اخبار روز

مطالبات پرستاران همچنان ادامه دارد!

 


روز پرستار گذشت و خبر خوشی به پرستاران نرسید و مسئولان به این شعار راضی شدند که اعتراضات معیشتی و صنفی این دسته از کادر پزشکی همچنان ادامه دارد. بر اساس اخبار و گزارش های منتشر شده در ماه ها و روزهای اخیر، از ابتدای سال جاری پرستاران از استان های یزد، کرمانشاه، تهران، مرکزی، کردستان، قزوین، آذربایجان غربی، گیلان، اصفهان، مازندران، خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد در شهرهای یاسوج، تهران، اسلام آباد غرب، یزد، بابل، اراک، قزوین، مشهد، سنندج، کرمانشاه، رشت، کاشان و ارومیه در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات در قانون به خیابان ها آمده اند. نرخ خدمات پرستاری و تبعیض دستمزد و میزان بالای وظایف تحمیلی که متناسب است. با دریافت ریالی، پرستاران پول کافی ندارند، خواستار رفع مشکلات شده اند، اما در مقابل این اعتراضات، وزارت بهداشت و مسئولان دولتی، امسال نیز مانند سال گذشته در آستانه روز پرستار. آنها به شعار و وعده اکتفا کردند در حالی که انتظار پرستاران کشور این بود که تا نیمه دوم سال جاری این اعتراضات شنیده شود و مسئولان حداقل برخی از شعارهای سال گذشته را اجرا کنند که البته ادامه اعتراضات تا دیروز نشان می دهد که این اتفاق نیفتاده و مشکلات همچنان پابرجاست.

مشكلات جامعه پرستاري فهرست مفصلي شامل حجم بالاي كار به دليل كمبود شديد نيرو در بخش‌هاي بيمارستاني، ناكافي بودن و تفاوت غير قابل توجيه دريافتي‌هاي پزشكان و پرستاران در مراكز درماني، انباشت معوقات كارانه و مزاياي ريالي قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري، ناعادلانه بودن پرداختي‌هاي مشمول قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري يا به ازاي اضافه‌كاري و كارانه، نامعلوم بودن روش محاسبه پرداخت مزاياي شغلي به پرستاران و اصلاحات غير اصولي و سليقه‌اي و فرمايشي در قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري است.

در ماه‌های اخیر، مسئولان جامعه پرستاری بارها به دولت هشدار داده‌اند که تداوم اعتراض‌های پرستاران و بی‌توجهی مداوم مسئولان به خواسته‌های این قشر از سوی کادر پزشکی، نتایج خوبی را به دنبال نخواهد داشت و اولین نتیجه این وضعیت مهاجرت پرستاران از ایران به کشورهای پیشرفته است که حافظ منافع پرستاران هستند: مهاجران، پرستارانی که در خانه زندگی می کنند و در حرفه ای غیر از پرستاری مشغول به کار هستند و در نهایت خالی شدن بخش های بیمارستانی از وجود اولین و مهمترین دستیاران در درمان که در نهایت منجر به از دست دادن جان بیماران می شود. فرسودگی پرستاران شاغل در بخش‌های بیمارستانی به دلیل شیفت‌های پشت سر هم و حجم کاری زیاد، یک پیامد دوگانه است که مستقیماً با کمبود پرستار، مهاجرت و در خانه ماندن پرستاران مرتبط است. در حالی که به گفته مسئولان وزارت بهداشت، در حال حاضر حدود 220 هزار پرستار در بخش‌های بیمارستانی مشغول به کار هستند، محمد شریفی مقدم; دبیر کل خانه سالمندان به تازگی نسبت به نارضایتی بیش از 90 درصد پرستاران کشور از شرایط کاری خود هشدار داده است.

اعتراض و نارضایتی پرستاران از وضعیت موجود گاهی حتی به یک شوخی برای رسانه ها تبدیل شده است، از جمله اینکه چندی پیش این خبرگزاری مهر وی در گزارشی نوشت در حالی که هر پرستار برای هر ساعت اضافه کاری بین 16 تا 20 هزار تومان حقوق می گیرد، حقوق یک پرستار برای 6 ساعت اضافه کاری معادل قیمت یک قوطی کنسرو ماهی است.

پرستاران معترض از ابتدای سال جاری دست به اعتراض زدند و در پی وعده های عملی نشده مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر اصلاحات مثبت و موثر در قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، خواستار بازنگری در آیین نامه های مربوط به این قانون و تغییر بر اساس واقعیت های موجود شدند. . مهمترین خواسته پرستاران کاهش و اصلاح تبعیض آشکار و مضر بین پزشکان و پرستاران شاغل در بیمارستان است که البته توجهی به آن نشده است.

افزایش تعداد پرستاران در بخش‌های بیمارستانی از طریق انعقاد قراردادهای قانونی از دیگر خواسته‌هایی است که تاکنون محقق نشده است و اعتراض پرستاران به جذب غیرمتعارف و غیرقانونی ادامه دارد. تخت های فعال بیمارستانی مشکلات این قشر را چندین برابر کرده است، در حالی که اگر مسئولان وزارت بهداشت دولت را متقاعد می کردند که تحمیل باری چند برابر ظرفیت یک فرد نتیجه ای جز کاهش شدید بهره وری و کاهش بهره وری در کشور نداشت. یک بیمارستان و مرکز پزشکی خطرات جبران ناپذیری رخ خواهد داد و حداقل وعده جبران کمبود 100 هزار پرستار در بخش های بیمارستانی محقق می شود و بسیاری از مشکلات دیگر حل می شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در حالی که استاندارد ملی تعداد پرستار به ازای هر تخت فعال بیمارستانی 1.8 نفر است، معاون پرستاری این وزارتخانه اذعان دارد که در حال حاضر به ازای هر تخت بیمارستانی 0.9 پرستار (حتی کمتر از یک پرستار برای هر تخت بیمارستانی) وجود دارد. تخت بیمارستانی) فعال و کار می کند و مجموع کمبود پرستار برای بخش های بیمارستانی کشور به 70 هزار نفر می رسد در حالی که محمد شریفی مقدم; دبیر کل خانه سالمندان اعلام کرد: بر اساس استانداردهای فعلی به ازای هر 1000 نفر حداقل 3 پرستار و در هر تخت بیمارستانی 2.5 پرستار فعال وجود دارد که در حال حاضر این گونه نیست و در بخش بیمارستان به جای 5 پرستار. ، 2 پرستار فعال هستند و به گفته رئیس سازمان نظام پرستاری کمبود پرستار در کشور بیش از 100 هزار نفر است.

نتیجه مستقیم کمبود پرسنل پرستاری در بخش‌های بیمارستان، وادار کردن همان پرستار شاغل به انجام وظایف بیشتر از توانش است، زیرا خدمات پرستاری مورد نیاز یک بیمار بستری همچنان باید ارائه شود، اما این پرستار مجبور به اضافه‌کاری به صورت متناوب است. و شیفت‌های طاقت‌فرسا، این است که درآمد متناسب با میزان وظایف و مسئولیت‌ها نیست و بنابراین نارضایتی از شرایط کاری به تعداد زیاد وظایف اضافه می‌شود، علاوه بر مشکلات معیشتی، باعث کاهش انگیزه پرستار می‌شود. او نمی تواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد، زیرا فاقد قدرت بدنی است و رضایت شغلی که تاب آوری او را افزایش دهد وجود ندارد.

آمار مهاجرت پرستاران طی سه سال گذشته نشان می دهد که تعداد بیماران در این حرفه کاهش یافته است. بر اساس اعلام معاونت پرستاری وزارت بهداشت، در سال 1398، 1250 پرستار موفق به اخذ گواهینامه بین المللی تاییدیه کار شدند. شهریور سال گذشته محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور از مهاجرت ماهانه 100 تا 150 پرستار به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر و امارات خبر داده بود و طبق آخرین اعلام مقدم، امسال، تعداد پرستاران مهاجر به کشورهایی مانند آلمان، آمریکا، استرالیا و کانادا به 3000 نفر در سال رسیده است.

اعتراض پرستاران به اجرای ناقص و ناقص قانون حق‌الزحمه پرستاری و چالش‌های مرتبط با آن اوایل سال جاری با مشاهده پرداختی‌های دریافتی بابت اجرای این قانون و معوقات 1401 حقوقی توسط پرستاران از سر گرفته شد. برای پرستار بیمارستانی در تهران به ازای 197 ساعت کار اجباری و 155 ساعت اضافه کاری به مدت یک ماه، حدود یک میلیون و 800 هزار تومان به عنوان معوقه از قانون تعرفه خدمات پرستاری سال 1401 واریز می شد، در حالی که قبل از اجرای این قانون بر اساس طبق قانون، کل حقوق این پرستار برای اضافه کاری و اضافه کاری تقریباً 5 برابر مبلغ ودیعه بوده است.

یکی دیگر از پرستاران اهواز حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان حقوق معوقه خدمات پرستاری دریافت کرد و یکی دیگر از پرستاران در شهر اصفهان نیز حدود یک میلیون و 500 هزار تومان معوقه حق بیمه ماهانه واریز شد. در پی ارائه این ارقام که مبنای محاسباتی نامعلوم و اشتباهی داشت، اولین اعتراض صنفی پرستاران در سال جاری از اواسط فروردین ماه آغاز شد و خواسته معترضان این بود که برای اجرای قانون مصوب 16 سال. قوانین منطبق با عدالت و واقعیت تصویب و حقوق پرستاران از مخالفان اجرای عادلانه این قانون سلب خواهد شد.

آبان سال گذشته حمیدرضا عزیزی; معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان نظام پرستاری گفت: به طور متوسط ​​ماهانه حدود 200 پرستار از ایران مهاجرت می کنند.

منبع: روزنامه اعتماد

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا