اخبار خودرو

هموارسازی جاده برای رویای برقی سازی علی‌آبادی / آزادسازی قیمت فقط برای برقی ها

هموارسازی جاده برای رویای برقی سازی علی‌آبادی / آزادسازی قیمت فقط برای برقی ها

آزاد شدن قیمت خودروهای برقی!! برای گسترش فرهنگ مصرف خودروهای برقی، سیاستگذاران اقداماتی را برای تسهیل واردات این خودروها انجام دادند.

گزارش کردن آخرین ماشینخودروهای برقی وارداتی یکی پس از آن به لیست فروش سیستم یکپارچه خودرو اضافه شده و آماده ورود به بازار می شوند. برای گسترش فرهنگ مصرف خودروهای برقی، سیاستگذاران اقداماتی را برای تسهیل واردات این خودروها انجام دادند. این اقدامات با کاهش تعرفه واردات آن آغاز و به روش قیمت گذاری پایان یافت.

عباس علی آبادی، دومین وزیر صمت در کابینه رئیساو از ابتدای کار بر برقی شدن خودروها در کشور تاکید داشت. البته انتقادات زیادی به واردات خودروهای برقی به ایران وارد شد. به عنوان مثال برخی معتقدند زیرساختی برای خودروهای برقی در ایران وجود ندارد. همچنین زیرساخت ها را مشکل واردات نمی دانند و می گویند به گفته وزارت نیرو، ایران با کمبود برق مواجه است و اگر برنامه ریزی درستی برای توسعه زیرساخت های خودروهای برقی صورت نگیرد، فناوری چندانی وجود ندارد. که می توان روی کاهش مصرف حساب کرد. در این میان حتی صحبت از فرهنگ سازی جامعه برای استفاده از خودروهای برقی و مزیت های آن به میان آمد که همانطور که مشاهده می شود مانع از ورود خودروهای برقی به ایران نشد.

پشتیبانی جامع از لوازم الکترونیکی

اما علی‌آبادی با همه مخالفت‌ها می‌خواست رویای برقی‌سازی خود را محقق کند. وی علاوه بر واردات تاکسی های برقی، ابتدا برای واردات این خودروها تعرفه 15 درصدی اعلام کرد و اکنون طبق سازوکارهای ایجاد شده قیمت این خودروها را اعلام کرد.

در همین رابطه سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد: شورای رقابت کلیه خودروهای برقی را از فرآیند محاسبه قیمت توسط سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده مستثنی کرد.

گسترش خودروهای برقی
هموارسازی جاده برای رویای برقی سازی علی‌آبادی / آزادسازی قیمت فقط برای برقی ها

این اقدام شورای رقابت و وزارتخانه های حریم خصوصی همان چیزی است که فعالان صنعت و خودروسازان سالهاست بر آن تاکید دارند. آزادسازی قیمت و قیمت خودرو بر اساس سازوکار بازار ایران منطقی ترین روش قیمت گذاری است که در نهایت علاقه علی آبادی به خودروهای برقی را به واقعیت تبدیل کرد. در واقع می توان گفت این اقدام مطلوب وزارت امنیت و شورای رقابت هم برای ترغیب واردکنندگان به واردات بیشتر خودروهای برقی و هم تشویق خریداران به انتخاب این خودروها است.

البته در این بین باید توجه داشت که در حال حاضر تعداد خودروهای برقی در سیستم یکپارچه قابل توجه است. به گفته مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو در وزارت حراست و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، هشت هزار دستگاه خودروی برقی وارداتی در سامانه یکپارچه آماده فروش است. وی در گفتگو با اقتصاد آنلاین توضیح داد: شرکت هایی که خودروهای برقی وارد می کنند می توانند خارج از سیستم باز جدید خودروهای برقی اقدام به فروش خودرو کنند اما بسیاری از شرکت ها ترجیح می دهند در آن سیستم بفروشند و بر قیمت خودرو نیز کنترل وجود دارد.

چرا ماشین های بنزینی نه؟

حال با توجه به آزادسازی قیمت خودروهای برقی وارداتی، این سوال مطرح می شود که چرا خودروهای دیگر در مسیر آزادسازی قیمت قرار ندارند؟

قیمت ماشین برقی
هموارسازی جاده برای رویای برقی سازی علی‌آبادی / آزادسازی قیمت فقط برای برقی ها

واضح است که خودروسازان داخلی سال‌ها است که تحت تاثیر قیمت‌گذاری دستوری قرار گرفته‌اند که منجر به زیان‌دهی شده است. خودروسازان خصوصی که در سال 1401 مشمول قیمت گذاری اجباری شده بودند نیز گلایه های زیادی داشتند اما نتیجه نداد. خودروهای وارداتی نیز همین قیمت را داشتند و هیچ کدام با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار نمی گرفت.

اکنون با آزادسازی قیمت خودروهای برقی، این امیدواری وجود دارد که شورای رقابت و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، خودروهای دیگر را نیز در مسیر آزادسازی قیمت قرار دهند تا سازوکار بازار در نهایت قیمت محصولات خودرویی را مشخص کند. .

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا