اخبار روز

مالیات بر درآمد کم کسر هزینه های زندگی


به گزارش مانیبان به نقل از مشرق، لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم از ابتدای دولت سیزدهم در دو سال اخیر در دستور کار وزارت اقتصاد قرار گرفته است، بنابراین با توجه به شرایط موجود، بررسی جدی انجام شود. از مقررات قبلی

ارتقای عدالت مالیاتی، تسهیل فرآیندهای مالیاتی و تقویت بخش تولیدی اقتصاد کشور تنها بخشی از اهداف دولت و نظام مالیاتی برای اصلاح این لایحه است.

در برنامه هفتم توسعه بر مالیات بر درآمد کل و مزایای آن برای نظام اقتصادی تاکید ویژه شده است. مرکز پژوهش های مجلس در گزارش «بررسی لایحه قانون برنامه هفتم توسعه (58): مسائل راهبردی بخش عمومی (نظام مالیاتی)»، مالیات را ابزاری کلیدی برای دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی و توسعه اقتصادی دانست. طراحی بهینه قوانین و رویه ها برای اجرای نظام مالیاتی به عنوان یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش کسری بودجه است. در بودجه به ایجاد درآمد پایدار برای دولت، گسترش عدالت و کاهش نابرابری و رفع فقر اشاره شده است.

در بخشی دیگر از این گزارش، اهمیت مالیات بر درآمد کل به صراحت مورد تاکید قرار گرفته و بیان شده است که در شرایط کنونی اقتصاد ایران، یکی از اقدامات اجتناب ناپذیر اصلاح ساختار بودجه و اصلاح نظام مالیاتی، ایجاد نظام مالیاتی است. “سیستم مالیاتی یکپارچه بر درآمد کل” اشخاص حقیقی. بر اساس این گزارش، الزام ایجاد نظام مالیات بر درآمد کل از نقاط قوت لایحه برنامه هفتم است.

* هزینه های زندگی مشمول کسر مالیات است.

یکی از اصلاحات لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، پذیرش هزینه های نگهداری خانواده است، برای درک اهمیت این لایحه که هزینه هایی مانند درمان، تحصیل و مسکن (بهره و کارمزد نصب) را از هزینه های قابل کسر می داند. درآمد مالیات دهندگان، نگاهی بیندازید از آمارهای موجود می توان به هزینه و درآمد خانوارها فکر کرد.

گزارش مرکز آمار ایران در قالب طرح آماری درآمد و هزینه خانوار (شامل 19567 خانوار شهری و 18384 خانوار روستایی) کشور نشان می دهد که در سال 1401 متوسط ​​خالص مخارج سالانه یک خانوار شهری تقریباً 137 بوده است. میلیون تومان و متوسط ​​درآمد یک خانوار شهری حدود 167 میلیون تومان در سال است. نتایج این نظرسنجی به این معناست که هر خانوار شهری به طور متوسط ​​ماهانه تقریباً 14 میلیون تومان درآمد و 11.5 میلیون تومان هزینه دارد و میانگین رشد سالانه درآمد از میانگین رشد سالانه کل هزینه بیشتر است.

* 72.5 درصد از بودجه خانوار مربوط به هزینه های غیرخوراکی است

این در حالی است که مسکن، سوخت و روشنایی 52.5 درصد، غذا و دخانیات 27.5 درصد و بهداشت و درمان 9.1 درصد از بودجه خانوار شهری در سال 1401 را به خود اختصاص داده است. یعنی 72.5 درصد از سبد هزینه خانوارها در سال گذشته مربوط به هزینه های غیرخوراکی و 27.5 درصد مربوط به هزینه های خوراکی و دخانی بوده است.

آخرین برآورد رسمی از هزینه های اجاره نیز نشان می دهد خانوارهای ساکن استان تهران به طور متوسط ​​«نیم + 1» درصد حقوق خود را در سال گذشته صرف اجاره بها کرده اند.

سایر نتایج منتشر شده در اوایل سال جاری نشان می دهد که هزینه صبحانه، ناهار و شام برای یک خانواده سه نفره در ماه بدون احتساب ادویه، هزینه انرژی و … بیش از 6 میلیون و 500 هزار تومان است.

با توجه به افزایش ۲۱ تا ۲۷ درصدی حقوق در سال جاری، حداقل هزینه غذای ماهانه یک خانواده سه نفره در تهران حدود ۷۵ درصد حقوق مصوب یک کارگر متاهل دارای فرزند را شامل می‌شود. این در حالی است که هزینه های مسکن، ارتباطات، حمل و نقل، بهداشت و درمان، آموزش و … شرایط را برای افراد کم درآمد پیچیده می کند.

* بی توجهی به قانون مالیات مستقیم فعلی در مورد هزینه های زندگی

با توجه به داده‌های فوق، از نظرسنجی مرکز آمار ایران تا سایر بررسی‌های مربوط به پرتفوی معیشت خانوارها، موضوع مالیات بر درآمد کل مردم اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند، زیرا طبق قانون فعلی، مالیات‌های مستقیم، اجاره، تحصیل، درمان، سود مسکن و … از درآمد مودیان کسر نمی شود.

بنابراین افرادی که طبق آمار مرکز آمار ایران ماهانه تقریباً 14 میلیون تومان درآمد دارند و باید هزینه‌های زندگی فوق را پرداخت کنند، بدون کسر این هزینه‌های زندگی جزو مشمولان مالیات بر درآمد کامل هستند. از درآمد شما قاعدتا این معضل برای اقشار کم درآمد یا دهک های متوسط ​​جامعه با تورم موجود و افزایش هزینه ها قابل هضم نبوده و فشار مضاعفی را بر آنها تحمیل می کند.

در این شرایط باید قانون مالیات های مستقیم سال 1393 که با تغییرات و اصلاحات در سال های اخیر در حال اجراست و هزینه های روزافزون خانوارها در سال های اخیر به ویژه در حوزه مسکن، بهداشت و آموزش را مد نظر قرار دهیم. . در زمینه مالیات بر درآمد کل کار نمی کند، بسیار چالش برانگیز است. از این رو اخیراً دولت در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم پیشنهاد کرده است که هزینه های خانوار از قبیل اجاره بها، سود و عوارض تسهیلات مسکن، تحصیل رسمی از مدرسه تا آموزش عالی، هزینه های درمانی و حق بیمه به عنوان هزینه های قابل معافیت از مالیات. پایه. درآمد افراد باید لحاظ شود.

اجرای این لایحه علاوه بر رفع بی عدالتی ها در زمینه پرداخت مالیات به ویژه در بین اقشار کم درآمد، برای ساماندهی نظام مالیاتی و دستیابی به اهدافی از جمله توزیع عادلانه درآمد عمومی، کنترل تورم و رکود، امکان بهبود وضعیت را فراهم می کند. خدمات عمومی در زمینه‌های بهداشت، آموزش و زیرساخت‌ها، تأمین منابع مالی دولت در مواقع بحران یا کاهش درآمد و عدم جذابیت فعالیت‌های غیرمولد کمک می‌کند.

* درآمد کمتر، مالیات کمتر

اکنون با پذیرش هزینه های زندگی در قالب لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم توسط دولت سیزدهم که کلیات آن به تصویب هیئت وزیران رسیده است، به نظر می رسد عدالت مالیاتی از منظر شعاری به عمل نزدیک می شود. ; با تصویب نهایی و اجرای آن، افراد پردرآمد عملا مالیات بیشتری می پردازند و شکاف قابل توجه توزیع عادلانه درآمد و ثروت در جامعه از وضعیت نامطلوب فعلی به وضعیت نسبتاً مطلوب آینده تبدیل می شود.

منبع: فارس


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا