اخبار روز

به گفته فایننشال‌تایمز فرصت صلح ریاض و تل‌آویو فقط 9 ماه است!/جزئیات

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه نوشته است که پیش نویس معاهده صلح میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی که با میانجیگری آمریکا انجام شده است، تنها برای شش تا نه ماه روی میز مذاکره باقی خواهد ماند و در حالی که به پایان می رسد. نزدیک تاریخ برگزاری انتخابات نوامبر در آمریکا در سال آینده امکان تحقق آن را کاهش خواهد داد.

به نوشته این نشریه آمریکایی، ژوئن گذشته گزارش هایی در چندین رسانه منتشر شد مبنی بر اینکه دولت آمریکا فعالانه در تلاش برای میانجیگری برای عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی است. بر اساس این گزارش‌ها، ریاض از واشنگتن خواسته است تا ظرفیت انرژی هسته‌ای غیرنظامی را به این کشور بدهد، یک توافقنامه نظامی در مورد تضمین‌های امنیتی امضا کرده و محدودیت‌های ارسال تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی را کاهش دهد.

به گزارش فایننشال تایمز، توافق ریاض و واشنگتن در مورد تامین انرژی هسته ای به ریاض و الزامات ایمنی آن دشوار خواهد بود، زیرا توافقات آنها در این زمینه باید توسط کنگره ایالات متحده تایید شود که اکثرا مخالف هستند. از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی با وجود اصرار عربستان سعودی، بعید به نظر می رسد که مایل به دادن امتیاز در موضوع فلسطین باشد.

یک مقام صهیونیست به فایننشال تایمز گفت که افزایش دخالت اخیر واشنگتن در ریاض احتمالاً در واکنش به امضای قراردادی با میانجیگری چین بین عربستان سعودی و ایران در ماه مارس گذشته بوده است. توافقی که با آن دو کشور روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند که در سال 2016 قطع شد.

این مقام صهیونیستی به رسانه‌های انگلیسی گفت: «قطعاً معتقدم سعودی‌ها باید بین آمریکا و چین یکی را انتخاب کنند.» بدون اینکه موضع خود را برای طرف آمریکایی مشخص کنند، هیچ شانسی برای دستیابی به توافق نظامی نخواهند داشت.

در سال 2020، آمریکا روند عادی سازی روابط بین کشورهای جهان عرب و رژیم صهیونیستی را آغاز کرد. در راستای این تلاش ها، بحرین و امارات در سپتامبر 2020 اسنادی تحت عنوان «توافق ابراهیم» با رژیم صهیونیستی امضا کردند. مراکش در دسامبر همان سال قرارداد مشابهی را امضا کرد.

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا