سما بابایی | پوری بنی، یکی او که یکی از چهره های شاخص سینمای ایران قبل از انقلاب است با زیبایی، ظرافت و قدرت بازیگری خود جایگاه ویژه ای در تاریخ سینمای کشور به دست آورده است. او نه تنها در نقش های ملودراماتیک و عاشقانه، بلکه در آثاری با مضامین اجتماعی و انتقادی نیز بسیار درخشان ظاهر شده است و می داند چگونه به شخصیت هایی که بازی می کند عمق و واقع گرایی بدهد. بنایی با انتخاب های دقیق و جسورانه محدودیت های رایج تصویر زن در سینمای آن زمان را به چالش کشید.
به گزارش بازتاب آنلاین، پوری بنایی در فیلم هایی چون قیصر و غزل به کارگردانی مسعود کیمیایی در نقش شخصیتی تاثیرگذار و پیچیده ظاهر شد و توانست احساسات انسانی و نقش های پیچیده زن را به تصویر بکشد. او با بازی محکم و نگاهی عمیق به شخصیتها، نوعی پیوند در بیننده ایجاد کرد و او را وادار کرد تا به عمق احساسات و کشمکشهای خود فراتر از ظاهر شخصیتها و همچنین ناگفتهای از نقشها و مشکلاتشان توجه کنند. مانند قدرت زنانه، عشق و هويت یابی در سینمای آن زمان آشکار شد. او از طریق هنر خود، نسلی از بازیگران زن را تشویق و الهام بخشید تا در نقشهای پیچیدهتر ظاهر شوند و نقش فعالتری در روایتهای سینمایی بازی کنند. تأثیری سازنده بر سینمای ایران نه تنها از طریق آثارش، بلکه با حضور قدرتمندش در نقش یکی نمادهای زن سینمای ایران نیز به یادگار مانده است.
غزال | در نقش غزل مسعود کیمیایی ۱۳۵۵
فیلم غزل به کارگردانی مسعود کیمیایی. یکی این یکی از آثار دراماتیک و جنجالی سینمای ایران قبل از انقلاب است که پوری بنایی در آن ساخته شده است یکی او یکی از بهترین بازی های عمرش را در کنار فرامرز خروکن و محمدعلی فردین انجام داد. فیلم پر از عشق، حسادت و خیانت است. غزل داستان دو برادر است که عاشق زنی به نام غزال می شوند. غزل که زنی با گذشته غنی است وارد زندگی این دو نفره می شود. اما شور و شیفتگی هر دو برادر را بیدار می کند و رابطه پیچیده ای بین این سه نفر شکل می گیرد. اما غزال را بالاخره به قتلگاه می برند. حضور پوری بنایی در نقش غزل نمادی از تمام قربانیان زن در طول تاریخ است. بازی پوری بنایی در این فیلم پیچیده است و مخاطب را با شخصیت او احساس همدردی می کند و به این فکر می کند که سرنوشت زنان این عرصه چه زمانی رقم می خورد.
مهرقایه به عنوان مهری فریدون گل 1354
مهرگیاه فریدون گل دیگر فیلم مهم پوری بنایی است. او همچنین در اثری به نام «ماه و هممه» که محصول مشترک ایران و آمریکا بود، با گل همکاری کرد. او در این اثر نقش مهری را در کنار علی نصیریان بازی می کند. دو بازیگری که محور فیلم هستند. یک گیاه شبیه به زوج انسان نر و ماده است. مهریگایه گیاهی است که صاحبش زیبا و پادشاه دل می شود. ریشه های این گیاه به دو قسمت تقسیم می شود که یک قسمت ماده و قسمت دیگر نر است و به نظر می رسد یک تنه باشد. بنایی با بازی قوی و باورپذیر خود شخصیت زنی را به تصویر می کشد که می داند درد و اندوه را با غرور و وقار نشان دهد.
زنبور عسل در نقش پریزاد فرخ غفاری 1354
زنبورک ساخته فرخ غفاری فیلمی نمادین و فلسفی است که داستان افرادی را روایت می کند که به دنبال راهی برای فرار از سیستم حاکم و فساد هستند. پوری بنایی در این فیلم نقش زنی را بازی می کند که به عنوان نماد مقاومت در برابر ظلم و ستم ظاهر می شود. فضای فیلم تاریک و گاه آزاردهنده است و شخصیت بنایی در مواجهه با چالش های پیش رو استوار و قوی باقی می ماند. این فیلم به دلیل ساخت و مفاهیم نمادین جایگاه ویژه ای در تاریخ سینمای ایران دارد. غفاری در «زنبورک» موفق می شود ادبیات سنتی و عامه پسند ایرانی را با ادبیات و فرهنگ مدرن غربی که همیشه مورد علاقه او بوده، ماهرانه آمیخته کند.
جهنم به علاوه من | در نقش من | محمدعلی فردین | 1351
فیلم جهانان بهدا من به کارگردانی محمدعلی فردین داستانی مردانه را روایت می کند اما پوری بنایی نقش زنی عاشق را بازی می کند که وارد زندگی این مرد می شود. بازی احساسی و قدرتمند بنایی در این فیلم باعث شده تا شخصیت او داستانی تاثیرگذار و احساسی با قهرمان داستان خلق کند. رابطه پیچیده او با قهرمان داستان (فری) داستانی پرتنش و احساسی را شکل می دهد که در نهایت نوعی آگاهی و رهایی را به همراه دارد. بازی بنایی با احساسی عمیق و باورپذیر، دردها و کشمکش های بسیاری را برای مخاطب به ارمغان می آورد و شخصیت او را به نمادی از شجاعت و استقامت در برابر موانع اجتماعی فراتر از یک قهرمان معمولی تبدیل می کند.
کوچه مردان در نقش مقدس سعید ملابی ۱۳۴۹
پوری بنایی در این فیلم در نقش اقدس ظاهر می شود. دختری از طبقه متوسط جامعه، به دور از سختی های مردان همسایه اش، خود را درگیر مشکلات عشقی و عاطفی می بیند. اقدس شاید نقش موثری در جامعه آن زمان نداشته باشد اما اقدس زنی مصمم است. پوری بنایی با عملکرد طبیعی و چشمگیر خود به شخصیت او عمق می بخشد و او را یک می سازد یکی او به یکی از نقش های به یاد ماندنی این فیلم تبدیل می شود. بنایی در این نقش نه تنها عواطف و احساسات اقدس را به زیبایی به تصویر می کشد، بلکه بازتاب زنانی است که به نظر می رسد از منفعل بودن خسته شده اند.
سزار | در نقش فاطی مسعود کیمیایی 1348
قیصر از دیگر فیلمهای شاخصی است که او در «پوری بنایی» به کارگردانی مسعود کیمیایی بازی کرد. این فیلم یکی از مهم ترین آثار موج نو سینمای ایران به شمار می رود. داستان فیلم حول محور انتقام سزار از کسانی است که باعث مرگ خواهرش شده اند. بنایی در این فیلم نقش نامزد سزار را بازی می کند، اگرچه حضور پررنگی ندارد اما نقش مهمی در روند فیلم دارد. سزار می تواند خداحافظی کند یکی یکی از غم انگیزترین صحنه های سینمای ایران به شمار می رود. اجرای پوری بنایی با غول هایی چون بهروز وثوقی، جمشید مشایخی و دیگران همخوانی خوبی دارد و با بازی احساسی و متعهدانه اش مخاطب را به عمق احساسات و ناامیدی های شخصیتش می کشاند.
خداحافظ تهران روی کاغذ آذر | ساموئل خاچیکیان ۱۳۴۵
خداحافظ تهران به کارگردانی ساموئل خاچیکیان داستان دختر جوانی به نام را روایت می کند آذر راوی فیلم ملودرامی با محوریت زن داستان است و این امر سختی کار ساخت و ساز را بیشتر می کند، به خصوص که او در بخشی از فیلم به عنوان یک زن نابینا ظاهر شده است. پوری بنایی در این فیلم نقش زنی دوست داشتنی اما مقاوم را بازی می کند که سعی می کند ارزش های خود را حفظ کند تا سرانجام به هدفش برسد. داستان این فیلم برای زمان خود بسیار بدیع بود و مشکلات اجتماعی و اختلاف طبقاتی را به خوبی نشان می دهد. حضور بنایی در نقش اول این فیلم باعث شد تا مخاطب با شخصیت او همدردی کند و شاهد رشد و تغییر شخصیت او در طول داستان باشد.