اخبار روز

داستان تکراری وجود اختلال در اینترنت!/جزئیات

کاربران از شروع سال ۱۴۰۲ تا روز ۴ بهمن حداقل ۱۰ مورد و به صورت میانگین هر ۳۱ روز یک اختلال اینترنتی را تجربه کرده اند.

به گزارش منیبان به نقل از همشهری آنلاین، در واقع در طول سال جاری به دلایل مختلف شاهد اغتشاشات زیادی بودند. در این قطعی ها گاهی شاهد واکنش متولیانی بودیم که علت را اعلام می کردند و گاه بدون کوچکترین واکنشی از سوی وزارت ارتباطات و معاونانش، شبکه به حالت عادی بازگشت. در رویدادهای گذشته، کارشناسانی که با همشهریان خود صحبت می کردند، همیشه وقوع قطع یا قطع اینترنت را که در سراسر جهان رخ می دهد، امری عادی می دانستند. اما سپس غیرعادی بودن تکرار وقفه ها و همچنین تاخیر در بازگشت شبکه به شرایط عادی را برجسته کردند. به عبارت دیگر، در نظر گرفتن قابلیت‌های جایگزین تا زمان برقراری ارتباط، انتظاری است که کاربران از جمله مردم عادی، مشاغل و مراکز دولتی دارند.

یکشنبه گذشته، کاربران در اواسط روز دچار اختلالات شدید شدند. پس از بازگشت شبکه به حالت عادی، شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که قطعی اینترنت ناشی از قطع فیبر نوری در گرجستان به حالت عادی بازگشته است.

این شرکت در سایت خود نوشت: بر اساس مانیتورینگ، قطع لینک بین المللی مسیرهای ورودی فیبر نوری گرجستان از ساعت 11:32 آغاز و در ساعت 14:52 به پایان رسید.

بر اساس اعلام زیرساخت، «در این بازه زمانی تردد به ظرفیت بین‌المللی از مسیرهای دیگر توزیع شد» و کاربران «در این مدت» با اختلالات جدی مواجه شدند.

اما این پایان داستان نبود و چهارشنبه گذشته همین داستان تکرار شد. زیرساخت اعلام کرد: به دلیل قطعی مکرر فیبر نوری در گرجستان، چندین لینک بین المللی ورودی از این مسیر به کشور قطع شده است که در این راستا شرکت ارتباطات زیرساخت اقدامات فنی را برای تامین پهنای باند مورد نیاز کشور از سایر مسیرهای جایگزین انجام داده است. از زمانی که این وقفه مشاهده شد و اطلاعات تکمیلی متعاقبا ارائه خواهد شد.

ناحیه شمالی، متهم اصلی

بررسی ساده اطلاعیه های شرکت زیرساخت ارتباطی نشان می دهد که لینک هایی که از شمال کشور می آیند مقصر اصلی قطع شدن لینک های ارتباطی هستند.

وقفه های یکشنبه و چهارشنبه گذشته طبق اعلام زیرساخت ها به دلیل قطع فیبر نوری در خاک گرجستان بوده است. بیست آبان همچنین شاهد اغتشاش جدی دیگری بودیم که منشا آن ارمنستان اعلام شد. همینطور در طول تکرار تجربیات قبلی، اعلام اسامی این دو کشور جالب توجه بوده است. قطع اینترنت ساعت 12 آبان با مبدا گرجستان هم اعلام شد.

گفتنی است مسئولان می توانند از این منظر به علت آن توجه کرده و از تکرار این حادثه جلوگیری کنند.

اختلال، عادی؛ آماده نبودن، غیرعادی

آرش کریم بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل، شرکتی معروف که آن را یکی از ارائه دهندگان اینترنت می دانند، قطع اینترنت، قطع لینک، قطعی کابل یا فیبر (fiber cut) را اتفاق عجیبی نمی‌داند.

به گفته کریم بیگی، «عجیب است که بر اساس برخی قوانین غیرعادی، توسعه ظرفیت اینترنت مشروط و محدود است و ظاهراً مجوزهای خاصی را می طلبد».

وی تاکید کرد: طبیعی است که شرکت زیرساخت ارتباطی به عنوان یک شرکت ارتباطی (telco) و اپراتور اصلی و کلیدی ارتباطات، بخواهد خدماتی پایدار، اقتصادی و با کیفیت برای رفع تمام نیازهای پهنای باند کشور ارائه دهد.

مدیرعامل شاتل موبایل آمادگی نداشتن در هر لحظه برای حوادث احتمالی و قابل پیش بینی را امری غیرعادی می داند و می گوید: به عبارتی باید آمادگی کامل را داشته باشیم تا در لحظات حساس ظرفیت هایی را از مسیرهای دیگر جایگزین کنیم.

1402، هر 31 روز یک اختلال

اگرچه مقامات در برخی موارد علت قطع اینترنت را توسعه شبکه عنوان کرده اند، اما آنچه رخ داده نارضایتی کاربران است.

کاربران از ابتدای 1402 تا روز 4 بهمن حداقل 10 مورد و به طور متوسط ​​هر 31 روز یکبار دچار قطعی اینترنت شده اند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا