مهسا مژدهی: کشورهای عربی برای شرکت در مراسم تشییع حجت الاسلام ابراهیم رئیسی تمام تلاش خود را کردند. اعراب خلیج فارس برخی از مقامات و نمایندگان اصلی خود را برای ابراز همدردی به تهران فرستادند و در این بین پیام‌های همدردی با تهران و تمایل به توسعه روابط گسترده‌تر با آنها را ابلاغ کردند. یکی یکی از مهم ترین اتفاقات هفته گذشته اعلام تمایل بحرینی ها برای احیای روابط با ایران و حل مشکلات بود. بیش از یک دهه است که تهران و منامه روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را قطع کرده اند. اما حضور وزیر امور خارجه بحرین در تهران برای شرکت در مراسم عزاداری از یک سو و درخواست پادشاه این کشور از پوتین برای میانجیگری بین تهران و منامه از سوی دیگر نشان داد که این کشور مصمم است. برای حل مشکلات اما حل و فصل همه مشکلات ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، امری فوری و بدون مشکل نیست، بلکه فرآیندی بلندمدت است که نیازمند گام های ثابت از همه طرف است.

در بازتاب آنلاین با قاسم محبعلی مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه درباره پیام کشورهای عربی به ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

پس از شهادت ابراهیم رئیسی، شاهد حضور مقامات عالی رتبه عرب در تهران برای تشییع جنازه رئیس جمهور بودیم. حضور این مسئولان چه پیامی برای تهران داشت؟

کشورهای عربی به ویژه پس از تحولات غزه تحت فشار افکار عمومی جهان عرب هستند. آنها تمایل دارند رشته خود را به نوعی تبلیغ کنند. آنها همچنین ممکن است فکر کنند که پس از این حادثه تغییراتی در سیاست خارجی ایران ایجاد می شود و با نزدیک شدن به تهران به بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه و سیاست های آن کمک می کنند. البته باید به اتفاقاتی که بین ایران و اسرائیل افتاد توجه کرد. آنچه اتفاق افتاد و اقداماتی که انجام شد، اولاً موقعیت ایران را در منطقه نشان داد و ثانیاً نشان داد که ایران نمی‌خواهد اوضاع را برهم بزند و نمی‌خواهد جنگ غزه را گسترش دهد. این موضع مورد استقبال کشورهای عربی و در شرایط فعلی حتی اروپایی ها و آمریکایی ها قرار گرفته است.

کشورهایی مانند بحرین، امارات متحده عربی و تونس در سال های اخیر روابط کمی با ایران داشته اند. با همه اینها؛ اخیراً آنها تمایل خود را برای ارتباط با ایران ابراز کرده اند. علت این چرخش ناگهانی چیست؟ حتی پس از عادی سازی روابط عربستان سعودی با تهران، هیچ حرکتی به سمت ایران انجام نداد. آیا می توان گفت که شاهد روابط جدید در خاورمیانه هستیم یا این کشورها در شرایط کنونی فقط سعی دارند با ایران مودب باشند؟

مسئله بحرین مستقل از امارات متحده عربی و عربستان سعودی است. البته روابط عربستان و ایران در منطقه خلیج فارس بسیار مهم است. اگرچه این دو کشور با تهران رابطه برقرار کرده اند، اما تغییری در مواضع خود در قبال ایران و سیاست های اساسی خود نداشته اند. امارات مواضع خود را در قبال جزایر ایرانی حفظ کرده است. بحرین پشت این کاروان بود و به نظر می رسد می خواهد روابط دیپلماتیک خود را حداقل با ایران بازگرداند. اما انتظار تغییر سیاست های کلیدی آنها احتمالاً خیلی زیاد است. علاوه بر این که آنها یاد گرفته اند در شرایط کنونی جهان که همه به دنبال روابط متوازن هستند، بتوانند همین کار را ادامه دهند، زیرا همزمان با چین، ایران و آمریکا همکاری داشته اند و با همه بین المللی ارتباط دارند. احزاب و بازیگران منطقه ای می توانند در شرایط مناسب از روابط و رقابت بین بازیگران نهایت استفاده را ببرند. ایران نیز به چنین سیاستی نیاز دارد و باید با همه طرف های بین المللی روابط خود را حفظ کند. زیرا روابط یک طرفه دیگر جواب نمی دهد.

به بحرین برگردیم. سخنان رهبران این کشور و درخواست آنها از پوتین برای میانجیگری نشان می دهد که آنها بیش از آنچه که قبلاً به نظر می رسید برای ایجاد روابط با تهران مصمم هستند. آیا روابط به همان سرعتی که بحرینی ها می گویند بازسازی خواهد شد یا یک سری فرآیندهای دیپلماتیک و مصالحه آغاز خواهد شد؟

طبیعی است که موقعیت های اعلامی و موقعیت های کاربردی همیشه اختلاف فاز دارند. در صورت انجام مذاکرات دوجانبه یا وجود میانجی، بحرینی ها احتمالا انتظارات خود را بیان خواهند کرد. یکی یکی از مشکلات بحرین این است که مخالفان دولت منامه در ایران حضور دارند و بحرینی ها قطعا خواهان رسیدگی ایران به این موضوع هستند. از سوی دیگر می خواهند ایران از حمایت از شیعیان بحرین دست بردارد. ایران همچنین از منامه می خواهد که سیاست های خود را تعدیل کند. آنها روابط راهبردی خود را با اسرائیل حفظ می کنند و در عین حال می خواهند توازن برقرار کنند و از روابط خود با ایران حداکثر بهره را ببرند. موقعیت منطقه ای اسرائیل به دلیل حوادث اخیر تضعیف شده است و بحرین می تواند از هر دو طرف امتیاز بگیرد. همه کشورها به دنبال منافع ملی و منافع حاکمیتی خود هستند. چون به دنبال امنیت برای خود و کشورشان هستند. باید ببینیم مذاکرات شروع می شود یا نه، باید دید چه مواضعی مطرح می شود. ابتدا احیای روابط دیپلماتیک مهم است، سپس کشورها مواضع و منافع خود را ارائه کرده و روابط را توسعه دهند.

چشم انداز روابط ایران با همسایگان عرب خود را چگونه ارزیابی می کنید؟ حتی با عربستان سعودی، تهران هنوز در بسیاری از مسائل، از جمله امنیت در خاورمیانه، در تضاد است. علیرغم همه اینها، پایتخت های عربی آماده هستند تا مشکلات خود را با تهران به عنوان یک کشور غیر عربی اما مسلمان حداقل در خارج حل کنند. از سوی دیگر، ممکن است امسال تغییراتی در سیاست آمریکا رخ دهد و جمهوری خواهان به کاخ سفید بازگردند. به طور معمول روابط کشورهای عربی نزدیک به واشنگتن با ایران به روابط آمریکا با تهران بستگی دارد. اگر جمهوری‌خواهان بتوانند آرای مردم آمریکا را به دست آورند، آیا می‌توان جلوی این تلاش‌ها را برای نزدیک‌تر کردن ایران به کشورهایی مانند امارات و بحرین گرفت؟

سیاست ها موقتی هستند. در ماه نوامبر انتخاباتی در آمریکا برگزار می شود و این سوال نیز مطرح می شود که چگونه می توان به جنگ غزه پایان داد؟ مشکل اوکراین هم هست. اینها مسائل امنیتی است. فرض کنید جمهوری خواهان روی کار آمدند و جنگ غزه و جنگ در اوکراین یکسان بود، آن وقت رابطه تغییر می کرد. در چند ماهی که بایدن در کاخ سفید حضور دارد، کشورهای عربی می خواهند اوضاع را رصد کنند تا اگر اتفاقی افتاد، برای تغییرات جدید آماده شوند.

311312

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما