قدمت برخی از این خطوط و اشکال اسرارآمیز به بیش از 2000 سال می رسد.

به گزارش یورونیوز، یک مطالعه علمی ژاپنی با استفاده از هوش مصنوعی، مبنایی را برای کشف تقریباً 303 نقاشی تپه جدید در صحرای نازکا در جنوب پرو فراهم کرد.

این تقریباً دو برابر تعداد نقاشی های تپه ای است که قبلاً از این منطقه شناخته شده بود که بیش از 2 هزار سال قدمت دارند.

نقشه برداری دقیق تر و سریع تر

ماساتو ساکای باستان شناس و محقق از دانشگاه یاماگاتا هنگام اعلام نتایج این تحقیق در کنفرانسی مطبوعاتی در سفارت ژاپن در لیما در روز دوشنبه گفت: استفاده از هوش مصنوعی به ما اجازه داد تا توزیع نقاشی های تپه را ترسیم کنیم. ارائه سریعتر و دقیق تر.”

وی افزود: روش سنتی کار تا کنون برای شناسایی این تپه‌ها که از طریق بررسی مستقیم تصاویر با وضوح بالا و باکیفیت از منطقه بود، زمان‌بر و پرخطا بوده است. بسیاری از این طرح‌های قدیمی ممکن است به این ترتیب نادیده گرفته شد.»

این تحقیق با استقبال جامعه علمی روز دوشنبه در مجله معتبر “مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم” ایالات متحده منتشر شد.

با توجه به مقاله معرفی شده برای معرفی این تحقیق، «تحقیقات شتاب یافته با هوش مصنوعی، شناسایی 303 نام برجسته جدید را در طول شش ماه کار میدانی ممکن کرد».

الگوهای حیوانات وحشی

اشکال تازه کشف شده شامل «نقوش برجسته خطی غول پیکر» است که «بیشتر حیوانات وحشی را به تصویر می کشد».

در این میان، «نقش برجسته‌های کوچک» با «طرح‌های مربوط به فعالیت‌های انسانی از جمله شکل‌های انسان و شتر اهلی» نیز دیده می‌شود.

برای کشف این 303 تپه جدید، تعداد زیادی از تصاویر گرفته شده توسط هواپیما از بالا در رابطه با موقعیت جغرافیایی منطقه باید مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار می گرفت.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که میزان کشف اشکال جدید به لطف هوش مصنوعی IBM 16 برابر شده است و تا چه اندازه این فناوری می تواند اکتشافات در زمینه هایی مانند باستان شناسی را تسریع کند.

مقاله ای از این تحقیق منتشر شده در مجله علمی آمریکایی یادآور می شود که کشف 430 نقاشی تپه قبلی در نازکا تقریبا یک قرن طول کشید.

خطوط تپه معروف نازکا که قدمتی نزدیک به دو هزار سال دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، اشکال هندسی و نقوش حیوانات را به تصویر می‌کشد که فقط از آسمان قابل مشاهده هستند.

معنای واقعی این نقش برجسته ها همچنان یک راز باقی مانده است: برخی از محققان این نقوش را رصدخانه نجومی می نامند، در حالی که برخی دیگر آنها را نشانه های یک تقویم می دانند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما