سورپرایز برای وارثان سهام عدالت در مهرماه امسال

سرمایه سهام | محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مرکزی گفت: واریز سود ردیف سوم سرمایه سهام عملکرد مالی سال 1401 هنوز توسط برخی ناشران محقق نشده است، بنابراین هنوز نتوانسته ایم سود سهام عدالت و سود سهام ورثه را پرداخت کنیم.

این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: در صورت واریز سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت عملکرد مالی 1401، سود وراثی که کلیه مراحل انتقال سهام عدالت متوفی خود را طی کرده باشند، به طور کامل واریز می شود. اما این باید مورد تاکید قرار گیرد یکی یکی از مهمترین شروط پرداخت سود سهام متوفی، حق ازدواج وراث آنهاست. وی می گوید: چون برای هر ورثه باید یک شماره شبا داشته باشیم تا وراث همچنان وقت داشته باشند از طریق شعب بانک های منتخب و کارگزاری های منتخب، حقوق صاحبان سهام متوفی خود را داشته باشند./فکر معاصر.

سرمایه متوفی چه زمانی واریز می شود؟

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مرکزی از واریز سود سهام متوفیان به همراه سود مرحله سوم سرمایه به وراث آنها خبر داد.

سود سهام امسال به سه سطح تقسیم شد. پس از واریز سود مرحله اول و دوم در ابتدای زمستان و پایان سال گذشته، اکنون سهامداران منتظر سود مرحله سوم هستند. اما به دلیل عدم واریز سود از سوی چهار شرکت، واریز مابقی سود به حساب سهامداران با تاخیر مواجه شد.

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: واریز مرحله سوم سود سهام عملکرد مالی سال 1401 هنوز توسط برخی ناشران انجام نشده است. بنابراین ما توانسته ایم سود سهام عدالت و سود وراث را که تاکنون واریز نشده است، پرداخت کنیم.

این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: در صورت واریز سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت عملکرد مالی 1401، سود وراثی که کلیه مراحل انتقال سهام عدالت متوفی خود را طی کرده باشند، به طور کامل واریز می شود. اما این باید مورد تاکید قرار گیرد یکی یکی از مهمترین الزامات پرداخت سود سهام، حق متوفی نسبت به وراث است.

وی می گوید: از آنجایی که برای هر ورثه باید شماره شبا داشته باشیم، وراث می توانند از طریق شعب بانکی منتخب و کارگزاری های منتخب نسبت به واگذاری سهام عدالت متوفی خود اقدام کنند.

ثبت نام در سامانه سجام – سهام عدالت

وراثی که قصد دریافت سهام عدالت متوفی خود را دارند باید ابتدا با سامانه سجام تماس گرفته و مراحل سجام را تکمیل کنند.

این شرط برای همه وراث الزامی است و بدون آن نقل و انتقال سهام و دریافت سود امکان پذیر نیست. مهدی حاجیوند، دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در امور حقوق صاحبان سهام با تاکید بر اینکه این شرط باید از سوی همه وراث رعایت شود، گفت:

فرآیند انتقال سود سهام به وراث

یکی یکی از ویژگی های بارز سیستم ارث، انتقال رایگان سهام سرمایه به وراث است. این انتقال از طریق شعب منتخب بانک ها و کارگزاران صورت می گیرد و هزینه ای برای وراث ندارد. بانک های ارائه دهنده این خدمات عبارتند از بانک های ملی، ملت، پارسیان و تجارت.

نحوه دریافت سود سهام از متوفی

وراث پس از طی مراحل مربوط به انحصار وراثت و انتقال آن به متوفی، باید تا مرحله بعدی پرداخت سود سهام عدالت صبر کنند.

سود سهام تنها زمانی به وراث پرداخت می شود که تمام ذینفعان پرداخت شوند. بنابراین ممکن است دریافت منافع برای برخی از وراث به تأخیر بیفتد. وراثی که هنوز سهام عدالت متوفی خود را واگذار نکرده اند در اسرع وقت با سامانه سجام تماس گرفته و فرآیند تبلیغات سجام را آغاز کنند. این فرآیند اکنون رایگان و رایگان است و دلیلی برای به تاخیر انداختن آن وجود ندارد.

نحوه دریافت سود سهام از سهام دور جدید

پیش بینی می شود سود سهام بر اساس سال مالی گذشته در پاییز و زمستان سال جاری توزیع شود. اسفند 1402 پرداخت می شود، مابقی سود سهام عدالت از سال 1401 نیز به حساب سهامداران واریز می شود.

آیا سود سهام عدالت در تابستان پرداخت می شود؟ امروزه بسیاری از افراد پیگیر زمان واریز سود سهام هستند و به همین دلیل در مورد دو تاریخ نهایی پرداخت سود سهام در سال 1403 صحبت کرده و در پایان نحوه دریافت سود سهام متوفیان را بررسی خواهیم کرد.

سود سهام در سالهای اخیر در دو مرحله یکی در پاییز و یک بار در اواخر زمستان به حساب سهامداران واریز شد. سال گذشته، سود سهام عدالت در مرحله دوم حدود 30 درصد کمتر از سود مرحله اول آن بود. ضمناً سود سهام متوفی نیز در سال 1402 پرداخت شده است. قول داده شد کسانی که در زمستان سال گذشته سود سهام خود را دریافت نکرده اند، در خرداد 1403 صورتحساب دریافت کنند. در حالی که اعلام شد فاز سوم سود سهام باقی مانده 1401 اعلام شد خرداد امسال نصف پرداخت خواهد شد مرداد هنوز خبری از سود سهام نیست.

به دلیل سوء نیت برخی شرکت ها، احتمال تاخیر در پرداخت سود سهام تا ماه ها وجود دارد.

با این حال سود سهام مربوط به سال مالی قبل در پاییز و زمستان سال جاری پیش بینی می شود اسفند 1402 پرداخت می شود، مابقی سود سهام عدالت از سال 1401 نیز به حساب سهامداران واریز می شود. بنابراین، در حال حاضر فقط تاریخ های قطعی برای پرداخت سود سهام اعمال می شود. آذر و اسفند ماه 1403 است.

رئیس پشتیبانی و اداره سپرده‌گذاری مرکزی تسویه اوراق و پول اعلام کرد: واگذاری سهام متوفیان به وراث از طریق شعب کارگزار و بانک‌های منتخب بلاعوض است.

مژگان صفری مقدم گفت: یکی وراث سهام عدالت می توانند پس از ثبت نام با مراجعه به پورتال یکپارچه مشمولان بازار سرمایه “ddn.csdiran.ir” و مراجعه به قسمت “مسائل سهام عدالت متوفیان” نسبت به استعلام وضعیت سهام عدالت اقدام کنند ، تاریخ تولد متوفی و ​​سبد سهام متوفی.

وی با بیان اینکه تمامی مراحل فوق و تقسیم اموال متوفی همچنان آزاد است، افزود: یکی وراث پس از استعلام از وضعیت سهام سرمایه می توانند این کار را انجام دهند یکی با مراجعه به شعب یا بانک های منتخب کارگزاری «ملی، تجارت، ملت و پارسیان» مدارک مورد نیاز را به نشانی «www.csdiran.ir/pages?page=miras» ارسال کنید.

صفری مقدم تصریح کرد: کلیه وراث سهام متوفی پس از تقسیم دارایی های متوفی به سجام مراجعه کنند تا سود سهام با شماره شبایی که در سامانه سجام ارائه کرده اند به حساب آنها واریز شود. ضمناً وراث پس از ارث می توانند با استفاده از درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه علاوه بر مشاهده موجودی سهام خود از ارزش فعلی آنها نیز مطلع شوند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما