دانستنی ها

مزاحم باعث مرگ شد

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که می تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند و انسان نیز از طریق تماس با حیوان یا کنه آلوده به این بیماری مبتلا می شود.

به گزارش ایرنا، هر ساله گزارش هایی مبنی بر بروز برخی بیماری ها از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل تابستان منتشر می شود. یکی این یکی از آنها است.

تب کریمه کنگو در ایران از پاکستان و افغانستان سرچشمه می گیرد و مردم باید گوشت را از مراکز معتبر مورد تایید دامپزشکان خریداری کنند.

بیش از 201 هزار دام در سیستان و بلوچستان سمپاشی شد

معاون بهداشت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: عامل ویروسی بیماری با اشعه ماوراء بنفش (مصنوعی/آفتاب) از بین می رود و نمی تواند در خارج از میزبان زنده بماند.

مسعود اصغری درباره علائم این بیماری گفت: بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی اعم از گاو، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ میزبان حساس هستند (ویروس را کپی می کنند) و بدون حفاظت بهداشتی با بافت و خون آلوده در تماس هستند. این حیوانات مستعد ابتلا به بیماری هستند و پرندگان به غیر از شترمرغ میزبان حساسی نیستند و می توانند کنه های آلوده را از منطقه ای به منطقه دیگر منتقل کنند. در حالی که علائمی مانند سردرد و سرگیجه، تب، درد عضلانی، حساسیت به نور و خونریزی نیز در انسان مشاهده می شود، هیچ علامت بالینی قابل مشاهده ای در حیوانات مشاهده نمی شود (به جز تب گذرا).

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان مهمترین راه های انتقال عامل بیماری به انسان را گزش کنه های آلوده، له کردن دستی کنه های آلوده، تماس مستقیم با خون و بافت دام آلوده، و تماس مستقیم تماس با خون و ترشحات افراد مبتلا.

یکی اینکه یکی از عوامل مؤثر در انتقال کنه های آلوده و شیوع بیماری «حمل و نقل و قاچاق حیوانات غیرمجاز» است، نقش عامل انسانی را در گسترش جغرافیایی گسترده این بیماری در جوامع بشری نشان می دهد.

وی با بیان اینکه سمپاشی دوره ای بدن و محل نگهداری دام در شکستن چرخه انتشار عامل بیماری در دام و متعاقب آن کاهش یا رفع بیماری در انسان موثر است، به این اداره کل گفت: دامپزشکی: 449 هزار تلفات در سیستان و بلوچستان از ابتدای سال تاکنون 308 متر مربع و 201 هزار و 43 دام.

اصغری ادامه داد: اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان از ابتدای سال تاکنون از بیش از 6 هزار و 341 مرکز عرضه فرآورده های خام دامی بازدید و همچنین در ابتدای سال به هزار نفر آموزش داده است. نقش موثر آن در پیشگیری از بیماری ها

وی در خصوص احتیاطات لازم برای مقابله با این بیماری گفت: در گوشت های به دست آمده از ذبح غیرمجاز، به دلیل استراحت نکردن کامل حیوان قبل از ذبح، وجود ویروس عامل بیماری و ابتلای انسان به آن بسیار زیاد است. خون گرفته می شود و دوره قبل از خنک شدن مشاهده نمی شود. اما در کشتار بهداشتی به دلیل خروج کامل خون از لاشه پس از ذبح حیوان، تکمیل مرحله جسد مرده (دوره قبل از سرما در کشتارگاه) به طور موثر PH (اسیدی شدن) گوشت را کاهش می دهد و باعث از بین رفتن گوشت می شود. ویروس.

معاون بهداشت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: کبد حاصل از ذبح غیرمجاز دام برای انسان فوق العاده خطرناک است زیرا از نظر ارزیابی دومین خطر انتقال ویروس به انسان توسط کبد است. یعنی شیر باید به صورت پاستوریزه نیز مصرف شود.

گفت: متأسفانه یکی اینکه یکی از عوامل موثر در انتقال کنه های آلوده و شیوع بیماری، «پدیده حمل و نقل و قاچاق حیوانات غیرمجاز» است، نقش عامل انسانی را در گسترش گسترده جغرافیایی این بیماری در جوامع بشری نشان می دهد. این افراد به جای منافع شخصی خود، باید به سلامت عمومی، آسیب های اجتماعی ناشی از مرگ و میر ناشی از این بیماری و پیامدهای اجتماعی-اقتصادی بر خانواده های خود توجه کنند.

اصغری با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از تب کریمه کنگو در مبتلایان تا 40 درصد است، ادامه داد: در صورت بروز علائم بالینی در افراد با سابقه تماس با دام، بافت حیوانی و ترشحات خونی به شرح زیر است. در مواردی مانند سردرد و سرگیجه، تب، درد و خونریزی عضلانی باید سریعاً با مرکز پزشکی تماس گرفته شود و سابقه تماس خطرناک به پزشک اطلاع داده شود تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود و اقدامات درمانی اورژانسی انجام شود. برای نجات فرد از بیماری گرفته شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا