پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام مستند: توران خانم

سال انتشار: 2018

ژانر: مستند و بیوگرافی

کارگردان: رخشان بنی اعتماد مجتبی میرتماسب

تدوین: شیرین برکنورد

آهنگساز: پیمان یزدانیان

مدیران فیلمبرداری: مجید گرجیان، محمدرضا جهان پناه

امتیاز (IMDB): 6.9 از 10

در مورد مستند

شاید به دلیل اول مهر و شروع مدارس برای تماشای مستند توران خانم (زندگی توران میرهادی) نه تنها یک نعمت بلکه یک ضرورت فرهنگی است. خوشبختانه این مستند هم اکنون در پلتفرم فیلمو برای تماشای همگان در دسترس است و چه خوب است که حداقل معلمان و متولیان آموزش و پرورش کشور برای یک بار هم که شده این مستند را تماشا کنند. یقینا کسانی که دستی در آتش آموزش دارند یا به نظام آموزشی و نحوه تربیت فرزندان این سرزمین اهمیت می دهند توران میرهادی و دغدغه های او را می شناسند و کسانی که او را نمی شناسند با او و کار بزرگش آشنا خواهند شد. برای بچه های این سرزمین با دیدن این مستند. همدیگر را می شناسند.

خلاصه فیلم توران خانم

توران میرهادی معلم ادبیات کودک و نوجوان، روانشناس و فعال در حوزه کودک و نوجوان بود که مجتمع آموزشی تجربی به نام فرهاد را تأسیس کرد و مؤسس شورای کتاب کودک و فرهنگ کودک و نوجوان است. مجموعه فرهاد در زمان خودش یکی وی خاص ترین و جذاب ترین سبک تدریس را ارائه کرد. او مخالف مدارس معلم محور بود.

موضوع مستند توران خانم

استاد میرهادی در سال 1306 در تهران به دنیا آمد. تحصیلات خود را در رشته تعلیم و تربیت و روانشناسی در فرانسه ادامه داد و در سال 1330 به ایران بازگشت و به عضویت شورای کتاب کودک درآمد. این معلم مهربان و دوست داشتنی در سال 1374 درگذشت. این فیلم ایرانی یا بهتر است بگوییم مستندی فاخر، زندگینامه معلم بزرگ توران میرهادی را به زیبایی توصیف می کند.

یادداشت رخشان بنی اعتماد

توران خانم جایتن سبز

از سال 1392 به بهانه ساخت مستند «توران خانم» به همراه مجتبی میرتماسب، فرصتی یافتم تا در سال های پایانی زندگی پربار توران میرهادی از نزدیک با او آشنا شوم. اندیشه ها و آموزه های خانم میرهادی درباره آموزش و پرورش نوین و ادبیات کودک و نوجوان برای علاقه مندان و صاحب نظران حوزه کودک آشنا و الهام بخش است، اما در طول پنج سال ساخت فیلم «توران خانم» هر زمان که حضور بی نظیر ایشان در قاب سینما بود. با دوربین، حسرت عمیقی داشتم که اگر از بچگی این فرصت را داشتم که شاگردش باشم، او فرد بهتر و مادر شایسته تری می شد.

شخصیت خانم میرهادی الگوی یک انسان آزاده و با تقوا بود، نمادی که هر پدر و مادری آرزو دارد فرزندان خود را اینگونه تربیت کند. با اینکه دیر شده است، اما از آنها چیزهای زیادی یاد گرفتم و از تشویق های همیشگی آنها استفاده می کنم که به برکت نعمت هایی است که هر چقدر هم کوچک باشند که خدا را شکر این فرصت را پیدا کردیم تا تکه ای از اقیانوس را به نمایش بگذاریم. وجود و شخصیت آنها در فیلم “توران خانم” ثبت و حفظ کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما