به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، گزارش مشترک صنایع و معادن، کمیسیون های اجتماعی و اصل 90 قانون اساسی درباره انفجار معدن زغال سنگ پروده (5) طبس امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قرائت شد.

به گزارش ایرنا، ارائه راهکارهای پیشنهادی برای وقوع حوادث متعدد با تلفات بالا در معادن زغال سنگ کشور نشان می دهد که مجموعه بازرسی ها و نظارت های کنونی مشکلات فراوانی را به همراه دارد و عدم تدابیر ویژه باعث تاثیرگذاری آیین نامه ایمنی معادن (مصوب 2011) در مورد حوادث این معادن. وجود الزامات متعدد در بحث ایمنی معادن (بدون هیچ گونه سیستم اولویت‌بندی) منجر به نوعی عادی‌سازی در حوزه کمبودهای ایمنی معدن نیز شده است.

بر اساس گزارش قرائت سخنگوی کمیسیون صنعت و معدن شورای اسلامی، دلایل وقوع این حادثه عوامل متعددی از جمله نامناسب بودن شرایط کار از جمله رعایت نکردن قوانین، استانداردهای ایمنی و ضوابط حرفه ای، نبود تجهیزات حفاظتی، ایمنی و آموزش ناکافی، استفاده از ماشین آلات قدیمی یا نامناسب، عملکرد ضعیف اشخاص مسئول که قانوناً موظف به نظارت بر فعالیت معدن و محیط کار هستند و خطای انسانی ناشی از سهل انگاری.

علت حادثه در بلوک C این معدن، تجمع تدریجی گاز و نبود تهویه مناسب برای جلوگیری از آن و همچنین نبود زهکشی مناسب، نبود سنسورهای دقیق و ثابت، سیستم مانیتورینگ گاز است. و سیستم های هشدار خودکار و همچنین حفاری غیراصولی و سقوط بخشی از توده ناشی از اولین گام برچیدن کارگاه 82 است که منجر به دفن چند کارگر و افزایش غلظت گاز متان و وقوع انفجار در این مکان

ضمناً حادثه در واحد B به دلیل انتشار گاز CO ناشی از انفجار و انتقال از واحد C به واحد B بوده است. متأسفانه کارگران شاغل در بلوک B بلافاصله مطلع نشدند و برای نجات جان خود تخلیه شدند.

از طرفی اتصال واحدهای C و B از نظر طرح تهویه یک اقدام اساسی نبود و منجر به انتقال گاز CO از واحد C به واحد B شد. قطع نشدن سریع فن‌ها یا تغییر جهت تهویه باعث شد. در جریان گاز CO به جریان خود از بلوک C به بلوک B ادامه داد.

نبود نظارت بر اجرای قوانین ایمنی معادن اخیرا منجر به بروز حوادثی شده است

نمایندگان مجلس پس از ارائه این گزارش مشترک به بیان نظرات و دیدگاه های خود در این خصوص پرداختند.

علیرضا نیشاری نماینده نهاوند در این خصوص گفت: رعایت موارد ایمنی در معادن باید در دستور کار ویژه مسئولان قرار گیرد تا آلام خانواده های داغدار التیام یابد. و حتی برای تخلفات، جرایم قابل پیش بینی است.

این چیزی است که او گفت نبود نظارت بر اجرای قوانین ایمنی معادن منجر به بروز حوادث معدنی اخیر شده است. اگر همچنان قوانین ایمنی را نادیده بگیریم، چنین حوادثی دوباره رخ خواهد داد.

نماینده مردم نهاوند با تاکید بر اینکه الزامات ایمنی رعایت نمی شود و باید از فناوری ها و تجهیزات روز شرکت های دانش بنیان استفاده شود، تصریح کرد: نباید تنها با جریمه پیمانکاران، هر چقدر هم که طول بکشد، مشکل را حل کنیم. این روند ادامه دارد. و خانواده های کارگران باید همیشه نگران جان نان آوران خود باشند. نثاری خاطرنشان کرد: زمزمه هایی مبنی بر احیای معدن طبس با همین شرایط وجود داشت. این موضوع بسیار مهمی است و نظارت بر رعایت قوانین و جنبه های ایمنی نباید مورد غفلت قرار گیرد. وزارت حفاظت اطلاعات و وزارت بهداشت و سایر نهادهای مرتبط باید به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

تا زمانی که کارگران زنده هستند، حقوق آنها محفوظ است

سلمان اسحقی نماینده قائنات نیز در یادداشتی گفت: ایراد قانون در گزارشات حادثه معدن طبس مشخص شد اما متأسفانه ما به حقوق کارگر در قید حیات توجهی نمی کنیم و بعد از آن. مرگ بیایید به این فکر کنیم که به خانواده او مستمری بدهیم.

وی ادامه داد: چرا تا زمانی که کارگر زنده است به فکر امنیت او نیستیم، چرا باید حادثه ای رخ دهد تا به فکر کارگران باشیم؟ آقای قالیباف حادثه معدن طبس را جدی گرفتید اما کارگران انتظار دارند در طول عمرشان به مسائلی مانند حقوق و ایمنی آنها رسیدگی شود.

6000 معدن در کشور باید ایمن شود

رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول نیز در یادداشتی گفت: کارگران در معادن زحمت می کشند و سفر ماهیانه 10 تا 12 میلیون تومان برای آنها هزینه دارد متاسفانه برخی از کارفرمایان به کارکنان خود بیمه خیاطی یا آرایشگاه می دهند به

نوروزی گفت: اگر معدن طبس ایرادات زیادی داشت چرا کارفرما به کارگران اجازه کار در معدن را داد؟ چرا آژیرهای هشدار مین فعال شد؟ نبود? نوروزی در پایان گفت: 6 هزار معدن در کشور باید ایمن سازی شود. وضعیت تشکل کارگری و سختی کار باید در دستور کار مجلس باشد.

2727

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما