به گزارش بازتاب آنلاین، بانک مرکزی به این درخواست پاسخ داد یکی ممنوعیت پذیرش چک به عنوان تضمین ازدواج و بچه دار شدن توسط بانک ها.

مهر وی در خبر نوشت: در بخشنامه مدیرعامل بانک سپه آمده است;

به موجب نامه های شماره 7400/03 و 741/3 مورخ 1403/01/06 در خصوص تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و ولادت و به موجب نظر اداره حقوقی این بانک مبنی بر وصول چک به عنوان تضمین پرداخت تسهیلات مذکور، هر چند به تشخیص دانش آموختگان (6) طبق مفاد فصل سوم قانون امور بانکی بدون ربا، اعطای تسهیلات در صورت لزوم به تشخیص بانک منوط به اخذ تضمین کافی برای حفظ منافع بانک است. و حسن اجرای قراردادهای مربوط به آن. لیکن به موجب بند (8) بند «ج» تبصره (13) قانون بودجه سال جاری که می گوید.

موسسات اعتباری موظفند پس از احراز اعتبار متقاضیان و در صورت عدم وجود اعتبار برای ارائه ضامن، حساب کمک هزینه یا سهام متقاضیان را نزد بستگان درجه یک خود از محل دارایی اول یا سایر دارایی های مالی اعتبارسنجی و یا صرفاً سفته دریافت کنند. تبصره و ضامن تسهیلات باید پرداخت کند و بند «ج» ماده (71) قانون حمایت از خانواده و کودک مبنی بر اینکه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلف به پرداخت تسهیلات موضوع این قانون هستند در مطابق با امور مربوطه هیأت وزیران سایر وظایف قانونی را در اولویت قرار داده و در رابطه با تقاضای اوراق و ضمانت نامه با اولویت اعتبارسنجی حساب یارانه اشخاص یا سایر دارایی های مالی افراد اعم از سهام، بازار سرمایه پذیرفته شده است. دستور کلی فوق صادر شده است. بر این اساس، در رابطه با نهادهای مشمول بند «ج» تبصره (13) قانون بودجه سال جاری و قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت، نحوه اخذ اوراق و ضمانت‌نامه تعیین می‌شود. دریافت کنندگان تسهیلات از طریق بانک ها و موسسات اعتباری مشمول شرایط ویژه مندرج در این قوانین می باشند.

بر این اساس، عدم وجود ممنوعیت کلی قانونی در مورد پذیرش چک به عنوان تضمین در تسهیلات اعطایی، مستثنی از آن دسته از تسهیلات اعتباری است که قانون صراحتاً ماهیت ضمانت‌نامه و وثیقه تسهیلات و پذیرش آن را تعیین کرده است. چک به این صورت یکی از آنجایی که جزو ضمانت‌های مجاز نیست، می‌توان برای اعطای وام ازدواج و تولد در چارچوب قوانین مربوط به این تسهیلات از بانک‌های عامل مدارک دریافت کرد.

217.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما