اخبار روز سینما جهان

فروش سینما‌های آمریکا در سال ۲۰۲۳/ کاهش یک میلیاردی در سال جدید

«آکوامن ۲»، «وانکا» و بیشتر گیشه سینما‌های هفته کریسمس در مجموع ۲۸۱ میلیون دلار بر آنچه در طول ۵۱ هفته دیگر سال فروخته شده بود، افزودند تا فروش سینما‌ها ۱۴ درصد از سال ۲۰۲۲ بیشتر شود.

در سال 2023، در ایالات متحده، سینماها بیش از 9 میلیارد دلار فروختند تا فاصله خود را با روزهای اوج کاهش دهند.

به گزارش ریمنیو به نقل از  مهر در حالی که در آخرین روز سال 2023، «وانکا» یونیورسال با 30 میلیون دلار به مجموع فروش خود، پرفروش‌ترین فیلم سال شد.

«آکوامن ۲»، «وانکا» و بیشتر در باکس آفیس هفته کریسمس در مجموع ۲۸۱ میلیون دلار به فروش ۵۱ هفته دیگر سال اضافه کردند و فروش سینماها را نسبت به سال ۲۰۲۲، ۱۴ درصد افزایش دادند.

در عین حال، پیش‌بینی می‌شود که فروش باکس آفیس سینماهای آمریکا در سال ۲۰۲۴ به دلیل عرضه فیلم‌های کمتر و کاهش احساسات تماشاگران، یک میلیارد دلار کمتر از سال ۲۰۲۳ باشد.

این آمار باعث شد برخی بگویند بابانوئل وجود دارد که سالانه بیش از 9 میلیارد دلار در گیشه داخلی آمریکا سرازیر می کند و آن را وارد صنعت سینما می کند. خیلی ها این را باور نمی کردند و مخصوصاً برای روزهای تعطیل آخر سال که یک فیلم بزرگ در انتظار اکران است، چنین فروشی را غیرقابل تصور می دانستند.

آمار ارائه شده برای فروش سینماها تا روز یکشنبه آخرین روز سال 2023 معادل 9.03 میلیارد دلار بوده است.

اکران مجموعه متنوعی از فیلم های خانوادگی و بزرگسالان در تعطیلات به این موفقیت کمک کرد، از جمله «وانکا» که با 30 میلیون دلار در صدر باکس آفیس روز سال نو قرار گرفت. برادران وارنر. Aquaman and the Lost Kingdom در این تعطیلات 4 روزه 23.5 میلیون دلار و The Color Purple 15 میلیون دلار فروش کردند. فیلم های بزرگسال مانند «پسران روی قایق» جورج کلونی در 4 روز 11.2 میلیون دلار فروش کردند و حتی کمدی رمانتیک «هر کس جز تو» در 4 روز 11 میلیون دلار فروش کرد.

فیلم‌هایی که برادران وارنر تنها در ماه دسامبر منتشر کردند، ۷۰۰ میلیون دلار در سرتاسر جهان فروختند. زیرا «وانکا» 400 میلیون دلار و «آکوامن 2» 260 میلیون دلار فروختند.

همانطور که قبلا گفته شد، در سال 2024 به دلیل تعداد کمتر فیلم های موجود، حدود یک میلیارد دلار از فروش سینماها کاسته می شود و مجموع فروش به 8 میلیارد دلار کاهش می یابد.

پل درگرابدیان، تحلیلگر ارشد رسانه ای ComScore گفت: “افزایش به بیش از 9 میلیارد دلار چیزی بیش از دلار و سنت است و منعکس کننده درس های آموخته شده در یک سال است که قطعا یکی یکی از مهم ترین و پرچالش ترین سال های سینما بود.

وی افزود: از آنجایی که یک سال تاریخی برای گیشه در میان پس‌زمینه پرفراز و نشیب اعتصاب‌ها، پخش آنلاین و تغییر ذائقه مخاطبان رو به پایان است، می‌توان نتیجه گرفت که سینما همچنان بخش مهمی از اکوسیستم سرگرمی است.

بی شک برنده سال 2023 یونیورسال بود که با فروش 1.93 میلیارد دلاری در گیشه داخلی، 18 درصد بیشتر از سال 2022 بود و فیلم موفقی چون «فیلم برادران سوپر ماریو» با فروش 574.9 میلیون دلاری بود. این دومین فیلم پرفروش سال روی پرده سینما بود. «اپنهایمر» با فروش 326 میلیون دلاری، «سریع ایکس» با فروش 150.1 میلیون دلار و «پنج شب در فردی» با فروش 137.2 میلیون دلاری دیگر فیلم های پرفروش این کمپانی بودند تا جایگاهی را که معمولاً در اختیار دیزنی است، به دست آورد. است. این اولین بار از سال 2015 است که یونیورسال در صدر باکس آفیس آمریکا قرار می گیرد.

دیزنی با فروش 1.89 میلیارد دلاری و کاهش 2 درصدی نسبت به فروش سال گذشته رتبه دوم را به خود اختصاص داد و همانطور که قبلا نیز اشاره شد، به دلیل کاهش فروش بلیت فیلم های مارول، سال سختی برای دیزنی بود. از جمله شکست‌ها می‌توان به Ant-Man and the Wasp: Quantum Mania با ۲۱۴.۵ میلیون دلار و کم‌درآمدترین عنوان Disney Marvel، The Marvels، با ۸۴.۴ میلیون دلار اشاره کرد. «ایندیانا جونز و چرخ سرنوشت» یکی از دلایل ناامیدی دیزنی با فروش 174.4 میلیون دلاری بود که کم فروش ترین فیلم این مجموعه بود.

برادران وارنر با 1.4 میلیارد دلار، 50 درصد نسبت به سال 2022، جایگاه سوم را در بین استودیوها به خود اختصاص داد. فیلم “باربی” با فروش 636.2 میلیون دلاری تقریباً نیمی از باکس آفیس این شرکت را به خود اختصاص داد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا