رئیس اورژانس کشور با اشاره به فرا رسیدن تابستان و احتمال گرمازدگی راهکارها و هشدارهایی را برای مقابله با گرمازدگی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، جعفر میادفر درباره گرمازدگی گفت: در تابستان هستیم و به نوعی گرم ترین فصل سال را تجربه می کنیم. در ضمن گرمازدگی یکی یکی از مسائلی که سلامت همشهریان را تهدید می کند؛ اما با رعایت چند نکته ساده می توان به راحتی از آن جلوگیری کرد. به همین دلیل، شهروندان باید دانش خود را در این زمینه افزایش دهند و یا در صورت ابتلا اولین گام‌ها را بردارند تا با اقدامات پیشگیرانه از رنج جلوگیری کنند.

با اشاره به مفهوم گرمازدگی، بدن انسان می تواند با روش های مختلف از جمله تعریق و تبخیر دمای خود را در محدوده طبیعی حفظ کند. با این حال، هنگامی که یک فرد تحت تاثیر گرمای بیش از حد قرار می گیرد; دمای بدن افزایش می یابد. در این حالت بدن عرق می کند و آب و املاح را از دست می دهد و علائم گرمازدگی شروع می شود.

میادفر درباره مهم ترین علائم گرمازدگی گفت: از مهم ترین علائم این بیماری می توان به افزایش دمای بدن، سردرد خفیف، از دست دادن هوشیاری، ضعف، تعریق زیاد، حالت تهوع و افت فشار خون اشاره کرد. علاوه بر این، در برخی موارد، فرد از گرفتگی عضلات به خصوص در عضلات شکم شکایت دارد.

اقدامات احتیاطی اولیه در هنگام گرمازدگی

با اشاره به اقدامات اولیه برای درمان برخورد حرارتی، ابتدا باید بلافاصله فرد را از محیط گرم خارج کرد و به محیط خنک یا زیر سایه منتقل کرد و بیمار را به پشت خواباند. حتماً عضلات منقبض شده را شل کنید.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه حفظ آرامش بیمار بسیار مهم است، تصریح کرد: وی ادامه داد: لباس های اضافی بیمار را درآورده و بیمار را با ملحفه یا پتوی مرطوب بپوشانید. اگر بیمار هوشیار است و معده ندارد، مقداری آب سرد یا دوغ به او بدهید. در صورت تهوع، بیمار را به پهلو بخوابانید تا از انسداد راه هوایی جلوگیری شود.

وی افزود: بیمار را با کمپرس سرد و مرطوب به کشاله ران، گردن، زیر بغل و پشت زانو یا با پاشیدن آب و سپس دمیدن آرام خنک کنید. مراقب باشید که بیمار را آنقدر خنک نکنید که لرزش کند. زیرا با این کار به جای پایین آوردن تب بیمار را افزایش می دهید.

راهکارهایی برای جلوگیری از گرمازدگی

میادفر با بیان اینکه با یادآوری و رعایت چند نکته می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد، تصریح کرد: اگر در محیط گرمی هستید که احتمال گرمازدگی وجود دارد، به طور مرتب و زمانی که هنوز تشنه نیستید آب بنوشید. همچنین در صورت امکان از وسایل ضد آفتاب مانند چتر و کلاه استفاده کنید.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: در صورت بروز علائمی مانند سردرد، حالت تهوع، ضعف یا گرفتگی عضلات شکم و همسترینگ، بلافاصله به محیط خنک مراجعه کنید، مایعات سرد بنوشید و در صورت امکان مایعات سرد بنوشید. ، از تیم های پزشکی کمک بگیرید.

وی افزود: تا رسیدن امدادگران می توانید با سمپاشی و تهویه بیمار را خنک کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما