اخبار روز

ظرفیت افزایش 10 برابری تولید میگو در ایران


بیش از 5000 کیلومتر سواحل و جزیره دریایی در کشور وجود دارد که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان گنج و ذخایری یاد می کنند که به آن توجه نشده است. یکی از بخش هایی که می توان از آن بهره برد، توسعه فعالیت های آبزی پروری و ماهیگیری در نوار ساحلی جنوب و شمال کشور است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی آبان در این ماه با اجرای بند یک اصل 111 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست کلی توسعه دریامحور را به سران قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. شورا.

در بند 9 این سیاست ها که مستقیماً به حوزه ماهیگیری اشاره دارد، آمده است: «حمایت از سرمایه گذاران بومی و بومی در طرح های عمرانی و حمایت از فعالان اقتصادی و بنگاه های کوچک و متوسط ​​جوامع محلی در حوزه های مختلف از جمله ماهیگیری، کشاورزی، صنعت و … گردشگری.”

ظرفیت تولید 4.6 میلیون تن آبزی پروری در سواحل کشور

حسینی رئیس سازمان شیلات در حاشیه برپایی نمایشگاه ماهیگیری امسال اظهار داشت: بنا به دستور مقام معظم رهبری با توجه به سواحلی که کشور دارد به دنبال توسعه سواحل و جزایر برای پرورش آبزیان در کشور هستیم. . ، این باید به سواحل و جزایر گسترش یابد.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده ظرفیت تولید 4.6 میلیون تن آبزی پروری در دریا و بیش از 800 هزار تن پرورش میگو در سواحل وجود دارد که این ظرفیت بالقوه است.

رئیس سازمان شیلات ادامه داد: بر اساس برنامه تولید در مدت 10 سال 400 هزار تن ماهی در قفس، 5 سال 100 هزار تن و میگو حدود 160 هزار تن داریم که حوزه تولید ثروت توسعه سواحل و جزایر و کسب رتبه در منطقه.

منابع نامحدود و اکوسیستم مناسب برای آبزی پروری در سواحل کشور

سید مصطفی بهشتیان معاون شیلات و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، اظهار داشت: برنامه های سازمان شیلات برای توسعه آبزیان در سواحل کشور است. بیشتر در زمینه پرورش ماهی و میگو در قفس هستند. که با اکوسیستم مناسب و منابع نامحدود مواجه هستیم و به همین دلیل در بخش ماهیان در قفس یک میلیون تن و در بخش میگو بیش از 200 هزار تن ظرفیت تولید داریم.

وی افزود: علاوه بر جنوب کشور، امکان توسعه در پرورش ماهی در قفس در شمال کشور نیز وجود دارد، اما بر اساس بررسی های انجام شده به دنبال توسعه صید نیستیم و کمتر از 10 مورد است. درصد امکان توسعه در این بخش.

معاون شیلات و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران ادامه داد: اما در نواحی اعماق دریا امکان توسعه صید ترال برای بهره برداری از ذخیره 2 میلیون و 400 هزار تنی فانوس ماهی، تولید پودر ماهی و تهیه آبزیان وجود دارد. خوراک.

وی تصریح کرد: با توجه به بحث های اجتماعی که وجود دارد، هنوز مجوزی برای ترال ماهی به دریا داده نشده است اما دولت هرمزگان پیگیر این موضوع و جمع بندی آن است.

امکان توسعه پرورش ماهی در آب شور و جایگزینی آن با آب شیرین

علی اکبر خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و صنف آبزیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، اظهار داشت: از منابع طبیعی سواحل و دریا کمتر بهره برداری شده است و بهترین گزینه پروژه های آبزیان است. آبزی پروری در نوار ساحلی جنوبی و شمالی کشور برای تولید و پرورش آن ماهی و میگو می باشد.

وی افزود: امروز دنیا کمتر از آب شیرین برای تولید آبزیان استفاده می کند اما ما بزرگترین تولید کننده ماهی قزل آلا در جهان هستیم که این یکی از تصمیمات اشتباهی است که در گذشته گرفته شد و باید تولید را به سمت آب شور سوق دهیم.

دبیر کل آبزیان و اتحادیه ادامه داد: ماهی هایی مانند باس، ساق، زوبیدی و هامور را می توان در قفس و در آب شور پرورش داد. سواحل جنوبی کشور نیز منطقه مساعدی برای توسعه پرورش میگو است.

امکان افزایش 10 برابری تولید میگو

وی با بیان اینکه در حال حاضر سطح زیرکشت میگو در کشور از 14 هزار هکتار فراتر رفته است، اظهار داشت: بر اساس بررسی های اولیه پژوهشکده شیلات، 180 هزار هکتار زمین مناسب برای کشت میگو در کشور وجود دارد و اگر حتی 100 هزار هکتار هم نمیگو باشد. پرورش انجام می شود، تولید این محصول در کشور ما بیش از 7 برابر افزایش می یابد.

دبیر کل اتحادیه صنف آبزیان ادامه داد: امکان افزایش تولید میگو در کشور از 40 هزار تن فعلی به 400 هزار تن به 500 هزار تن وجود دارد که علاوه بر افزایش عرضه این محصول در … در بازار داخلی بازارهای صادراتی مناسبی برای این محصول وجود دارد، بنابراین صادرات 200 هزار تن میگو تنها به چین امکان پذیر است.

خدایی بیان کرد: البته باید برای افزایش بهره وری در تولید و کاهش قیمت تمام شده میگو تلاش کرد زیرا رقبای ما نیز در تلاش هستند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا