هزینه های نظامی اسرائیل افزایش یافته و رشد اقتصادی آن به ویژه در مناطق مرزی خطرناک که ساکنان آن تخلیه شده اند، متوقف شده است.

اقتصاددانان انتظار دارند که اسرائیل به طور همزمان با فشار شدیدی بر بودجه عمومی ناشی از هزینه های جنگ، کاهش سرمایه گذاری، افزایش نرخ مالیات و تصمیم گیری های دشوار بین تخصیص بودجه برای هزینه های نظامی یا مزایای اجتماعی مواجه شود.

به گفته موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، هزینه های نظامی اسرائیل قبل از حمله حماس در 15 ژانویه ثابت بود. مهر ماه سال گذشته حدود 1.8 میلیارد دلار در ماه بود، اما این مقدار در پایان سال 2023 (ابتدا) است. دی(ماه گذشته) به حدود 4.7 میلیارد دلار در ماه افزایش یافته بود.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح استکهلم، هزینه های نظامی اسرائیل در سال گذشته حدود 27.5 میلیارد دلار بوده است. در جدول بودجه نظامی جهان که توسط موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم تهیه شده است، اسرائیل پس از لهستان در رتبه پانزدهم قرار دارد و بالاتر از کانادا و اسپانیا که جمعیت آنها حداقل چندین برابر اسرائیل است.

هزینه های نظامی اسرائیل در سال گذشته 5.3 درصد از تولید ناخالص ملی آن بود. در حالی که این مقدار برای مثال در ایالات متحده آمریکا 3.4 درصد و در آلمان 1.5 درصد بود. حتی در مدت سه ماه پس از حمله حماس (از اواسط مهر تا وسط دی 1402)، اندازه اقتصاد اسرائیل 5.6 درصد کوچک شد که بدترین عملکرد در میان 38 کشور عضو سازمان توسعه اقتصادی و همکاری (کشورهای ثروتمند جهان) بود. آمارها نشان می دهد که اقتصاد اسرائیل در سه ماهه اول سال 2024 بهبود یافت و نرخ رشد آن به حدود 4 درصد رسید، اما در سه ماهه دوم به 0.2 درصد کاهش یافت.

جنگ هزینه های اقتصادی بالایی در داخل اسرائیل داشت. سربازگیری گسترده نیروهای ذخیره و افزایش مدت خدمت آنها، تامین نیروی کار لازم برای فعالیت اقتصادی را به خطر انداخته است. نگرانی‌های امنیتی مانع از سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید شده است و اختلالات دوره‌ای و تعلیق پروازها به میزان قابل توجهی تعداد گردشگران خارجی و در نتیجه درآمد صنعت گردشگری را کاهش داده است.

از سوی دیگر، دولت اسرائیل هزینه اسکان ده ها هزار نفری را که پس از حملات حماس و حملات حزب الله لبنان از مناطق شمالی از مناطق نزدیک نوار غزه تخلیه و در مناطق دیگر اسرائیل اسکان داده شدند، تامین می کند.

یکی یکی از بزرگترین نگرانی های اسرائیل عدم اطمینان در مورد پایان جنگ است که بیش از یک سال پیش آغاز شد. پس از جنگ با حزب الله در جنوب لبنان در سال 2006، اقتصاد اسرائیل به سرعت بهبود یافت، اما این جنگ تنها 34 روز طول کشید.

موسسه معتبر بین المللی مودی در زمینه ارزیابی اعتبار مالی، بر اساس این عوامل در اوایل اکتبر سال جاری، رتبه اعتباری دولت اسرائیل را دو درجه کاهش داد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما