رسول سلیمی: در هفته‌های اخیر، حزب‌الله و دستگاه امنیتی لبنان شناسایی و خنثی‌سازی شبکه‌های اطلاعاتی انسانی را آغاز کرده‌اند که اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ارتش اسرائیل قرار می‌دادند که به آنها امکان شناسایی و ترور مقامات نظامی حزب‌الله را می‌داد. علاوه بر این، تلاش‌ها برای افشای روش‌های جاسوسی موساد علیه حزب‌الله بیش از هر زمان دیگری در سازمان آن شدید است. سید حسن نصرالله حادثه نفوذ به شبکه تامین پیجر و استفاده از مواد منفجره در آن را یک حمله امنیتی توصیف کرد. شناسایی کسانی که از این طریق با اسرائیل همکاری کردند به اولویت بالایی برای حزب الله تبدیل شده است.

در همین راستا خبرگزاری رویترز وی درباره روش‌های جاسوسی موساد از حزب‌الله که منجر به قتل اعضای آن شد، گزارش داد: «فناوری‌های نظارت الکترونیکی نقش مهمی در این حملات ایفا کردند. که آنها را برای جاسوسی از دشمن به مرز می فرستند، مرتباً اطلاعات دقیق و به روز را در اختیار نیروهای مسلح کشور قرار می دهند. استراق سمع الکترونیکی، از جمله هک تلفن های همراه و رایانه نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. یکی یکی از پیچیده ترین عملیات استراق سمع در جهان توسط اسرائیل در این زمینه انجام می شود.

در این مرحله حزب‌الله پس از ترور فرماندهان ارشد خود با رهگیری تلفن‌های همراه، تصمیم گرفت از فناوری‌های قدیمی‌تری مانند پیجر و پیک استفاده کند که پیام‌های شخصی را به صورت شفاهی به مردم می‌رساند.

علاوه بر این، استراتژی اسرائیل برای هدف قرار دادن پرسنل نظامی بلندپایه حزب‌الله از ترکیب فناوری‌های پیشرفته با منابع انسانی سنتی به نفع این کشور است. پیش از این، بن باراک، فرمانده سابق موساد، در مصاحبه با شبکه 12 اسرائیل، در مورد روش موساد برای جاسوسی از مردمی که قرار است به قتل برسند، گفته بود: «ماموران میدانی که اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند، نمی‌دانند که چه می‌کنند. هستند.» وقتی از او پرسیدند چرا اینطور است، او پاسخ داد: «نمی‌خواهی در موقعیتی قرار بگیری یکی سقوط می کنند و سپس همه آنها مانند دومینو سقوط می کنند.

بن باراک همچنین گفت: مردان را می توان از طریق چاپلوسی در جایگاه خود قرار داد. حتی اگر بین مرد و زنی که با او معاشقه می شود ارتباطی وجود نداشته باشد، هرگز فکر نمی کند که چیزی اشتباه است. چون همیشه احساس تملق می کند. “این کاری است که انجام می دهد و اجازه می دهد تا اتفاق بیفتد…” بنابراین اگر مجبور هستید، از آن استفاده کنید.”

اما در سوی دیگر ماجرا، حزب الله لبنان بیکار ننشست و از اصول حفاظت اطلاعات و ضد جاسوسی برای خنثی کردن موساد استفاده کرد. در همین راستا سرویس های امنیتی لبنان در پایان ماه اوت، یک پرستار سابق بیمارستان الرسول اعظم وابسته به حزب الله به اتهام انتقال اطلاعات به ارتش اسرائیل درباره اعضای این حزب و محل سکونت آنها دستگیر شد. مصاحبه او به درک بهتر روش های مورد استفاده برای استخدام همکاران، ماهیت مأموریت هایی که به آنها محول شده و نحوه کار آنها کمک کرد. بسیاری دیگر از افراد مظنون به همکاری با ارتش اسرائیل از جمله اتباع سوری مستقر در لبنان نیز در ماه های اخیر دستگیر شده اند.

موساد چگونه از حزب الله جاسوسی کرد؟

در مثالی دیگر، رویترز سه منبع گفتند که «حزب‌الله و مقامات امنیتی لبنان متوجه شده‌اند که اسرائیل هنگام حمله به اهداف، به سخنان خبرچین‌های محلی گوش می‌دهد و بحران اقتصادی لبنان و رقابت‌های بین جناح‌های سیاسی فرصت‌هایی را برای استخدام‌کنندگان اسرائیلی ایجاد کرده است». می دانستند با چه کسی صحبت می کنند به عنوان مثال، در 22 نوامبر 2023، زنی از جنوب لبنان با تلفن همراه خود تماسی دریافت می کند و تماس گیرنده ادعا می کند که یک مقام محلی است. این فرد که عربی را روان صحبت می کند، از زن می پرسد که آیا اعضای خانواده در خانه هستند یا نه، که زن پاسخ می دهد که به شرق لبنان سفر کرده اند. دقایقی پس از آن تماس، راکت به خانه این زن در بیت یاحون و پنج تن از مبارزان حزب الله از جمله پسر عباس رعد اصابت کرد. یکی مقامات بلندپایه حزب الله کشته می شوند. این منابع گفتند که حزب الله معتقد است که اسرائیل جنگنده هایی را در محل تعقیب و گریز آماده کرده است و قبل از حمله شروع به تماس برای تایید حضور غیرنظامیان کرده است.

نمونه دیگری از روش جذب جاسوس از حزب الله لبنان یکی جاسوسان دستگیر شده در لبنان را توصیف می کند. به گزارش روزنامه الاخبار «حسن ع» فردی که توسط سرویس مخفی لبنان به عنوان جاسوس موساد دستگیر شده بود، در اعترافاتی که اخیراً در رسانه های لبنانی منتشر شده، اعتراف کرده است که به مبلغ 15000 دلار با دشمن همکاری داشته و اسامی همکاران خود و آنها را اعلام کرده است. دشمن با اطلاعاتی در مورد جمعیت کشورش و مکان هایی که ظاهراً مواضع حزب الله در آنجا قرار داشت. این ماموریت در ژوئن 2020 با دریافت پیامی از طریق واتس اپ آغاز شد و در نهایت در جولای 2022 توسط نیروهای اطلاعاتی لبنان در منطقه قنا به پایان رسید.

موساد چگونه از حزب الله جاسوسی کرد؟

ناظران سیاسی معتقدند که شرایط اقتصادی و سیاسی لبنان نقش مهمی در جذب جاسوسان برای موساد داشته است. لبنان بیش از دو سال است که رئیس جمهور ندارد و گروه های لبنانی هنوز بر سر انتخاب رئیس جمهور به توافق نرسیده اند. اقتصاد لبنان نیز در وضعیت پیچیده ای قرار دارد. کسری بودجه، تورم و کاهش ارزش پول محلی، اقتصاد کشور را فلج کرده و منجر به افزایش بیکاری و ناتوانی خانواده ها در امرار معاش شده است.

در این رابطه یکی گارد امنیتی لبنان او به رادیو بین‌المللی فرانسه گفت: «بحران اقتصادی لبنان را تحت تأثیر قرار داده است و بسیاری از جوانان را در شرایط سخت و بی‌ثباتی قرار داده است. این مقام همچنین نتیجه گیری می کند که «با وجود اینکه ما موفق شدیم برخی از کسانی را که با اسرائیل همکاری می کردند خنثی کنیم، اما همچنان می دانیم که عوامل و شبکه های زیادی در سراسر لبنان فعال هستند.»

ترورهای هدفمند این روزهای لبنان نشان می دهد که ارتش اسرائیل از هویت این مقامات نظامی ناشناخته برای افکار عمومی لبنان آگاهی کامل دارد و توانایی لازم برای شناسایی و مکان یابی آنها را دارد. کارشناسان نظامی و امنیتی لبنان در مصاحبه با رادیو بین المللی فرانسه گفتند که موفقیت عملیات اسرائیل به دلیل هماهنگی خوب بین سرویس های اطلاعاتی میدانی به لطف منابع انسانی و فناوری های پیشرفته در سال های اخیر است. برای کاهش قدرت موساد، ثبات سیاسی و اقتصادی لبنان باید با رویکردی راهبردی مورد توجه قرار گیرد.

311213

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما