برنج سرشار از کربوهیدرات است و منبع بسیار خوبی برای انرژی است، همچنین به عملکرد صحیح اندام ها به ویژه مغز کمک می کند. کربوهیدرات ها برای بدن انسان ضروری هستند زیرا توسط بدن متابولیزه شده و به انرژی تبدیل می شوند.

به گزارش نمناک، برنج دو ماده بسیار خطرناک را از دست داده است. یکی کلسترول و سدیم، در حالی که کلسترول بالا می‌تواند برای رگ‌ها و شریان‌ها خطرناک باشد، سدیم اضافی نیز می‌تواند برای کسانی که فشار خون بالا دارند مضر باشد.

برنج کامل حاوی فیبر نامحلول است که می تواند از بدن در برابر بسیاری از سرطان ها محافظت کند. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ویتامین C، ویتامین A، فنولیک ها و فلاونوئیدها است.

تحقیقات نشان می‌دهد که برنج قهوه‌ای حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است که رشد و فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی را تحریک می‌کند و در نتیجه به طور قابل توجهی از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

مضرات برنج

این شامل کربوهیدرات های ساده است، برنج البته نامعتبر است برنج به شدت فرآوری شده است. کارشناسان بهداشت بارها در مورد مضرات غذاهای فرآوری شده به مردم هشدار داده اند.

مشکلات گوارشی

از آنجایی که نشاسته برنج سفید چسبناک است، هضم آن سخت تر است و می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

سم آرسنیک غیر آلی

برنج نسبت به سایر محصولات غذایی آرسنیک بیشتری جذب می کند. در واقع، برنج بزرگترین منبع غذایی آرسنیک غیر آلی است که شکل سمی‌تری دارد. در حالی که آرسنیک در رژیم غذایی معمولاً به مقدار کم وجود دارد و علائم فوری مسمومیت ایجاد نمی کند، مصرف طولانی مدت آرسنیک معدنی می تواند باعث ایجاد مشکلات عصبی مختلفی در کودکان و نوجوانان شود، از جمله ناتوانی در تمرکز، اختلالات یادگیری و کاهش. در حافظه، هوش و مهارت های اجتماعی. کفایت

علاوه بر این، مصرف زیاد ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در فرد افزایش دهد. به همین دلیل، محققان توصیه می کنند برنج را یک شبه خیس کنید تا آرسنیک از بین برود.

دیابت

برنج حاوی کربوهیدرات هایی برابر با قند خون است. بنابراین مصرف مکرر برنج به مقدار زیاد می تواند باعث دیابت شود. یک تیم تحقیقاتی این را تایید کرد. آنها دریافتند که خوردن روزانه برنج سفید ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و همچنین چاقی را افزایش دهد. به طور کلی، متخصصان تغذیه توصیه می کنند که به جای کربوهیدرات، غلات کامل را در سبد غذایی خود بگنجانیم.

جایی برای یک رژیم غذایی متعادل باقی نمی گذارد

خوردن بیش از حد برنج یا هر غذای دیگری ممکن است باعث شود کمتر از سایر مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامتی مصرف کنید. با گذشت زمان، کمبودهایی مانند ویتامین A، روی و آهن در بدن ایجاد می شود.

جلوگیری از جذب انواع ویتامین ها و مواد معدنی

وقتی برنج به مقدار زیاد مصرف شود، جذب مواد مغذی حیاتی مانند روی را کاهش می دهد. وابستگی به برنج به عنوان یک منبع غذایی غالب نیز منجر به کمبود ویتامین A می شود.

تاثیر بر متابولیسم گلوکز در بدن

خوردن بیش از حد برنج به دلیل کمبود کالری و کربوهیدرات بالا می تواند بر متابولیسم گلوکز بدن و تولید انسولین تأثیر منفی بگذارد که می تواند منجر به افزایش وزن، مقاومت به انسولین و حتی دیابت شود.

چاقی شکمی، غلظت بالای تری گلیسیرید خون، غلظت پایین کلسترول خوب HDL، فشار خون بالا و غلظت بالای قند خون ناشتا از دیگر مضرات مصرف زیاد برنج است.

راه درست برای جلوگیری از اثرات مضر برنج سفید

برنج قهوه ای

خوردن برنج قهوه ای جایگزین بسیار خوبی برای جلوگیری از مضرات برنج سفید است. برنج قهوه ای حاوی بسیاری از مواد مغذی برای بدن است. برنج سفید از برنج قهوه ای آسیاب شده به دست می آید و بسیاری از مواد مغذی را در طی فرآیند آسیاب از دست می دهد.

فعالیت بدنی را افزایش دهید

مهمترین عنصر جلوگیری از اثرات مضر برنج سفید، انجام فعالیت بدنی کافی است. اگر شغلی دارید که نیاز به تحرک کافی ندارد و یا از تحرک در طول شبانه روز اجتناب می کنید، توصیه می کنیم در کنار خوردن برنج سفید ورزش کنید.

پرهیز از مصرف برنج صنعتی و خارجی

برنج صنعتی و خارجی حاوی آرسنیک غیر آلی است که سم خطرناکی برای بدن است و مصرف آن در درازمدت عواقب جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. کارشناسان ما را از مصرف این نوع برنج منع می کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما