دانستنی ها

قارچ به جای گوشت!

تحقیقات نشان می دهد که مایکوپروتئین ممکن است جایگزین بهتری برای گوشت برای کاهش کلسترول باشد.

گزارش مهردر یک مطالعه اخیر، محققان مصرف مایکوپروتئین یا محصولات پروتئینی قارچ را با خوردن ماهی و گوشت به مدت چهار هفته مقایسه کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که گروه مصرف کننده مایکوپروتئین کاهش 10 درصدی در سطوح خاصی از کلسترول را تجربه کردند.

اگر تحقیقات آینده این یافته ها را تایید کند، مصرف مایکوپروتئین ممکن است ابزار دیگری برای کمک به افراد در حفظ سطح کلسترول خود در محدوده سالم باشد.

مایکوپروتئین از قارچ ها می آید و سرشار از پروتئین است. محصولات حاوی مایکوپروتئین را می توان به عنوان جایگزینی برای منابع پروتئین حیوانی مانند گوشت یا ماهی استفاده کرد. مایکوپروتئین همچنین حاوی مقادیر بالایی فیبر است.

محققان مطالعه حاضر می خواستند ببینند چگونه خوردن مایکوپروتئین به جای گوشت و ماهی بر سطح کلسترول تأثیر می گذارد، به ویژه در افرادی که اضافه وزن داشتند و سطح کلسترول بالایی داشتند. محققان خاطرنشان کردند که این افراد در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی هستند.

افراد می توانند از طریق مداخلات سبک زندگی، از جمله تغییرات رژیم غذایی، بر سطح کلسترول خود تأثیر بگذارند.

این مطالعه یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده با شرکت کنندگان بزرگسال 18 تا 70 ساله بود. همه شرکت کنندگان دارای شاخص توده بدنی 27.5 یا بالاتر بودند که نشان دهنده اضافه وزن آنها بود. محققان پیشنهاد کردند که این اقدام از داشتن کلسترول بالا در شرکت کنندگان نیز جلوگیری می کند.

محققان 72 شرکت کننده را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند. به یک گروه محصولات گوشت و ماهی و به گروه دیگر محصولات مایکوپروتئین داده شد. شرکت کنندگان نمونه خون را برای تجزیه و تحلیل قبل و بعد از مداخله ارسال کردند.

به طور کلی، محققان بهبود بیشتری در سطح کلسترول در میان گروه مایکوپروتئین پیدا کردند.

برای شرکت کنندگان در گروه مایکوپروتئین، کلسترول کل تقریباً 5٪ کاهش یافت. به طور مشابه، سطح کلسترول بد LDL در گروه مایکوپروتئین تقریباً 10٪ کاهش یافت.

شرکت کنندگان در گروه مایکوپروتئین نیز میانگین غلظت قند خون و پپتید c کمتر از گروه کنترل داشتند.

جورج پاویس، نویسنده این مطالعه، گفت: «این مطالعه به شواهد فزاینده درباره فواید مایکوپروتئین برای سلامتی، از جمله پتانسیل آن برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، اضافه می‌کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا