اخبار روز سینما

سالار عقیلی و تبلیغ کتانی! چهره ای که مشخص نیست چرا چنین تبلیغی کرده است!

سالار عقیلی یکی از چهره های شناخته شده در عرصه موسیقی ایرانی است که اخیرا ویدئویی تبلیغاتی از وی منتشر شده است که بحث های زیادی را در بین مردم و کاربران فضای مجازی به راه انداخته است.

در این ویدیو عقیلی (که لاغر شده) وسط فروشگاهی ایستاده است و کفش ورزشی یا ملافه و لباس ورزشی می فروشد و در مورد محصولات آن فروشگاه صحبت می کند و از مخاطبان می خواهد که بیایند و از آن فروشگاه خرید کنند. گفتنی است ظاهر و کاهش وزن سالار عقیلی در آن کلیپ تبلیغاتی فروشگاه ورزشی به دلیل عمل جراحی آستین است که حدود 50 کیلو از وزن وی کم کرده است. (در صفحه ویکی پدیا عقیلی ذکر شده است).

ماجرای سالار عقیلی و تبلیغ کتونی چه بود؟

این قضیه باعث شد تا خیلی ها از اقدام او انتقاد کنند و به صراحت اعلام کنند که این کار یک هنرمند نیست، چرا که نیست و این اقدام را به سقوط سالار عقیلی تعبیر کردند که پژمان موسوی روزنامه نگار و فعال رسانه ای درباره او نوشت. در صفحه اینستاگرام خود : «نباید حرف‌ها را تکرار کرد، شخصیت سالار عقیلی چیزی نیست که دوباره به یاد بیاوریم، فقط این میزان افول و اصرار بر این نوع خودنمایی، در روزگاری که می‌دانیم و می‌دانیم، چیزی نبود که حتی بتوانیم انتظار می رود… گویی شاملو این شعر را در وصف استاد عقیلی سروده است: «هیچ کس به این شکل فجیع اقدام به خودکشی نکرده است…»

البته عده ای در پاسخ نوشته اند: «مشکل از شماست که مردم خود را جاودانه و جاودانه می دانید، نه آقا، اینها مردم عادی هستند که هنر دارند و در کنار آن فعالیت های دیگری انجام می دهند. چیز عجیبی نیست تو قرار نیست دنیا یا آدم را قضاوت کنی…”

 

در هر صورت اگر بخواهیم منطقی به این موضوع نگاه کنیم، این هم یک فعالیت داوطلبانه است و یک نوع کار محسوب می شود، چه فروشگاه خودتان باشد و چه نباشد، کنار جاده می ایستید و لباس ورزشی می فروشید، اشکالی ندارد و عیب نیست یا نه، شرم است و تخلف نیست.

یک بار از زنده یاد جمشید مشایخی پرسیده شد که چرا موافقت کردید برای کولر جنرال تبلیغات انجام دهید؟ او پاسخ داد که بهتر است با کولر برای پول عکس بگیریم تا اینکه با بعضی ها عکس یادگاری بگیریم….

ماجرای سالار عقیلی و تبلیغ کتونی چه بود؟

اما واقعاً سؤال این است که آیا اقدام عقیلی اینقدر زننده است؟ یا چرا باید از سالار عقیلی این انتظار وجود داشته باشد که چون در عرصه موسیقی اصیل ایرانی فعال است دیگر در تبلیغ فلان محصول فعالیتی نداشته باشد؟ چرا اگر یک ورزشکار یا یک بازیگر همان کار را انجام دهد خیلی از آن انتقاد نمی کنند اما در سالار عقیلی اینقدر غیرعادی است؟

پاسخ بسیار ساده است: عقیلی مستبد این انتظار را در مخاطب ایجاد کرده است.

از مصاحبه‌های مختلف در برنامه‌های تلویزیونی یا مجلات و نشریات گرفته تا حتی کنسرت‌ها و اجراهایی که داشته است، همیشه از موضعی با مخاطبانش صحبت کرده است که خود را برتر و پرهیزگارتر از این گونه کارها نشان داده است و حالا ناگهان انتظاری را که خودش شکست داد برآورده کرد.

البته سالار عقیلی از زمان حضورش در استودیوی برنامه تلویزیونی «مرد و تو» در سال 1393 یا ماجرای بیمه حنجره اش که در سال 1393 ظاهر شد، همیشه در اجراهایش به نوعی حاشیه داشته است. و مدیران صنعت بیمه ایران.

عقیلی اولین خواننده تاریخ موسیقی ایران بود که حنجره اش امن شد. همزمان با هشتاد و یکمین سالگرد تاسیس بیمه ایران، برای اولین بار در تاریخ صنعت بیمه، حنجره سالار عقیلی تحت پوشش شرکت سهامی بیمه ایران قرار گرفت.

توجه داشته باشید که علیرغم وجود استادانی چون زنده یاد محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، صدیق تفریف و… این سالار عقیلی است که وارد آن وادی می شود.

یا در زمان کرونا تبلیغی برای یک مرکز خرید در ولنجک تهران ساخت که با واکنش های منفی زیادی همراه بود. ماجرا از این قرار است که در این ویدئو سالار عقیلی با همان حیرت همیشه بدون ماسک و با دستکش چرمی وارد یک مرکز خرید می شود، فردی با کت سفید در ورودی با دماسنج دمای بدنش را اندازه می گیرد و می گوید. که مشکلی نیست

ماجرای سالار عقیلی و تبلیغ کتونی چه بود؟

سالار عقیلی چند قدمی به سمت دوربین رفت و نام مرکز خرید و آدرس آن را ذکر کرد و گفت: وارد شدم دیدم به خاطر کرونا دارند مردم را چک می کنند، کار بسیار زیبایی است و امیدوارم خریدهای دیگر هم باشند. مراکز نیز همین کار را انجام می دهند.

عده ای نوشتند: مردم دارند می میرند (از کرونا)، آقای سالار عقیلی خیلی استایل دارد، یک مرکز خرید در ولنکو تبلیغ می کند! یا «الان نباید خریدهای غیر ضروری انجام دهید». آن دماسنج از شیوع کرونا جلوگیری نمی کند و…»

در نهایت نکته این است که سالار عقیلی به عنوان یک فرد هنرمند و مستقل آزاد است که هر کاری می خواهد انجام دهد، اما این موارد است که جایگاه او را در بین مردم و مردم مشخص می کند.

نقل قول جالبی درباره ناصر تقوایی، فیلمساز بزرگ و ماندگار سینمای ایران وجود دارد که گویی روزی یکی از شاگردانش از او پرسید: آقای تقوایی، همه جا از شما به عنوان یکی از اساتید سینمای ایران یاد می شود. آیا ممکن است به ما بگویید راز موفقیت شما چیست؟ تقوایی در پاسخ گفت: فکر نکنید به خاطر فیلم ها و کارهایی که انجام دادم به این مقام رسیدم؛ اتفاقاً با کارهایی که انجام ندادم تقوایی شدم.

این مورد بسیار جالب استاد ناصر تقوایی را می توان به نحوه زندگی، حالت ها، جلسات و گردش ها و … تعمیم داد. اگر محمدرضا شجریان شجریان شد به خاطر خیلی چیزها بود که از انجامش امتناع کرد، اما همیشه در شهر نکاتی وجود دارد…

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا