز شد. مشمولان این یارانه بیشتر از دهک اول تا چهارم شامل افراد تحت پوشش و مستمری بگیران نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور بودند.

هدف از اجرای این طرح «حمایت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر و اجرای برنامه های کاهش فقر مطلق در جامعه» بود. اما یک سال بعد برخلاف تصور، خبری از واریز عیدی دولت نشد. دولت سیزدهم از بهمن در سال 1400 به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مبلغ 100 هزار تومان به نفع اقشار کم درآمد واریز کرده بود. بهمن 1401 این طرح نیز اجرا نشد.

علاوه بر این، دولت در ماه رمضان دو سال پیش با فروردین سال 1401 مصادف با مبلغ 150 هزار تومان یارانه معیشتی به حساب بیش از 11 میلیون سرپرست خانوار واریز شد و هدف از این یارانه تشویقی حمایت از دهک های اول تا چهارم و مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی بود. با دریافت سهام سرمایه پشت سر گذاشت.

با شروع ماه مبارک رمضان در فروردین 1402 گمان می رود دولت مجددا 150 هزار تومان یارانه معیشتی به حساب دهک های کم درآمد جامعه واریز کند، حال باید منتظر ماند و دید که آیا این معیشت جدید به حساب ها واریز می شود یا خیر.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا