مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال 1403

لازم است کلیه متقاضیان قبل از دریافت نوبت واگذاری ابتدا از طریق سامانه پلت فرم وصول بدهی قانونی خودرو نسبت به استعلام و پرداخت بدهی از جمله مالیات نقل و انتقال خودرو (براساس ماده 30 قانون مالیات بر ارزش) اقدام کنند. اضافه شده)، جرایم رانندگی و عوارض آزادراه.

گزارش کردن آخرین ماشین به گزارش ایران جیب، بر اساس ماده 30 این قانون، نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت به استثنای راهسازی، کارگاهی، معدنی، ماشین آلات کشاورزی و شناورها مشمول مالیات نقل و انتقال به شرح زیر است:

تولید داخلی به میزان یک درصد (1%) و وارداتی به نرخ دو درصد (2%) برای مرجع مذکور در تبصره (1) ماده (28) این قانون برای سال تولید.
پایه محاسبه مالیات موضوع این ماده تا شش سال پس از سال تولید سالانه ده درصد (10%) از همان پایه کاهش و برای سال ششم به بعد چهل درصد (40%) خواهد بود. از پایگاه مذکور

تبصره 1- ثبت سند نقل و انتقال خودرو توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی منوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده و به ترتیبی است که سازمان تعیین می کند. مراجع مذکور در صورت تخلف از این حکم مکلف به پرداخت دو برابر مالیات پرداخت نشده می باشند.

تبصره 2- اولین واگذاری خودرو از کارخانجات تولید یا مونتاژ قطعات پیش ساخته داخلی (مونتاژکاران) یا واردکنندگان (نمایندگان رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه واگذاری به صورت صلح و اهداء به نفع. دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال است. مادی می شود.

تبصره 3- نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت پلاک مناطق آزاد تجاری- صنعتی مشمول مالیات موضوع این ماده نمی باشد.

بر این اساس لازم است کلیه متقاضیان جهت انتقال خودرو، قبل از دریافت حواله نسبت به استعلام بدهی مالیات نقل و انتقال و پرداخت آن از طریق «سامانه مالیات و عوارض خودرو» اقدام کنند.

شهروندان می توانند سوالات خود را در این زمینه از طریق سامانه تلفنی 1526 سازمان امور مالیاتی مطرح کنند.

تأیید آدرس

بر اساس بند د تبصره 10 قانون بودجه سال 1402 و بند یک تبصره 10 قانون بودجه سال 1401، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است سامانه تعویض پلاک انواع خودروها را ایجاد کند. و موتور سیکلت ها به نحوی که کلیه مراحل حمل و نقل و انتقال مالکیت بصورت اینترنتی انجام شود و مراجعه فرد صرفا جهت احراز هویت شخص، اصالت خودرو و نصب پلاک انجام شود. بر این اساس از تاریخ 10/02/1402 احراز سکونت مراجعین به مراکز تعویض پلاک خودرو و موتورسیکلت و دفاتر خدمات خودرو به صورت سیستمی انجام می شود. قبل از گرفتن وقت در سامانه نوبت دهی مراکز تعویض پلاک، احراز آدرس به صورت سیستمی انجام شود و در صورت عدم تایید آدرس در سامانه، متقاضی می تواند از طریق سامانه پنجره واحد خدماتی فرجا و پس از آن نسبت به تایید آدرس اقدام کند. تایید آدرس باید مجدداً توسط شرکت پست از سیستم سفارش داده شود. لذا متقاضیان محترم خدمات تعویض پلاک می توانند جهت احراز آدرس خود به سامانه پنجره واحد خدمات فرجا مراجعه نمایند.

شرایط و مدارک لازم جهت نقل و انتقال خودرو

حضور خریدار و فروشنده یا نماینده قانونی آنها (وکیل) به همراه وسیله نقلیه

اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده

اصل سند مالکیت و شناسنامه وسیله نقلیه (توجه: در صورت مفقود شدن سند مالکیت، آگهی مفقود شدن سند در روزنامه های کثیرالانتشار درج می شود و 10 روز از تاریخ درج آگهی می گذرد)

گواهی ابطال تخلفات رانندگی وسیله نقلیه

بیمه شخص ثالث

معاینه فنی معتبر (خودروهایی که 4 سال از ساخت آنها گذشته است)

مدارک سکونت خریدار شامل: سند مالکیت یا اجاره نامه معتبر به نام خریدار، همسر، پدر یا مادر و … درج آدرس منزل برای کارکنان دولت، معرفی نامه از اداره آموزش و پرورش منطقه محل زندگی فرزندان. درج آدرس منزل)

منبع:آخرخودرو

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *