اخبار روز سینما

معرفی سایت منتخب خاتون

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام سریال: خاتون

ژانر: درام، تاریخی

انتشار: 1401-1400

نویسنده: تینا پاکروان

کارگردان: تینا پاکروان

موسیقی: کیهان کلهر

تعداد قسمت ها: 23

بازیگران:

جواهریان تکذیب
اشکان خطیبی
بابک حمیدیان
مهران مدیری
میرسعید مولویان
آیدا ماهیانی
مهتاب غنی
رضا بهبودی
شبنم مقدمی
بهناز جعفری
پانته آ پناهی
پیام دادی
مهدی قربانی
بابک کریمی
بانیپال شومون
شاهرخ فروتنیان
رویای کودکی
محمدرضا شریفی نیا
ستاره پسیان
ماریا شلکنووا
سهراب فاطمی

خلاصه سریال

خاتون که زنی بختیاری است با شیرزاد که در زمان رضاشاه سرباز بوده ازدواج کرده است. اما به دلیل جنگ جهانی دوم، علیرغم اعلام بی طرفی ایران، شمال ایران در اشغال شوروی و جنوب ایران در اشغال انگلیس قرار گرفت. او موفق به فرار از گیلان شد و با کمک فردی به نام رضا فخار به تهران گریخت. در نیمه دوم سریال شاهد شروع مثلث عشقی بین خاتون، رضا فخار و شیرزاد هستیم که زندگی خاتون را تحت تاثیر قرار می دهد.

در مورد سریال

پاکروان در بخش اول سعی دارد روایت خود را در بستر یک درام تاریخی عاشقانه و در چارچوبی خلاقانه ارائه کند. با در نظر گرفتن روابط بین پرسنل نظامی، رابطه این افراد با خانواده و تابوهای آن زمان، از دوگانگی معمول خیر و شر مطلق فاصله می گیرد. مثلاً در رابطه خاتون (نگار جواهریان) و شیرزاد (اشکان خطیبی) با اینکه مرد نظامی است و برخوردی خشک و جدی دارد، اما کاملاً منفی نیست و عشق به همسرش شخصیت او را خاکستری می کند. . از سوی دیگر، خاتون به عنوان زنی آزادی خواه که بیش از هر چیز به اهداف خود می اندیشد، مثبت جلوه داده نمی شود و خودخواهی و انفعال او از او شخصیتی متمایز می سازد.

نگار جواهریان در نمایی از سریال خاتون

پاکروان که تحت تاثیر کارگردانانی چون بیضایی و کیمیایی قرار گرفته، توانسته دیالوگ های زنده و دقیقی خلق کند. مثل دیالوگ خاتون و شیرزاد درباره نام دخترشان یا مانیفست های میهن پرستانه ای که در کتابفروشی بین شخصیت ها رد و بدل می شود. این نوع دیالوگ نویسی علاوه بر ارزش گذاری، با تأثیری فراتر از واقعیت های موجود (هیپررئال) به نفع مخاطب است. از همین نوع خط کشی می توان به درام سکانس افتتاحیه اشاره کرد: پر کردن تفنگ و تپانچه که در سریال های ایرانی کمتر دیده می شود، به ما خبر می دهد که اگرچه در ابتدای تیتراژ بر اساس آن می خوانیم. در یک داستان واقعی، اولویت بازنمایی واقعیت نیست، بلکه دراماتیک کردن آن است.

نظرات

مسعود فراستی در برنامه هفت او سه قسمت اول را دوست نداشت اما گفت که این سریال در چند قسمت بعدی «حرفی برای گفتن دارد». عزت الله ضرغامی از نیم فصل اول و «مقاومت ایران» در آن تمجید کرد.

علیرضا سلیمانی در روزنامه جهان نقد دیالوگ های فمینیستی زناناو آن را «بازخوانی وضعیت ایران» در اعتراضات ملی 1401 دانست که هرگز به اشغال ایران در جنگ جهانی دوم نمی‌پردازد و هدف از ساخت آن «ارائه راهبردی برای آینده» ایران است. .

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا