منطقه 18 با متوسط ​​قیمت هر متر مربع 42 میلیون تومان ارزان ترین منطقه در بازار املاک تهران است. موقعیت های زیر مربوط به مناطق 19 با 48 میلیون نفر و منطقه 16 با 49 میلیون نفر جمعیت می باشد.

به گزارش مانی بان به نقل از ایسنا، منطقه پنج در غرب پایتخت، طبق معمول ماه ها و سال های اخیر، تجاری ترین منطقه در بازار املاک تهران محسوب می شود. مرداد امسال 14 درصد از کل قراردادهای خرید و فروش آپارتمان در تهران را به خود اختصاص داده است.

سپس منطقه 10 است که 9.7 درصد از تراکنش ها را شامل می شود. منطقه 2 با سهم 8.1 درصدی قراردادهای خرید و فروش آپارتمان در رتبه سوم قرار گرفت. منطقه 4 نیز 7.7 درصد از تراکنش ها را شامل شد و در رتبه چهارم قرار گرفت. مناطق 7 و 8 هر کدام با 6.1 درصد در جایگاه دوم قرار گرفتند. از مناطق 22 گانه شهر تهران، بیش از 50 درصد معاملات در 6 منطقه مذکور انجام شده است.

اما مشکل مهم این است که رشد قیمت مسکن در مناطق پرتقاضای تهران کند شده است. مرداد در سال 1403 متوسط ​​افزایش قیمت مسکن در کل شهر تهران 16.8 درصد بوده است. این رقم برای منطقه پنج 15 درصد و برای منطقه 10 10 درصد بوده است.

از سوی دیگر در منطقه یک با میانگین قیمت 179 میلیون تومان به ازای هر مترمربع به عنوان گران ترین منطقه پایتخت، نرخ رشد قیمت در سال گذشته 33 درصد بوده است. به رکود تجاری البته منطقه یک جزو مناطقی با بیشترین حجم تراکنش محسوب نمی شود. مرداد امسال با انجام 197 نوبت در بین مناطق 22 گانه تهران رتبه هشتم را به خود اختصاص داد. بنابراین با توجه به پایین بودن حجم خرید و فروش در این منطقه و با توجه به اینکه روش آماری بانک مرکزی وزن معاملات را در نظر نمی گیرد، نرخ رشد قیمت آن مبنای دقیقی برای بررسی شرایط آن نیست.

در سمت مقابل منطقه 18 با میانگین قیمت هر متر مربع 42 میلیون تومان ارزان ترین منطقه تهران است. موقعیت های زیر به ترتیب مربوط به مناطق 19 با 48 و 16 با متری 49 میلیون تومان می باشد.

در منطقه 15 متوسط ​​قیمت هر متر مسکن 50 میلیون، در منطقه 17 هر متر 52 میلیون و در منطقه 20 52.5 میلیون تومان است که از جمله مناطق با قیمت مناسب هستند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت معاملات برآورد شده در این گزارش تنها تصویری کلی از تحولات قیمتی در شهر تهران ارائه می‌دهد که ناشی از ناهمگونی واحدهای مسکونی معامله‌شده (از نظر منطقه، محله، طبقه، ایالت) است. از میان مشاعات مانند پارکینگ، انباری، آسانسور، کیفیت ساخت و سایر عوامل، لازم است در مقایسه قیمت های محاسبه شده در ماه های مختلف به ویژه در سطح منطقه، عناصر ذکر شده در نظر گرفته شود.

قیمت مسکن در ارزان ترین مناطق تهران

نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد کاهش تدریجی درصد واحدهای نوساز است. این مشکل می تواند ناشی از عواملی مانند کاهش قدرت خرید و کاهش ساخت و ساز باشد. مرداد 1403 سهم واحد با عمر مفید ساخت تا پنج سال، 27 درصد از کل معاملات را تشکیل می دهد. در حالی که 10 سال پیش این رقم به 58 درصد می رسید.

در مورد قیمت مرداد در سال 1403 متوسط ​​قیمت هر مترمربع مسکن در شهر 88.5 میلیون تومان بوده که نسبت به سال گذشته 16.8 درصد و نسبت به ماه قبل 1.2 درصد افزایش داشته است. با توجه به تورم عمومی در حدود 35 درصد می توان گفت که نرخ رشد قیمت مسکن نصف افزایش تورم عمومی است که نشان دهنده جذاب نبودن بازار مسکن در سال جاری است.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما