به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس نامه احمدرضا پرنده، مدیرکل بازرسی کار کشور خطاب به رئیس مرکز اطلاعات و امنیت فضای مجازی، سامانه کارهای سخت و زیان آور به مدت 10 روز تعلیق شد. و همین موضوع باعث اعتراض بسیاری از مشتریان شد و آنها کارگر شده بودند.

کارهای خشن و زیان آور آثاری هستند که دارای دو ویژگی خشن و زیان آور بودن باشند. جسم و روح انسان به گونه ای آفریده شده است که توانایی عملکرد بهینه را در محدوده خاصی از شرایط داشته باشد.

کار سخت و زیان آور در قانون کار

کار سخت و زیان آور موضوع ماده 52 قانون کار است که بر کاهش ساعات کار تاکید دارد و مقرر می دارد در کارهای سخت و زیان آور روز کاری نباید از 36 ساعت در هفته تجاوز کند در حالی که در کارهای عادی روز کار. 44 ساعت در هفته است.

ماده 61 قانون کار انجام کار اضافی در مشاغل سخت و زیان آور را ممنوع کرده است.

ماده 65 قانون کار برای کارگرانی که کارهای سخت و خطرناک انجام می دهند پنج هفته مرخصی تعیین کرده است که در صورت امکان در پایان هر شش ماه باید در دو نوبت انجام شود. در حالی که ماده ۶۴ قانون کار ۲۶ روز کاری را برای مرخصی عادی کار تعیین کرده است.

کار سخت و زیان آور در قانون تامین اجتماعی

کارهای سخت و زیان آور موضوع ماده 76 قانون تامین اجتماعی است که از کارگرانی که کارهای سخت و زیان آور انجام می دهند حمایت می کند تا کسانی که کارهای سخت و زیان آور انجام می دهند بتوانند پیش از موعد بازنشسته شوند.

در قسمت الف تبصره 2 ماده 76 قانون تامین اجتماعی، اگرچه کار سخت و زیان آور را تعریف کرده است، اما کارفرما مکلف به کاهش و رفع عوامل زیان آور است و در ادامه و در بند ب همین قانون آمده است افرادی که دارای 20 سال سابقه کار متوالی یا 25 سال سابقه کار قبلی در صورتی که به تناوب در مشاغل سخت و پرخطر کار کرده و حق بیمه پرداخت شده باشد می توانند درخواست بازنشستگی کنند. سابقه کار در مشاغل سخت و زیان آور 1.5 برابر محاسبه خواهد شد. این حمایت منجر به بازنشستگی پیش از موعد کارگران در مشاغل سخت و زیان آور می شود.

شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور

دارای 20 سال سابقه متوالی یا 23 سال و 4 ماه سابقه کار متناوب در مشاغل سخت و زیان آور بدون شرط سنی.

سابقه بیمه را محاسبه کرده و با شرایط زیر تطبیق دهید

کل سابقه کار = (سابقه کاری در مشاغل سخت و زیان آور ضربدر 1.5) + (سابقه کاری عادی)

الف) شرایط بازنشستگی مردان:

1- داشتن 50 سال سابقه و 30 سال سابقه.

2- داشتن 60 سال سابقه و 20 سال سابقه.

3-دارای 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

ب) شرایط بازنشستگی زنان:

1- داشتن 45 سال سابقه و 30 سال سابقه.

2- داشتن 55 سال سابقه و 20 سال سابقه.

3-دارای 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

4- با 20 سال سابقه کار و 42 سال سن با 20 روز حقوق بازنشسته می شوند.

اگر مردم یکی در صورت دارا بودن شرایط فوق، می توانند با تکمیل فرم الف، درخواست بازنشستگی خود را برای کارهای سخت و زیان آور به اداره عمران محل تسلیم نمایند.

اما اخیرا معاونت روابط کار بخشنامه جدیدی را ابلاغ کرده است. این بخشنامه مقرر می دارد که در رابطه کارگری و کارفرمایی بین کارگر و پیمانکار طبق قانون کار در صورت وجود تعارض بر سر پرداخت. چهار درصد حق بیمه برای کارهای سخت و زیان آور، کارگر باید پیمانکار باید دادخواست بدهد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما