برای فرار برنج مخلوط در سفره ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد. برنج باقالی، کلم پلو، هویج برنج، برنج شیرین، کشمش پلو، برنج مارسا و غیره. از جمله انواع برنج مخلوط است که در مهمانی ها افراد را مجذوب خود می کند. برنج مخلوطی که امروز می خواهیم با شما به اشتراک بگذاریم برنج مخلوط عربی است که شباهت زیادی به برنج قم بار شیرازی دارد. این برنج مخلوط با مرغ، گردو، کشمش، زرشک، رب انار و غیره درست می شود. از ترکیب با آن تهیه می شود و بسیار خوشمزه و جشن است. اگر می خواهید این برنج مخلوط خوشمزه را برای خانواده خود در خانه تهیه کنید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز

برنج: 3 پیمانه
سینه مرغ: 1 عدد
پیاز متوسط: 2 عدد
رب انار ملس: نصف لیوان آب
گردوی خرد شده: نصف لیوان
زرشک: نصف پیمانه
کشمش پیلویی: نصف پیمانه
زعفران دم کرده غلیظ: به میزان لازم
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر، پاپریکا و پودر کاری: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

برای تهیه این برنج مخلوط خوشمزه، برنج را در آب گرم و مقداری نمک خیس کنید و بگذارید 3 ساعت بماند. سینه مرغ را خرد کرده، با زعفران دم کرده، کمی نمک، پودر سیر و فلفل قرمز مخلوط کنید و یک ساعت در یخچال بگذارید تا طعم دار شود. داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و مرغ ساطوری شده را با کمی روغن تفت دهید. مرغ سرخ شده را از روغن خارج کرده و پیاز خرد شده را داخل روغن بریزید و اجازه دهید پیاز سبک و کاراملی شود و سپس زردچوبه را اضافه کنید. فلفل سیاه، نمک، پودر سیر و پودر کاری را روی پیاز بریزید و به مدت سی ثانیه تفت دهید. در مرحله بعد مرغ سرخ شده، گردو، کشمش و شاه توت را به مواد اضافه کنید و یک دقیقه تفت دهید و در آخر رب انار را اضافه کرده و مخلوط کنید. مواد میانی برنج عربی در این مرحله آماده است. بعد از آبکش کردن برنج، ته قابلمه مورد نظرتان را کف قابلمه قرار دهید و مقداری برنج داخل قابلمه بریزید، سپس مخلوط برنج را روی برنج بریزید و دوباره برنج را بریزید و این کار را لایه به لایه تا مواد ادامه دهید. رفته اند به پایان رسید. در آخر مقداری زعفران دم کرده روی برنج بریزید و برنج را بپزید. بعد از 45 دقیقه برنج مخلوط عربی خوشمزه شما آماده سرو است، از غذایتان لذت ببرید.

نکات برجسته
1- برای آبکش کردن برنج به این نکات توجه کنید. پس از شستن برنج، آب گرم و نمک را اضافه کنید. به اندازه ای نمک اضافه کنید تا کمی شورتر از حد معمول شود. اجازه دهید برنج چند ساعت خیس بخورد. برای اینکه برنج کیفیت بهتری داشته باشد، بهتر است حداقل 3 ساعت آن را در نمک خیس کنید. اگر وقت دارید، خیس کردن برنج را از شب قبل فراموش نکنید. برای آبکش شدن برنج، دو سوم قابلمه را پر از آب کنید و روی آتش بگذارید. نمک را روی آن اضافه کنید. وقتی آب جوش آمد، برنج را اضافه کنید. آب اضافه شده به آبی که برنج در آن خیسانده بود را خالی کنید و برنج خیس شده را در آب در حال جوش بریزید. هنگام جوشاندن برنج، حرارت نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط ​​به زیاد باشد.

در قابلمه را نپوشانید و صبر کنید تا آب برنج بجوشد. وقتی آب دوباره به جوش آمد، دانه های برنج را با چند مرتبه هم زدن به دقت و در فواصل مختلف بشکنید. مراقب باشید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج باید حدود ده تا چهارده دقیقه بجوشد. البته زمان پخت برنج بسته به نوع آن متفاوت است. برنج زمانی که دانه های آن نرم است برای آبکشی مناسب است. اما مغز او هنوز سالم است. پس از آبکش کردن برنج، اطمینان حاصل کنید که برنج کاملاً آبکش شده است. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا دانه ها نپزد و نمک اضافی بین دانه ها گرفته شود و از شور شدن برنج جلوگیری شود. اگر می خواهید برنج طولانی تر شود، وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد، یک لیوان آب سرد اضافه کنید. این کار برنج را شوکه کرده و باعث بلندتر شدن آن می شود. مراقب باشید از وسط برنج آب سرد اضافه نکنید. اما برنج اطراف را خیلی آرام اضافه کنید.

2- سعی کنید همیشه از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید. زیرا هر چه زعفران را با آب بیشتری دم کنید، سبک تر می شود و برای به دست آوردن رنگ مورد نظرتان باید از زعفران بیشتری استفاده کنید. بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را کاملا پودر کنید بدون اینکه شکر اضافه کنید. سپس برای 1 قاشق چایخوری زعفران 2 قاشق غذاخوری آب جوش و 2 تکه یخ اضافه کنید. افزودن یخ به زعفران ضربه وارد می کند و رنگ بیشتری به آن می دهد. زعفران را در ظرف دربسته در فریزر نگهداری کنید و قبل از استفاده در دمای اتاق بگذارید تا آب شود. بعد از هر بار مصرف زعفران باقی مانده را در فریزر قرار دهید. دقت کنید زعفرانی که استفاده می کنید تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمیم صفرا تقلبی است یا خالص. زعفران را بین انگشتان خود بگیرید و فشار دهید. اگر روغن برنگردد؛ پس خالص است. زعفران های تقلبی معمولا براق هستند.

3- برای شستن سرخک باید به این نکته توجه کرد که سرخک یک بار زیر آب تمیز نمی شود. برای شستن زرشک ابتدا زرشک ها را تمیز کرده و در آبکش یا الک قرار دهید. صافی را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و آن را زیر شیر آب قرار دهید. وقتی بعد از چند دقیقه صافی را بلند کردید، می بینید که داخل کاسه پر از ماسه است. باید این کار را ادامه دهید تا آب باقیمانده در کاسه کاملا شفاف شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما