شبکه نسیم پس از حذف نمایش هایی مانند «خندوانه» و «دورهمی» تصمیم گرفت برنامه های مفرح و شادی را برای مخاطبان تدارک ببیند و مدیریت بر این باور بود که با حذف چهره های سرشناس و ورود استعدادهای جدید، آب از آب تکان نمی خورد و مخاطب همچنان خواهد ماند. برنامه های این شبکه ادامه خواهد داشت. مدتی است که برنامه ای به نام «خوش نمک» به عنوان جایگزینی مفرح روی آنتن شبکه نسیم می رود. برنامه ای که از نظر ساختاری و محتوایی حتی به لحن جنگ های شبانه دهه شصت و هفتاد هم نمی رسد; هیچ جذابیت بصری، هدف خاصی ندارد و حتی نمی تواند مخاطب شما را سرگرم کند و آنها را لبخند بزند. پخش یک برنامه چقدر طول می کشد تا بالاخره مسئولان شبکه نسیم متوجه شوند که نمی توانند با این گونه برنامه ها مخاطب این نسل را جذب کنند؟
به گزارش بازتاب آنلاین، برای نقد و بررسی نمایش «خوشمناک» سه شنبه پانزدهم بخشی را تماشا کنید آبان آنتن را چک می کنیم.
اجرای دو نفر از برگزیدگان «عصرجدید» اجرای برنامه «خوش نمک» را بر عهده گرفته اند. علی زرگر و علی فرهادی. این دو کمدین در «عصر جدید» با استقبال خوبی روبهرو شدند و مخاطبان نیز آنها را بهعنوان چهرههای بامزه شناختند، اما آیا او واقعا آنقدر بامزه است که نمایشی را که قرار است جایگزین غولی مثل «خندوانه» شود، هدایت کند؟ این بدان معناست که هر کمدین بامزه ای می تواند بدون هیچ تجربه ای جلوی دوربین اجرا کند. یکی از شبکه های محبوب و اجرا کنید؟ ضعف «خوش نمک» عمدتاً ناشی از عدم تسلط مجریان آن است. مجریانی که فقط از ابتدا تا انتهای برنامه به دنبال مفرح سازی فضا هستند. حرکات و رفتار آنها نه خلاقانه است و نه هدفی جز سرگرمی را دنبال می کنند. در بخشی که روز سه شنبه پانزدهم آبان به روی آنتن رفت، دو مجری، فصل اول برنامه را با هم جمع بندی کردند و سپس یک چهارم دیگر از وقت خود را صرف احوالپرسی با شرکت کنندگان در برنامه کردند. در سرتاسر نمایش، آنها به طور مداوم و بیحرکت از شرکتکنندگان سؤال میپرسیدند و منتظر شنیدن پاسخهای آنها بودند. در واقع، کل برنامه بر این اساس بود که شرکت کنندگان به سوالات مشابه پاسخ می دادند و حتی از مرحله ای به مرحله دیگر حرکت نمی کردند. در نمایشی که شرکت کنندگان آن سلبریتی نیستند و مخاطب کوچکترین شناختی از آنها ندارد، بار اصلی ایجاد جذابیت بر دوش مجری است و حالا که مجریان کاری انجام نمی دهند چرا باید یک نشان می دهد پس؟ دیده شده؟
محتوا کل برنامه با رقابت بین دو زوج شرکت کننده انجام می شود. آنها باید به همان سؤالات پاسخ دهند یا موقعیت هایی را که در یک نمایش یا کمدی زنده به آنها ارائه می شود را بازنمایی کنند. در اپیزود پخش شده در روز سه شنبه سوالاتی از این قبیل بود که مثلا همسرتان ایرانی است؟ نبودکجا می خواهید باشید؟ یا اگر فیلمی درباره همسرتان ساخته می شد، دوست دارید اسم آن چیست؟ موقعیت ها به گونه ای بود که زن و مرد جای خود را عوض می کنند و نشان می دهند که در خواستگاری چگونه باید رفتار کنند یا وقتی مرد به خانه می آید و زن شکایت می کند که سرش همیشه تلفن است و … موقعیت هایی که شوخی ها در آنهاست. خلاقانه تر، مردم را به یاد جنگ های دهه شصت و هفتاد می اندازد. اگر به خاطر داشته باشید حتی ایرج طهماسب در نمایش های عروسک های «کلاه قرمزی» با این موقعیت ها شوخی می کرد. زمانی که مهران مدیری برنامه «دورهمی» را تولید می کرد، علاوه بر بخش های مختلف، بخشی را نیز به گفتگو با مخاطبان اختصاص داد. او از آنها خواست که به سن بیایند و به سؤالاتی در مورد همسر یا اعضای خانواده خود پاسخ دهند، سؤالاتی مانند مثلاً آیا همسر شما می تواند آشپزی کند؟ یا اگر در روز خواستگاری رفتار خاصی داشت حاضرید با او زندگی کنید یا نه؟ در واقع از این نوع پرسش و پاسخ فقط برای چند دقیقه کوتاه بین برنامه های دیگر استفاده می کرد. طبیعتا برگزاری مسابقات با محتوای کاملا آشنا بد نیست و می تواند جذاب هم باشد اما تکرار موقعیت های قدیمی بدون کوچکترین خلاقیتی نمی تواند به چنین هدفی کمک کند. در این لحظه شاهد برگزاری مسابقه کودک شو در شبکه نسیم هستیم. رقابتی که علیرغم انتقاداتی که گاه به چشم می خورد، هدف خاصی را دنبال می کند، در عین حال سرگرم کننده، خلاقانه و می تواند خانواده های نسل جدید را به هم نزدیک کند.
ساختار جدای از بحث اجرای نامناسب و محتوای ضعیف نمایش، «خوش نمک» نه تزئینات جذابی دارد و نه از قسمت های متنوع و جذابی تشکیل شده است. در دیوار ویدیویی پشت مجریان و شرکت کنندگان می توانید تصاویری از گل های صورتی و قرمز بزرگ را ببینید که به طور مداوم چشمک می زنند و مهمتر از همه، مجموعه کلیپ های دهه 1960 را تداعی می کنند. در سال 1403 چرا باید دکوراسیون یک برنامه با سلیقه مردم دهه شصت تطبیق پیدا کند؟ ضمن اینکه محدودیت های آن دوره دیگر وجود ندارد و می توانید انواع دکوراسیون های جذاب را طراحی کنید. جدای از این، برنامه هیچ عنصر خاصی ندارد و در بخش های آن تنوعی وجود ندارد. آنها حداقل می توانستند از عناصر کوتاه یا پخش استفاده کنند یا برنامه را از حالت تخت با طرح بندی های گرافیکی خارج کنند. شاید در این صورت حداقل نقاط ضعف محتوا پوشش داده می شد.
«خوش نمک» مدت هاست که از شبکه نسیم روی آنتن می رود و از نظر محتوا، ساختار و اجرا تغییری نکرده است. مدیران شبکه ای مثل نسیم که تجربه تولید برنامه های مطرح و پرمخاطب مانند «خندوانه» و «دورهمی» را داشته اند و ذائقه مخاطب امروزی را می شناسند، چگونه می توانند از ادامه چنین نمایش ضعیفی راضی باشند و انتظار بیشتری از او داشته باشند. ? سازندگان برنامه ندارند.