مبلغ یک میلیون تومان تسویه شده و پس از محاسبات دقیق تعدیل و صدور تصمیمات قانونی جدید، مبلغ نهایی مشخص خواهد شد.

این در حالی است که هنوز این مبلغ برای مستمری بگیران تامین اجتماعی پرداخت نشده است. به استثنای سه میلیون تومان قبل از انتخابات ریاست جمهوری، کارگران بازنشسته هیچگاه مبلغ تعدیل متناسبی دریافت نکردند. این بازنشستگان می گویند نباید در پرداخت ها تبعیض وجود داشته باشد.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان؛ برابری در پرداخت یا انصاف در اصول

کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی گفت: یکی یکی از خواسته ها و انتظارات بازنشستگان و سازمان های مرتبط با این قشر افزایش مستمری بازنشستگان در سطوح مختلف تصمیم گیری و مدیریتی کشور است که در سال های اخیر مورد توجه افکار عمومی و رسانه ها قرار گرفته است.

حیدری با بیان اینکه هر بار این انتظار جامعه مستمری بگیران با استفاده از اصطلاحات مختلفی مانند همسان سازی، همسان سازی یا همسان سازی بیان شده است، افزود: اخیراً نیز شاهد هستیم که از واژه تناسب استفاده می شود و همه این واژه ها یک مفهوم به کار می روند. و بیان مطالبه به معنای افزایش حقوق بازنشستگان است.

وی با تاکید بر اینکه در بحث افزایش حقوق بازنشستگان باید بین «تساوی و عدالت» تفاوت قائل شد، تصریح کرد: برخی معتقدند افزایش سالانه حقوق بازنشستگان با هر نوع، روش و میزان پرداخت حق بیمه باید انجام شود. برابر یکدیگر باشند، برابری و مساوات باید رعایت شود. از سوی دیگر برخی معتقدند افزایش سنوات مستمری باید بر اساس انصاف و اصول، ضوابط و محاسبات بیمه ای و نیز متناسب با تعداد سنوات و میزان پرداخت حق بیمه انجام شود.

حیدری ادامه داد: اخیرا مطالبه جدیدی در زمینه حقوق بازنشستگان مطرح شد که بر اساس آن حقوق بازنشستگی باید معادل حقوق کارمند فعلی در همان سمت باشد.

وی همچنین با اشاره به عوامل موثر بر تعیین حق بازنشستگی افراد، گفت: سطح بیمه (بیمه پایه، مازاد و تکمیلی)، نوع تامین مالی طرح، نوع مالکیت و مدیریت صندوق بیمه (دولتی، عمومی، غیر دولتی) -دولتی). ، خصوصی) و نوع شرکای اجتماعی، یعنی.

این کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی یکی از عوامل موثر بر پرداخت حقوق بازنشستگان و البته مهمترین عامل، وجود زیرساخت های ملی لازم برای تضمین و تضمین حداقل استاندارد زندگی، یعنی خط فقر مطلق یا نسبی است که برای گروه ها و اقشار هدف، زیرا در غیر این صورت سازمان ها و صندوق ها از بیمه گر انتظار دارند حداقل بیمه عمر را تضمین و ارائه کند.

حقوق بازنشستگان – نقش برجسته تورم در تعیین دستمزد

حیدری با بیان اینکه تناسب حقوق و دستمزد بسته به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه متفاوت است، گفت: رابطه بین نرخ تورم و میزان افزایش حداقل دستمزد دولتی و حداقل دستمزد نیروی کار و همچنین رابطه بین نرخ تورم و میزان افزایش حداقل دستمزد دولتی و حداقل دستمزد نیروی کار نرخ و نحوه افزایش سایر سطوح دستمزد با نرخ افزایش مستمری بر کسی پوشیده نیست.

این کارشناس اجتماعی تصریح کرد: متغیرهای اقتصادی مانند ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم، وضعیت اشتغال و ازدواج جوانان از دیگر عوامل موثر بر درآمد و هزینه خانواده های تحت پوشش صندوق های بازنشستگی است.

وی با بیان اینکه آیا مستمری بگیران می توانند از تسهیلات و مزایای مشابه مستمری بگیران برخوردار شوند، تصریح کرد: در موسساتی که صندوق بیمه و بازنشستگی خود را دارند می توان این کارها را انجام داد و در این زمینه به شرکت های نظامی، نفت، مس، فولاد و بیمه و بانک ها اشاره کرد. شهرداری ها و حتی صداوسیما.

وی ادامه داد: با سایر صندوق هایی که ارتباط سیستماتیک بیمه شده (کارمند و کارگر) با سازمان یا محل کار پس از بازنشستگی قطع می شود، در عمل این امکان وجود ندارد.

حقوق بازنشستگان

تناسب یکسان نخواهد بود

این کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی در مورد اینکه چه روش هایی در تعدیل حقوق مستمری بگیران باید رعایت شود، گفت: در تعدیل شاخص هایی مانند نرخ تورم مصوب بانک مرکزی، میانگین هزینه خانوار، حقوق کارگران مشابه و همچنین حداقل یا حداکثر. دستمزد در نظر گرفته شده است

حیدری ادامه داد: صرف نظر از شاخص های اساسی تناسب، نحوه اعمال آن برای مستمری بگیران نیز متفاوت است، زیرا سنوات خدمت مستمری بگیران و میزان درآمد آنها با یکدیگر متفاوت است.

وی همچنین با اشاره به این نکته گفت: مطالبات مستمری برخی اقشار از جمله اساتید دانشگاه یا قضات علاوه بر شاخص های بیمه ای، مواردی مانند حفظ حرمت و حیثیت آنها پس از بازنشستگی را نیز در نظر می گیرد که باید مورد پذیرش مالی دولت قرار گیرد.

حقوق بازنشستگان

سازگاری و یک مشکل پیچیده

این کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی با اشاره به اینکه موضوع تناسب حقوق بازنشستگان موضوعی پیچیده، سخت و چندوجهی است، تصریح کرد: در مورد این تناسب و نحوه اجرای آن بحث های متناقض و متناقض زیادی وجود دارد، زیرا صندوق های بازنشستگی در همه جا وجود دارد. جهان بین نسلی دیده می شود و به سه گروه تقسیم می شود: نسل قبلی، نسل فعلی و نسل آینده.

حیدری تصریح کرد: در تصمیم گیری درباره منابع و مصارف صندوق بازنشستگی نباید منافع و انتظارات یک نسل را در نظر گرفت و منافع نسل های دیگر را به خطر انداخت.

وی در این خصوص به تعیین افزایش حداقل مستمری مستمری بگیران اشاره کرد و گفت: در صورتی که افزایش حداقل مستمری مستمری بگیران از افزایش حداقل دستمزد شاغلان فراتر رود، صرف نظر از اثر ضداشتغالی آن، این امر موجب می شود. مورد اعتراض کارفرما قرار گیرد.

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا کسر مالیات و حق بیمه از حقوق کارمندان می تواند میل به کار را کاهش دهد؟ وی تصریح کرد: اگر حقوق یک کارگر عادی به دلیل کسر مالیات و حق بیمه از حقوق مستمری بگیران حداقل دستمزد کمتر باشد، می تواند باعث کاهش میل به کار و فعالیت شود.

این کارشناس تامین اجتماعی تصریح کرد: البته باید گفت که دولت ها در ادوار مختلف تمایلی به افزایش بیش از حد حقوق بازنشستگان ندارند تا حقوق کارکنان خود را افزایش دهند و بالاتر از آن تورم پایینی را به نمایش بگذارند زیرا این امر همچنین بار مالی مخارج عمومی دولت را افزایش می دهد

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما