پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام فیلم شیار 143
کارگردان نرگس آبیار
تولید کننده ابوذر پورمحمدی
محمد حسین قاسمی
نویسنده نرگس آبیار
بازیگران مریلا زارعی
مهران احمدی
گلاره عباسی
جواد عزتی
سامان صفری
حسام بیگدالو
خدا خیرت بده
زهرا مرادی
سعید بیگی
موسیقی مسعود سخود دوست
فیلمبردار قرارداد شادمانفر
ویرایشگر عهدنامه خاکسار
توزیع کننده فیلمسازان

تاریخ های انتشار

۲۱ آبان ۱۳۹۳

مدت

98 دقیقه
کشور ایران
زبان فارسی (گویش کرمانی)
فروش باکس آفیس 2,855,681,000 نگهدارنده دست

نقد و بررسی فیلم شیار 143 ساخته نرگس آبیار فیلیموشوت

خلاصه فیلم

«شیار 143» فیلمی در ژانر دفاع مقدس است و تنهایی و سختی های مادران شهید را به تصویر می کشد. عنوان این فیلم برگرفته از یک منطقه جنگی است که در حال حاضر در حال مین گذاری است. داستان این فیلم درباره مادری به نام الفت (با بازی مریلا زارعی) است که در روستای کرمان زندگی می کند. یونس پسر این مادر به جنگ رفت اما برنگشت…

نقد و بررسی فیلم شیار 143 ساخته نرگس آبیار فیلیموشوت

در مورد سریال

شیار 143 فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار است که در سال 1392 اکران شد و از دیگر فیلم های نرگس آبیار می توان به فیلم های چیزها از آنچه در آینه می بینی به تو نزدیک ترند، نفس و شب وقتی ماه اشاره کرد. پر بود

مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی و جواد عزتی از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم شیار 143 به ایفای نقش پرداختند، این فیلم یکی از پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران است و مورد توجه بسیاری از بینندگان قرار گرفته است.

شیار 143 یکی این فیلم یکی از خبرسازترین و جنجالی ترین فیلم های سال 2013 بود. بسیاری از کارگردانان مطرح و حتی شخصیت های سیاسی به اظهار نظر و تمجید از آن پرداختند.

معرفی فیلم Groove 143

این فیلم جوایز متعددی را در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی از جمله بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن برای مریلا زارعی در جشنواره فیلم مقاومت کسب کرد. مریلا زارعی نیز برای این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره منتقدان سینمای ایران را دریافت کرد. شیار 143 در جشنواره های خارجی بوسان، فیلم صلح و اقیانوس آرام نیز حضور داشته است.

نرگس آبیار اگرچه فیلم های کمی را کارگردانی کرده است، اما ثابت کرده است که استعداد و مهارت بالایی در کارگردانی دارد. دو فیلم او، شیار 143 و نفس، بهترین فیلم ها در حوزه خود محسوب می شوند و همواره در سینما سروصدا به پا کرده اند.

شیار 143 هم از نظر فیلمنامه و هم از نظر شخصیت پردازی محکم است. شخصیت الفت در این فیلم منحصر به فرد است و بازی عالی مریلا زارعی نیز در تاثیرگذاری آن موثر بوده است. مریلا زارعی نقش یک مادر تنها و باردار را به بهترین شکل ممکن بازی کرده است. نبود پسر شما سختی ها و رنج های زیادی را متحمل می شود. آثار مخرب جنگ تحمیلی بر تمام زندگی این مادر سایه افکنده است و این مضمون در فیلم کاملا شناخته شده است.

به جز مریلا زارعی، سایر بازیگران فیلم نیز درخشیده اند. مهران احمدی که مدت کوتاهی در این فیلم حضور داشت، عالی بازی کرده و نقشی متفاوت در نقش پدر شهید خلق کرده است. گلاره عباسی و جواد عزتی نیز از سطح بازی خود فراتر رفته و با این فیلم نقطه درخشان و مثبتی را در کارنامه بازیگری خود ثبت کرده اند.

فضای این فیلم با درد و رنج همراه است و اتفاقات آن کاملا تکان دهنده است. به خصوص دقایق پایانی فیلم که هر انسانی را به گریه می اندازد. اجرای مریلا زارعی در این دقایق به اوج خود می رسد و در جای خود مخاطب را می زند. نرگس آبیار در نمایش ترس، دلهره، درد، رنج و آثار مخرب جنگ تحمیلی بسیار موفق بوده است و این مضمون از ریتم 143 یکی به یکی از بهترین فیلم های ژانر دفاع مقدس تبدیل شده است. مفهوم انتظار هم همین است یکی یکی از مفاهیم اصلی فیلم است، به خوبی در شخصیت الفت ریشه دوانده و همه بینندگان را تحت تاثیر قرار می دهد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما