به گزارش سرویس فرهنگ و هنر پی ام آپ مرتضی کوه مسکن: حضور مدیران باتجربه روابط عمومی که نحوه تعامل با رسانه ها را می دانند و می توانند انتقادات را به طور دقیق به مافوق خود منتقل کنند و در همه ساختارها اعم از تجاری، صنعتی و فرهنگی تلاش می کنند، می توانند به پیشرفت ساختارها کمک کنند.

البته اهمیت حضور مدیران دانا و ماهر روابط عمومی در مجموعه های فرهنگی بیش از هر جای دیگری به چشم می خورد و در عملکرد کلی مدیران سینمایی که بررسی کردیم، مدیر روابط عمومی یزدان عشیری مشهود است. سازمان سینمایی موفق شده است وضعیت اطلاع رسانی سازمان سینمایی را تا حد زیادی ارتقا دهد.

یزدان عشیری قبل از تشکیل سازمان سینمایی ارشاد، اتفاقات مثبتی را در ارتباط با اهالی سینما و رسانه در سازمان سینمایی صنعت آلانی آغاز کرد و موفق شد سینما مطمئن به روزهای اوج خود بازگردد و رسانه ای شود. فکر می کنیم علاوه بر بازپخش، باید یک استریمر برای تولید محتوای مهم به خصوص در حوزه نقد موضوعات سینما و گفتگو با کارشناسان باشد. او همچنین جلسات اجماع در هنر را بین کارگردانان، سینماگران و منتقدان ایجاد کرد و در را برای تأمل بیشتر در مورد مسائل سینمایی باز کرد.

کار عشیری به عنوان مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی از تابستان مصادف شد با بسیاری از اتفاقات دردناکی که بیشترین آسیب را به سینما وارد کرد، از تعطیلی سینماها به دلیل کرونا تا حوادث سال 1401 و ناآرامی های مختلف و پس از آن. به تغییرات و تحولات منطقه ای و جنگ افروزی ناجوانمردانه صهیونیست ها که هر کدام شاهد مدیریت و رایزنی های آن بودیم. نبود حتی ممکن است به تعطیلی دوباره سینماها منجر شود.

عشیری در سال 1400 توانست بیماری دبیر جشنواره صباح را که حتی برای برگزاری کنفرانس خبری هم صلاح نبود، تحمل کند و مانند حاکمی موفق بدون هیچ چشمداشت رسمی کاخ جشنواره را اداره کرد و کارهای زیادی انجام داد. فعالیت سینماهای عمومی نیز باید در حداقل زمان ممکن با مشورت مدیران مربوطه حل شود. وی حتی شرایطی را فراهم کرد تا اصحاب رسانه در همان کاخ جشنواره توسط نمایندگان وزارت بهداشت معاینه و واکسینه شوند.

او در سال 1401 که جشنواره فیلم فجر توقیف شد، توانست به جشنواره فیلم فجر کمک کند و به همراه مسعود نجفی، کارشناس باتجربه روابط عمومی، تضمین کند که جشنواره فجر از نظر اطلاع رسانی همچنان پربار باشد. . کمک های فکری او بود که باعث شد گزارش های قابل مشاهده زیادی در رسانه ها از سینماهای مردمی منتشر شود که نشان می دهد جشنواره فجر همچنان در سراسر جشنواره مورد استقبال مردم قرار می گیرد.

محمد خزاعی به درستی متوجه شده بود که هر جا که روابط عمومی حرفه ای در کنارش باشد می تواند بهتر عمل کند و در واقع یزدان عشیری از انجمن سینمای جوانان هنر، راهنمایی و … دریافت کرده است. با توجه به تجربیات متنوع او در زمینه های مختلف و همچنین سابقه نقد و روزنامه نگاری در رسانه های مختلف، بدون تردید خزائی حتی بعید بود که مدیریت خود را به پایان برساند، زیرا تقریباً در این سه سال گهگاه بحران هایی در سینمای یزدان به وجود آمد. یکی از مسئول ترین افراد تشکیلات عشیری بود.

فراموش نمی‌کنیم که بسیاری از مردمی که در سینما گیر کرده‌اند، در حالی که برای کسب حداقل اعتبار به در و دیوار می‌کوبند و فقط کاغذبازی در دست دارند، به سراغ عشیری می‌روند که سعی می‌کند نزدیک‌تر باشد و همچنین ذهنی باز دارد. می توان به نیازمندانی که در صنعت سینما سرگردان هستند کمک کرد.

یزدان عشیری با سابقه سینما حداقل عضو انجمن سینمای جوان، موزه سینما، مرکز و… است. او حق کار در زیر مجموعه ها و کار به عنوان مدیر متخصص در زمینه کمک به کارشناسان از راه دور را داشت. اما خزاعی احتمالاً از ترس تنها ماندن او را نگه داشت و باز عشیری، مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی تا حد امکان به رفع سوءتفاهم ها کمک کرد.

یزدان عشیری برخلاف دوره‌های گذشته که مراسم روز خبرنگار عمدتاً با حضور محدود رسانه‌های نورچشمی برگزار می‌شد، بازی را به هم زد و در روز خبرنگار از همه رسانه‌ها تجلیل کرد و در عین حال رسانه‌های منتقد را پای میز نشست. تا نشان دهیم اگر تغییری در رأس ایجاد خواهد شد، از طریق همین انتقادات و نظرات خواهد بود.

اگر می بینیم برخی از زیرمجموعه های سازمان سینمایی در بحث اطلاع رسانی موفق نیستند، تماماً به دلیل کمبود نیروهای متخصص رسانه به عنوان مدیران روابط عمومی است و عشیری بارها در گفت وگو سعی کرده این تحلیل را به آنها بدهد. بخش های فرعی بدون منتقدان واقعی به جایی نخواهند رسید. برخی از این دستورالعمل ساده استفاده کردند و بیشتر آن را جدی نگرفتند و نتیجه آن گاف ها و شکایات فراوان حتی از سوی شرکت کنندگانی بود که از برخی زیرگروه ها حمایت خوبی داشتند اما در نهایت به دلیل کارنابالد بودن این کار را انجام ندادند. انجام هر کاری

یزدان عشیری اگرچه در عرصه های رسانه، روابط عمومی و مدیریت فرهنگی و همچنین سابقه عضویت در انجمن سینما نویسان و انجمن تهیه کنندگان سینما تجربه دارد، اما هرگز از این ویژگی ها برای بهره وری استفاده نکرده است و مثلاً تصویب پروژه ها برای خودش و همان شهرت باقی ماند.

یزدان عشیری همچنین یکی از همکاران اصلی رائد فریدزاده، مدیرعامل کنونی سازمان سینمایی و معاون سابق بین الملل فارابی، در تشکیل بخش بین المللی صبحگاهی، تشکیل جلسات بین المللی و ایجاد فضای آرام برای توسعه بود. هلدینگ بین الملل فجر آنچه داشتند صمیمانه به فریدزاده داد و البته رائد فریدزاده هم باهوش بود، استعدادهای عشیری را به خوبی تشخیص داد و از او برای پیشبرد برنامه هایش استفاده کرد.

به نظر می رسد در ساختار مدیریت فرهنگی، هر چقدر هم که نقد و آسیب شناسی شود، باید آنقدر درباره ساختارهای تولیدی و مردم صحبت کرد که مدیران ارشد بدانند برای بهبود نیازی به ساماندهی تغییرات اساسی نیست و گاهی اوقات لازم نیست. از نیروهای موجود می توان به بهترین نحو استفاده کرد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما