اخبار روز

نماینده: وعده رئیس جمهور برای مهار تورم با توجه به واقعیت پیشنهاد بودجه امکان پذیر نیست

نقاط ضعف و قوت بودجه مرکز تحقیقات 1403

پس از ارائه بخش اول لایحه بودجه سال 1403 کل کشور توسط دولت، بخش‌های زیادی از این لایحه از جمله مالیات، کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمدهای پایدار با انتقادات زیادی مواجه شد.

علاوه بر منتقدان، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به بررسی نقاط قوت و ضعف بودجه 1403 پرداخت. پرسش‌های مرکز پژوهش‌ها از قبیل برآورد دقیق‌تر ارقام اعتبارات عمومی نسبت به بودجه سال‌های گذشته، کاهش چشمگیر کسری تراز اسمی و واقعی عملیاتی نسبت به سال‌های گذشته، کاهش تبصره‌های غیربودجه‌ای در راستای اجرای مصوبات داخلی. بودجه”. آیین نامه مجلس و اصلاح ساختار بودجه، پیش بینی تصمیمات لازم برای جلوگیری از فرار. وی پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده و اختصاص منابع آن به تحقق طرح های تملک دارایی های سرمایه ای و تخصیص 31 میلیارد تومان منابع قابل برنامه ریزی در حوزه اشتغال و رشد اقتصادی را از نقاط قوت لایحه بودجه 1403 دانست. .

همچنین مواردی مانند «کسری قابل توجه منابع و هزینه ها، هدفمندی یارانه ها و عدم ارائه مفروضات منابع و هزینه ها، ادامه روند معیوب تاریخی در خصوص یارانه انرژی با وجود تشدید عدم تعادل انرژی، عدم ارائه مفروضات لازم» را محاسبه کنید. برای ارائه ارقام بودجه کلان و محدود کردن خود به ارائه تنها دو عدد. فرض نرخ رشد حقوق و مستمری ها در محاسبه هزینه ها، نامشخص بودن رابطه هزینه ها و اولویت های بودجه در برنامه هفتم توسعه با سطح منابع، از نقاط ضعف این لایحه تثبیت نرخ ارز پایه بود. کالاهایی که اساس سیاست درمان شوک در سال های آینده است.

از دیدگاه مرکز تحقیقات، وابستگی بودجه 1403 به مالیات نادیده گرفته شده است.

در حالی که بسیاری از کارشناسان و شهروندان در بخش‌های مختلف اقتصاد نسبت به افزایش مالیات‌ها که قصد دارد با کاهش وابستگی بودجه به نفت، هزینه‌های کشور را وابسته به جیب مردم کند، انتقاد می‌کنند، مرکز تحقیقات در گزارش‌های سال آینده خود به این موضوع اشاره‌ای نکرده است. پیش نویس بودجه .

رئیسی البته خاطرنشان کرد: افزایش مالیات در بودجه سال آینده مطرح نبوده و هدف از این کار شناسایی افرادی است که فرار مالیاتی داشته اند. اما اگر به ارقام و ارقام موجود در بودجه 1403 و مواردی که منتقدان و صاحب نظران می گویند و آن دو یا چهار موردی که در محاسبات خود وارد کرده اند نگاه کنید، نشان می دهد که در بودجه 1403 برخلاف آنچه دولت می گوید، کسری بودجه و همچنین افزایش مالیات وجود دارد. . لذا برای روشن شدن این سوالات نظر جبار کوخی نژاد از اعضای کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه 1403 که از اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه نیز بود را جویا شدیم.

کسری بودجه 1403 اجتناب ناپذیر است

جبار کوچی نژاد، عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 در گفت وگو با «شرق» در تشریح سخنان و وعده های رئیس جمهور در خصوص لایحه بودجه سال 1403 گفت: اولین سالی است که لایحه دو مرحله ای انجام می شود. بودجه به مجلس آمد. در مرحله اول تبصره ها آمد و طی پنج روزی که کمیسیون تلفیق فرصت بررسی و رأی گیری تبصره ها را داشت، جداول مربوطه به مجلس ارائه می شود. یعنی قبض خانوار دو مرحله ای است و زمان زیادی می برد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: پس از بررسی لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق، جزئیات این لایحه در جلسه علنی مجلس بررسی می شود. لایحه بودجه سال آینده در جلسه علنی مجلس برای جمع آوری نظرات و پیشنهادات نمایندگان به کمیسیون های تخصصی مجلس ارائه می شود و کمیسیون تلفیق نیز بررسی جزئیات این لایحه را آغاز می کند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 با اشاره به اینکه زمان زیادی تا انتخابات مجلس دوازدهم باقی نمانده است، اظهار داشت: با توجه به این موضوع. حوزه های انتخابیه آنها و شرکت در انتخابات، ممکن است زمان کافی برای بررسی کل بودجه نداشته باشیم و باید در 31 بودجه را نهایی کنیم. کوچچینی نژاد همچنین افزود: البته دولت با تأخیر بودجه را تقدیم مجلس کرد و طبق اصلاحیه آیین نامه داخلی باید اول شود. آبان بودجه قرار است به مجلس ارائه شود، اما هنوز نه آذر الان نیمه تمام است، دولت تصمیم گرفته است که بودجه را به مجلس ارائه کند.»

وعده مهار تورم تولید در تضاد با واقعیت قفل شدن اعتبار بانکی است.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 نیز با انتقاد از بخشی از سخنان رئیسی درباره کنترل تورم، افزود: آقای رئیسی درباره کنترل تورم گفت: ما تورم را در تولید کنترل می کنیم. این حرف ها با این که بانک ها بلوکه کرده اند و دیگر وام نمی دهند منافات دارد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: با وام ندادن بانک ها و عدم ورود نقدینگی به بازار، تورم افزایش یافته است.

این عضو هیأت مدیره کمیسیون تلفیق بودجه سال 1403 نیز اظهار داشت: آماری که رئیس جمهور در مورد مهار تورم و رشد نقدینگی ارائه کرده است، آمار دقیقی نیست البته رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی مجلس از این آمار دفاع کرد. اما گزارش ها اشتباه است. چون در بودجه بحث کسری هم هست که خودش یک مشکل است.

کوچی نژاد به هزینه هایی که دولت باید هر ماه بپردازد اشاره و تصریح کرد: قطعا در سال آینده با کمبود منابع مواجه خواهیم بود. وی گفت: دولت هر ماه حدود 150 حقوق همات پرداخت می کند و برخی از هزینه های جاری نیز غیرقابل اجتناب است که باید سالانه حدود 1700 تا 1800 برای پرداخت حقوق و هزینه های جاری مانند آب، برق و گاز پرداخت کند.

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا