اخبار تهران

هزینه ورود به طرح ترافیک در سال ۱۴۰۳

بر اساس گزارش بازار، نرخ پایه عوارض طرح ترافیک در سال 1402، 52 هزار و 500 تومان و این نرخ برای سال 1403، 75 هزار تومان تعیین شد. عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک، عوارض تردد خودروهایی که به صورت غیرمجاز در محدوده های ممنوعه تردد می کنند در صورت تکمیل نشدن سقف تردد روزانه با توجه به حداکثر ضرایب پیش بینی شده در جداول ضرایب مربوط به روز و ساعت تردد. و همچنین ضرایب مربوط به آلایندگی خودرو محاسبه خواهد شد.

ضریب تردد در محدوده طرح ترافیک (حلقه اول) 1.5 درصد، محدوده کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم) در روزهای غیرمجاز 0.75 درصد و هم محدوده طرح ترافیک (حلقه اول) و هم هوا است. کنترل آلودگی (حلقه دوم) 1.5 درصد پیش بینی شده است.

طبق جدول ضرایب مربوط به ساعات تردد، برای اولین ورود یا تردد در ساعات اوج صبح (6:30 الی 10) و آخرین حرکت یا تردد از ساعت 16:00 الی 19، ضریب 1.5% اول. ورود یا تردد در ساعات اوج صبح (6:30 تا 10) و آخرین حرکت یا تردد در ساعات غیر اوج (قبل از ساعت 16 یا بعد از 19) ضریب 1٪، اولین ورود یا تردد در ساعات غیر اوج مصرف ( 10 و بعد از آن) و آخرین حرکت یا ترافیک در ساعات پیک عصر (6:30 تا 10:10) 1٪، اولین ورود یا ترافیک در ساعات اوج مصرف عصر (16:00 تا 19:00) و آخرین حرکت یا تردد در ساعات پیک عصر (16:00 الی 19:00) 1% و اولین ورود یا تردد در ساعات غیر پیک (10:00 الی 19:00) بعد) و آخرین حرکت یا ترافیک در غیر پیک ساعت (قبل از 16 یا بعد از 19) 0.7٪ پیش بینی می شود.

با تغییر ساعت پایان (19) در نیمه دوم سال، زمان مصوب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ملاک محاسبه خواهد بود.

طبق جدول ضریب آلایندگی خودرو، برای تردد خودروهای هیبریدی و برقی ضریب صفر، خودروهای دارای معاینه فنی برتر تهران 0.8 درصد، خودروهای دارای گواهی معاینه فنی معتبر از مراکز معاینه فنی تهران (در 0.9 درصد) است. در صورت دسترسی ضروری از سامانه سیمفا 1 درصد برای خودروهای دارای گواهی معاینه فنی معتبر و 1.2 درصد برای خودروهای بالای 20 سال سن (در صورت دسترسی ضروری از سامانه سیمفا).

بر اساس این لایحه، خودروهای مجاز خودروهایی هستند که طبق ضوابط و مقررات قانونی معاینه فنی را گذرانده باشند، بدهی مالیاتی خودرو سالانه نداشته باشند، مالکان آن ها در سامانه «تهران من» ثبت نام کرده و در محدوده ورود هستند. اجازه می دهد. برای مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک روزانه رزرو کنید.

در صورتحساب ورودی طرح ترافیک سال آینده، عوارض تردد وسایل نقلیه متعلق به ساکنان محدوده های طرح کنترل ترافیک و آلودگی هوا که در سامانه «تهران من» ثبت نام کرده اند و عوارض سالانه خودرو و بدهی عوارض تردد در ترافیک و منطقه طرح کنترل آلودگی خودروی خود را پرداخت کرده اند، برای صدور مجوز تردد به مناطق، با توجه به متراژ مربوط به محل سکونت با ضریب 0.5 محاسبه می شود.

شهرداری تهران موظف است در صورت رزرو روزانه مجوز ورود در طرح ترافیک و عدم ورود به محدوده مذکور، 20 درصد نرخ پایه را از متقاضیان دریافت کند.

برای صدور مجوز تردد سالانه در محدوده طرح ترافیک در طول سال 393 هزار تومان بهای سرویس هر خودرو دریافت می شود.

عوارض تردد وسایل نقلیه برای بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که فعالیت، وظایف شغلی و امور پزشکی آنها مستلزم ورود به محدوده طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا است، با اعمال درخواست در محدوده مجوزهای ورود کل سال تعیین و محاسبه می شود. ضریب 0.1 خواهد بود

خودروهای دارای پلاک ویلچر (G) که فعالیت، وظایف شغلی و امور پزشکی آنها مستلزم ورود به مناطق ممنوعه تردد است مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه نمی باشند.

در این لایحه، شهرداری تهران مجاز است به خبرنگارانی که از سهمیه تعیین شده استفاده نکرده و یا بلیت ندارند، کارت بلیت الکترونیکی رایگان یک ساله برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی اختصاص دهد. نحوه تعیین مصادیق خاص اعم از خبرنگاران، عکاسان خبری و خبرنگاران بر اساس دستورالعمل مصوب کمیسیون مشترک متشکل از کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا تعیین خواهد شد.

عوارض ورودی و تردد در محورهای تردد با رعایت سقف مجوز ورود جانبازان 25 درصد به بالا با ارائه تاییدیه بنیاد شهید و امور ایثارگران با ضریب صفر محاسبه می شود.

عوارض تردد آژانس ها و موسسات کرایه خودرو با ضریب 0.6 درصد، خودروهای سواری پلاک (الف) در تهران مشمول ثبت نام در سامانه «تهران من» و خودروهای مجاز سرویس مدارس در ایام مدرسه و آموزشگاه های رانندگی با ضریب. 0.3 درصد و مینی بوس ها و اتوبوس های دارای مجوز در تهران با پلاک (الف) مشمول ثبت نام در سامانه «تهران من» با ضریب صفر می شوند.

عوارض تردد وانت پلاک عمومی زیر 2.5 تن در صورت دریافت بارنامه مسافرتی، وانت پلاک شخصی با ظرفیت کمتر از 3.5 تن در صورت دریافت بارنامه قانونی 0.3 درصد و در صورت دریافت بارنامه مسافرتی. دریافت حداقل سه بارنامه قانونی همراه با ارسال اطلاعات موقعیت مکانی، 0.00%. 15% و 0.65% در صورت دریافت بارنامه واقعی و همچنین دریافت حداقل سه بارنامه قانونی به همراه ارسال اطلاعات مکان 0.45% محاسبه می شود.

هزینه تردد کامیون های بین 3.5 تا 6 تن در صورت دریافت بارنامه قانونی 0.4 درصد و در صورت دریافت حداقل سه بارنامه قانونی همراه با ارسال اطلاعات موقعیت مکانی 0.25 درصد و در صورت دریافت بارنامه واقعی 0.9 درصد است. همچنین دریافت حداقل 0.75% برای سه برگه بار واقعی همراه با ارسال اطلاعات مکان پیش بینی شده است.

وسایل نقلیه باری در صورتی مشمول تسهیلات برتر می شوند که روزانه حداقل سه بارنامه همراه با ارسال اطلاعات مکان و زمان آن تردد از طریق GPS یا هر وسیله دیگری به سامانه بارندگی شهرداری تهران صادر کنند. تا زمانی که زیرساخت های لازم برای ارسال اطلاعات مکان و زمان تردد توسط شهرداری فراهم نشود، صدور حداقل سه برگه بار در روز معیار اقدام برای برخورداری از امکانات برتر خواهد بود.

عوارض صدور مجوز روزانه ورود به محدوده ممنوعه کامیون در تهران در موارد خاص که به تشخیص سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه های مسافربری تهران صادر می شود تا پنج سال 50 هزار تومان 70 هزار تومان. برای پنج تا 15 سال و 15 سال به بالا 90 هزار تومان است.

تردد شبانه وسایل نقلیه باری در محدوده ممنوعه تریلی شهر تهران از ساعت 23 الی 6 صبح در صورت عدم دریافت بارنامه یا تردد خارج از مسیر تعیین شده در بارنامه مشروط به پرداخت عوارض 90 هزار تومانی و در صورت دریافت بارنامه عوارض این خودروها با ضریب صفر محاسبه می شود. همچنین کامیون های حامل سوخت و آرد مشمول عوارض صدور مجوز روزانه نمی باشند و تنها ملزم به دریافت بارنامه خواهند بود.

صدور پروانه تردد کامیون ها در ساعات مجاز تردد منوط به داشتن معاینه فنی معتبر و اخذ مجوز از سامانه حمل و نقل بار و کالا شهرداری تهران و همچنین تردد کامیون های با ظرفیت بالای 6 تن در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا ، مستلزم پرداخت عوارض و ضرایب خواهد بود.

شهرداری تهران موظف است برای جبران عوارض ناشی از ورود یا تردد غیرمجاز وسایل نقلیه در محدوده طرح کنترل ترافیک و آلودگی هوا، اقدام و مسئولیت مالک وسیله نقلیه را در قبال عوارض پرداخت نشده در رابطه با آن لحاظ کند. شناسایی خودروهایی که عوارض پرداخت نکرده اند. منظور وی ارسال پیامک به آخرین شماره تلفن مالک ثبت شده در سامانه تهران من است و دارندگان خودرو موظفند ظرف 10 روز کاری از تاریخ دریافت پیامک نسبت به اعلام بدهی عوارض، نسبت پرداخت و تسویه بدهی اقدام کنند. پیام در صورت عدم پرداخت بدهی ماهیانه 2 درصد و سالیانه تا سقف 24 درصد به مبلغ بدهی اعلامی اضافه می شود.

پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ موظف است در مورد وسایل نقلیه متخلف مقررات تردد غیرمجاز در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا قانون را اعمال کند و شهرداری تهران نیز سه درصد از درآمدهای ناشی از مدیریت عوارض را بر عهده دارد. برای ورود به طرح ترافیک در راستای بهبود اجرای طرح، تقویت و پشتیبانی لجستیک و نیروی انسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در راستای اجرای کامل طرح و همچنین پرداخت هزینه وصول مطالبات.

طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از روز سه شنبه چهاردهم فروردین ماه همانند سال های گذشته از ساعت 6:30 الی 18:00 انجام می شود. افرادی که به صورت روزانه قصد ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند می توانند به صورت هفتگی، از چهارشنبه هفته قبل و یا به صورت روزانه از طریق سامانه ها، طرح خود را رزرو کنند.

همچنین همانند سال های گذشته، هر شهروند تهرانی دارای پلاک 20 روز سهمیه تردد فصلی رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا دارد. پنج شنبه هر هفته فقط طرح کنترل آلودگی هوا (زن و شوهر سابق و انفرادی) اجرا می شود و در صورت ورود خودرو به طرح ترافیک در این روز از سهمیه 20 روزه خودرو در هر فصل کاسته می شود.

منبع:تحلیل بخش تهران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا