فیلمسازان فلسطینی، فرح نابلسی و دارین جی سلام، اخیراً در مورد چگونگی تأثیر خشونت مداوم در غزه بر جامعه خلاق فلسطینی، مبارزاتی که آنها در روایت داستان های خود با آن روبرو بوده اند، نگرانی ها در مورد سانسور هالیوود و امید آنها به سینما برای حفظ تاریخ فلسطین صحبت کردند. . .

بر اساس این گزارش مهر به گزارش ورایتی، در گفت و گو با امانی الخطبه، بنیانگذار پادکست «دختر مسلمان»، آنها در مورد اینکه هویت آنها به عنوان یک زن فلسطینی چه تأثیری در انتخاب داستان های آنها داشته است و اینکه آیا هویت یا جنسیت مانعی برای آنها در این داستان بوده است صحبت کردند. فیلم است

این زندگی فلسطینیان است

نابلسی فیلمساز بریتانیایی-فلسطینی که فیلم‌های کوتاه «حلال» و «معلم» نامزد اسکار را ساخته است، می‌گوید مشکلاتی که با آن روبه‌رو بوده است بیشتر به این دلیل است که سینمای مستقل به خودی خود یک چالش است و او می‌خواهد با فیلم‌هایش این کار را انجام دهد. گفتن این است که زندگی فلسطینیان است. نه اینکه تاکید کند که خودش یک فلسطینی است.

نابلسی گفت: ساختن چنین فیلمی در سینمای مستقل فارغ از فلسطینی بودن یا نبودن شما بسیار سخت و دشوار است. اما او در نهایت یاد گرفت که چگونه با آن کار کند.

وی افزود: من یک فلسطینی بریتانیایی هستم و چیزی که برایم اهمیت دارد این است که داستان هایی که می گویم داستان های فلسطینی است و در فلسطین اتفاق می افتد. شما اکثریت بزرگی در صنعت سینما دارید که علاقه ای به حمایت از فیلم های این حوزه، از توسعه گرفته تا تولید تا توزیع ندارند… و من می دانم که واقعیت در هر فیلمی که من می سازم وجود دارد و این اشکالی ندارد. این طبیعتاً از آنجا ناشی می شود که تصمیم دارم داستان های خاصی را که در آن مکان و با آن موضوع اتفاق می افتد به تصویر بکشم. پس با چشمان باز وارد می شوم.

سلام که اردنی-فلسطینی است، می گوید که در حین کار بر روی فیلم فرها در سال 2021، نه به خاطر هویت فلسطینی اش، بلکه به دلیل محتوای فیلم با مشکلاتی مواجه شده است.

داستان فیلم «فرها» که به عنوان نماینده اردن در نود و پنجمین دوره جوایز بین المللی اسکار معرفی شد، در نکبت سال 1948 اتفاق می افتد و درباره دختری 14 ساله فلسطینی به نام فرها است که در حال تماشای فاجعه ای است که در نهایت به وقوع می پیوندد. خانه اش را می سوزاند ; نیروهای اسرائیلی به عنوان بخشی از عملیات نظامی که بیش از 700000 فلسطینی را آواره کرد، وارد شهر او شدند.

او گفت: یکی یکی از دلایلی که واقعاً تامین مالی فیلم سخت بود این بود که مردم و سازمان‌ها می‌ترسیدند نام خود را با فیلمی درباره نکبت مرتبط کنند. ترسیدند و در عین حال گفتند فلسطین مد نیست، سوریه مدتر است!

حمله آنلاین دولت اسرائیل به فیلم ها

به گزارش سلام اوج دعوای سفر فرها درست قبل از انتشار این فیلم در نتفلیکس بود. همزمان با نامزدی این فیلم به عنوان نماینده اردن در مسابقه اسکار، دولت اسرائیل برای آسیب رساندن به فیلم و پایین آوردن رتبه آن در سایت IM حمله و کمپین آنلاینی را علیه این فیلم به راه انداخت.

نابلسی گفت که تجربه مشابهی برای فیلم «هال» داشته که درباره پدر و دختری در کرانه باختری است، در حالی که پدر در حال خرید هدیه سالگرد ازدواج برای همسرش است.

نابلسی افزود: فیلم مانند تمام امتیازات شگفت‌انگیز مردم رو به جلو بود که بلافاصله یک‌شبه مجموعه‌ای از یک نقطه ظاهر شد.

مقاومت هالیوود علیه سینمای فلسطین

این دو همچنین در مورد خشونت جاری در غزه که تاکنون بیش از 30000 نفر را کشته و آنها را از نظر شخصی و حرفه ای تحت تاثیر قرار داده است، و همچنین نگرانی مشترک خود در مورد افزایش سانسور در هالیوود به دلیل حمایت خلاقان از آتش بس گفتگو کردند. .

نابلسی در این خصوص گفت: با 16 مهر و چند هفته اول پس از آن واکنش شدیدی صورت گرفت که خشم محض و حتی انتقام بود، اما کاملا اشتباه بود و بعدها همه این سخنان اشتباه خوانده شد و این یک واکنش است. شرم که مردم مجبور بودند بهای آن را بپردازند.

سینمای مقاومت

نابلسی تاکید کرد که از آن زمان تاکنون به دلیل بحران کنونی فلسطین غرق در غم و اندوه شده است و به همین دلیل تمرکز بر کارش دشوار شده است.

وی گفت: باید روی «معلم» تمرکز کنم چون این پروژه فعلی و در مرحله اکران است و نمی توانم آن را رها کنم. از سوی دیگر، اکران فیلم در حالی که این کشتار وحشیانه و بحران انسانی روی پرده های ما در حال پخش است، مضحک به نظر می رسد. در ضمن هیچ وقت اینقدر به فلسطینی بودنم افتخار نکرده بودم و از ساختن این فیلم احساس غرور می کنم. این یک داستان عمیقاً انسانی است که اساساً در همان واقعیت خشونت‌آمیز، وحشیانه و ناعادلانه روایت می‌شود که فلسطینی‌ها برای دهه‌ها تحمل کرده‌اند، و من واقعاً از اینکه می‌توانم فیلم را در این لحظه به نمایش بگذارم، سپاسگزارم. این سینمای مقاومت من در حال حاضر است.

سینما برای حفظ هستی

سلام با تاکید بر اینکه چگونه سینما می تواند “رسانه مهمی” برای آموزش و ایجاد آگاهی باشد، گفت: انتقال این صداها و داستان های فلسطینی ها به اکران سینما برای حفظ موجودیت ما بسیار مهم است، زیرا نوعی مقاومت قدرتمند است.

سلام گفت: مثلا «فرها» چنان آگاهی ایجاد کرد که من انتظارش را نداشتم، چرا که افرادی که از سالن سینما بیرون آمدند ابتدا «نکبه» را در گوگل سرچ کردند و با «نکبه» آشنا شدند. اینگونه ما تاریخ و فرهنگ خود را حفظ می کنیم. این تنها وظیفه ماست که از طریق هنرمان و از طریق آنچه می توانیم انجام دهیم و در آن مهارت داریم، چشمان جهان را باز کنیم.

وقتی نابلسی به آینده می نگرد، هم به آنچه در پیش است و هم به آنچه که باعث رونق فیلم هایش شده است، می گوید که امیدوار است پایان این ظلم و بی عدالتی را ببیند و در نهایت همه به جایی از رهایی برسند و آن آینده. فیلم‌هایی توسط فلسطینی‌ها ساخته خواهد شد که مضامین و داستان‌های امیدوارکننده‌تری را در بر می‌گیرند و درد را التیام می‌بخشند.

نابلسی و سلام همچنین بر اهمیت کلیت صنعت فیلم تاکید کردند تا صنعت فیلم شجاع و رویا باشد و واقعاً از این داستان ها حمایت کند.

سلام در این باره گفت: ترسیدن هنرمندان مرا می کشد و به همین دلیل به شجاع بودن اشاره کردم زیرا به عنوان یک هنرمند باید انسانیت داشته باشید. این فقط برای فلسطین نیست، برای بشریت، برای عدالت و برای حقوق اولیه بشر است. آرمان فلسطین سیاسی نیست. این یک علت انسانی دارد و به همین دلیل است که من می خواهم هنرمندان در سمت راست تاریخ باشند.

۵۷۵۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما