بعدی- یکی سرطان لوزالمعده یکی از انواع سرطان است که مشکلات زیادی را برای افراد مبتلا ایجاد می کند. این سرطان به عنوان “بیماری خاموش” شناخته می شود. زیرا تا زمانی که به طور کامل در بدن انسان رشد نکند هیچ علامتی از خود نشان نمی دهد. این امر باعث می شود افراد مبتلا نتوانند اقدامات لازم برای درمان این بیماری را به موقع انجام دهند. در این صورت چگونه می توان سرطان پانکراس را قبل از گسترش تشخیص داد؟ راه های درمان این بیماری چیست و آیا می توان از آن پیشگیری کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات در این مقاله با ما همراه باشید.

سرطان پانکراس چیست؟

سرطان پانکراس یا “سرطان پانکراس” بیماری است که ابتدا در بافت پانکراس ایجاد می شود. پانکراس یک اندام لوله ای شکل اسفنجی به طول 10 تا 15 سانتی متر است که در پشت شکم و پشت معده قرار دارد. پانکراس دو وظیفه اصلی در بدن دارد. اولی آنزیم های گوارشی تولید می کند که به تجزیه غذا در روده کمک می کند و دومی هورمون هایی مانند انسولین و گلوکاگون تولید می کند که استفاده بدن از قند و نشاسته را تنظیم می کند و قند خون را کنترل می کند. سرطان لوزالمعده زمانی رخ می دهد که سلول های پانکراس از کنترل خارج شده و شروع به تشکیل توده می کنند.

بیش از 90 درصد سرطان‌های لوزالمعده در سلول‌های مجرای لوزالمعده ایجاد می‌شوند که مسئول انتقال آنزیم‌های گوارشی به دوازدهه (نخستین قسمت روده کوچک) هستند، بنابراین دو سوم تومورهای مجرای در سر و یک سوم در ناحیه سر ایجاد می‌شوند. سر بدن و دم پانکراس. از آنجایی که این سرطان ها اغلب توسط بافت های ملتهب لوزالمعده احاطه شده اند، در تشخیص پانکراس مشکل ایجاد می کنند. این بیماری پیشرونده و اغلب بدخیم است و می تواند مجرای صفراوی را مسدود کند و منجر به زردی شود.

علت سرطان پانکراس چیست؟

علت سرطان پانکراس در بیشتر موارد مشخص نیست. این در حالی است که پزشکان معتقدند عواملی مانند سیگار کشیدن خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که سرطان لوزالمعده زمانی رخ می دهد که جهش در DNA سلول های پانکراس رخ دهد. این جهش ها باعث می شود سلول ها به طور غیرقابل کنترلی رشد کنند و حتی پس از مرگ سلول های طبیعی به زندگی خود ادامه دهند. تجمع این سلول ها می تواند منجر به تشکیل تومور شود. اگر سرطان لوزالمعده درمان نشود، به اندام ها و رگ های خونی مجاور گسترش می یابد.

علائم سرطان پانکراس چیست؟

سرطان پانکراس یک بیماری خاموش نیز نامیده می شود. زیرا علائم زمانی رخ می دهد که سلول های سرطانی بدخیم به طور کامل پخش شوند. به عبارت دیگر، علائم این بیماری معمولا زمانی ظاهر می شود که بیماری به مرحله پیشرفته برسد. اما همیشه علائم و نشانه هایی وجود دارد که احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را نشان می دهد. برخی از این علائم عبارتند از:

1. دیابت بی سابقه: مطالعات نشان می دهد که 40 درصد از افراد مبتلا به سرطان پانکراس یک تا دو سال قبل از تشخیص سرطان خود به دیابت مبتلا شده اند. در واقع، دیابت توسط سلول های توموری ایجاد می شود که هنوز کشف نشده اند. اما مشکل اینجاست که دیابت یک بیماری بسیار شایع است و بسیاری از بیماران دیابتی سرطان پانکراس ندارند. به همین دلیل افرادی که به طور ناگهانی به دیابت مبتلا می شوند و سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را ندارند باید حتما احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را در نظر بگیرند.

2. التهاب و خارش پوست: بسیاری از افرادی که دچار زردی می شوند، خارش را در کف دست، پا، آرنج و بازوهای خود تجربه می کنند. با این حال، برخی از بیماران تومور، بدون اینکه زردی را تجربه کنند، خارش پوست خود را تجربه می کنند، که ناشی از واکنش پوست به بیلی روبین است.

سرطان پانکراس؛ علل، علائم و روش های درمان

3. تغییر در ذائقه و حس چشایی: جالب توجه است که مطالعه ای که در ایتالیا انجام شد نشان داد که بسیاری از افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده دوره هایی را به یاد می آورند که حس چشایی آنها تغییر می کرد، قبل از اینکه برخی غذاها و نوشیدنی ها مانند قهوه و سیگار طعم خود را از دست بدهند. تشخیص داده شد که سرطان دارم. برخی حتی گزارش دادند که حس چشایی خود را به طور کامل از دست داده اند.

4- از دست دادن اشتها: یک مطالعه نشان داد که تقریباً همه افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده 6 تا 8 ماه قبل از تشخیص سرطان خود دچار از دست دادن ناگهانی و شدید اشتها شدند و اکثر آنها پس از خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری زودرس و کاهش اشتها داشتند. کیلو یکی از شاخص های این گروه بوده است.

5. درد شکم: افراد مبتلا به سرطان به یاد می آورند که قبل از تشخیص هر از چندگاهی درد شکمی را تجربه کرده اند، اما این دردها دردهای تیز نیستند. برعکس، اغلب دردهای مبهم و فشار دهنده در پشت وجود داشت. تیر نکته مهم در مورد این دردها این است که با خم شدن فرد به جلو، کاهش یا حتی از بین می روند.

6. زرد شدن چشم یا پوست: حتی یک تومور کوچک می تواند مجاری صفراوی را مسدود کند. به خصوص اگر این تومور در سر لوزالمعده باشد. این فرآیند می تواند باعث زردی و زردی پوست یا چشم شود.

سرطان پانکراس؛ علل، علائم و روش های درمان
7. بزرگ شدن کیسه صفرا: انسداد مجاری صفراوی که باعث زردی می شود نیز می تواند باعث بزرگ شدن کیسه صفرا شود.

8. مدفوع رنگ پریده و بدبو است: اگر توده تشکیل شده در لوزالمعده مانع از رسیدن آنزیم های گوارشی به روده شود، باعث جذب غذاهای چرب در روده و در نتیجه رنگ پریدگی و مدفوع بدبو می شود. مردم اغلب این علامت را که یکی از اولین علائم مهم بیماری است نادیده می گیرند.

عوامل خطر سرطان پانکراس چیست؟

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش دهند عبارتند از:
التهاب مزمن پانکراس (پانکراتیت)
دیابت
سابقه خانوادگی سندرم های ژنتیکی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، از جمله جهش های ژن BRCA2، سندرم لینچ و سندرم ملانوم مولتیپل غیر معمول خانوادگی (FAMMM).
سابقه خانوادگی سرطان پانکراس
دود
چاقی
سن سرطان لوزالمعده در تمام گروه های سنی از 15 سالگی تا 90 سالگی دیده می شود. با این حال بیشترین میزان بروز آن در سنین 55 تا 85 سالگی است.

یک مطالعه بزرگ نشان داد که ترکیبی از سیگار کشیدن، دیابت مزمن و تغذیه نامناسب می تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس را بسیار بیشتر از هر یک از این عوامل افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد که تقریباً 25 درصد موارد این بیماری ناشی از مصرف سیگار و 5 تا 10 درصد به دلیل ژن های ارثی است.

سرطان پانکراس؛ علل، علائم و روش های درمان

انواع سرطان پانکراس

سرطان لوزالمعده به کدام قسمت از پانکراس بستگی دارد. بنابراین، سرطان اگزوکرین (بخشی که مواد گوارشی ترشح می کند) یا غدد درون ریز (بخشی که انسولین و سایر هورمون ها را ترشح می کند) به چندین دسته مختلف تقسیم می شود.

1. سرطان پانکراس اگزوکرین

اگرچه انواع مختلفی از سرطان لوزالمعده وجود دارد، اما 95 درصد موارد از تومورهای بدخیم (آدنوکارسینوم) در این قسمت از لوزالمعده ناشی می شود. قسمت برون ریز پانکراس بیش از 95 درصد از پانکراس را تشکیل می دهد، بنابراین جای تعجب نیست که اکثر سرطان های لوزالمعده در این قسمت رخ می دهند. انواع رایج سرطان پانکراس دفعی عبارتند از:

کارسینوم آدنوسکواموس
– سرطان سلول سنگ‌فرشی
کارسینوم سلول غول پیکر
کارسینوم سلول آسینار
کارسینوم سلول کوچک

سرطان پانکراس؛ علل، علائم و روش های درمان

2. سرطان غدد درون ریز پانکراس

سایر سلول های پانکراس هورمون هایی ترشح می کنند که مستقیماً وارد جریان خون (سیستم غدد درون ریز) می شوند. تومورهای سرطانی ایجاد شده توسط این سلول ها، تومورهای عصبی غدد پانکراس یا تومورهای سلول جزیره ای نامیده می شوند. سرطان غدد درون ریز پانکراس یک سرطان نادر است که بسته به نوع هورمونی که قطعه تولید می کند به همین نام خوانده می شود:

– انسولینوم ها (ناشی از سلول های تولید کننده انسولین)
گلوکاگونوم (ناشی از سلول های تولید کننده گلوکاگون)
– سوماتوستاتینوم ها (ناشی از سلول های تولید کننده سوماتوستاتین)
– گاسترینوما (ناشی از سلول های تولید کننده گاسترین)
– VIPomas (ناشی از سلول هایی که هورمون های پپتیدی روده ای تولید می کنند که عروق را فعال می کند)
– برخی از سلول های جزایر پانکراس تحت تاثیر تومور هیچ هورمونی ترشح نمی کنند. بنابراین به این نوع تومور سرطانی تومور غیر ترشحی جزایر پانکراس می گویند.

سرطان پانکراس؛ علل، علائم و روش های درمان

عوارض جانبی سرطان پانکراس

اگر سرطان لوزالمعده پیشرفت کند، عوارض زیر را ایجاد می کند:

1. کاهش وزن: تعدادی از عوامل می توانند باعث کاهش وزن در افراد مبتلا به سرطان پانکراس شوند. خود سرطان می تواند باعث کاهش وزن شود. علاوه بر این، تهوع و استفراغ ناشی از درمان سرطان یا تومور که به معده فشار وارد می کند نیز باعث اختلال در روند تغذیه می شود.

2. زردی: سرطان لوزالمعده که مجاری صفراوی کبد را مسدود می کند باعث زردی می شود. علائم شامل زردی پوست و چشم، ادرار تیره و مدفوع کم رنگ است.

3. درد: تومور در حال رشد به اعصاب ناحیه شکم فشار وارد می کند و باعث درد شدید می شود. داروهای مسکن ممکن است در این مورد موثر باشند.

4. انسداد روده: سرطان پانکراس که در قسمت اول روده کوچک (اثنی عشر) رشد می کند، می تواند جریان غذای هضم شده را از معده به روده متوقف کند.

سرطان پانکراس چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر پزشک مشکوک به سرطان پانکراس باشد، ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را تجویز کند:

1. مشاهده: این آزمایش ها به پزشکان کمک می کند تا اندام های داخلی شما از جمله پانکراس را از نزدیک بررسی کنند. تکنیک های مورد استفاده برای تشخیص سرطان لوزالمعده شامل سونوگرافی، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT اسکن)، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و گاهی اوقات توموگرافی با انتشار پوزیترون (PET) و اسکن سونوگرافی آندوسکوپی (EUS) است.

سرطان پانکراس؛ علل، علائم و روش های درمان
2. نمونه برداری (بیوپسی): بیوپسی فرآیند نمونه برداری از بافت برای بررسی زیر میکروسکوپ است. پزشک شما ممکن است با وارد کردن یک سوزن از طریق پوست به پانکراس (آسپیراسیون با سوزن ظریف) یا با هدایت ابزارهای ویژه به داخل پانکراس در طول EUS، از بافت پانکراس نمونه برداری کند.

3. آزمایش خون: پزشک ممکن است خون شما را از نظر پروتئین های خاصی که توسط سلول های سرطانی پانکراس ترشح می شود (مارکرهای تومور) آزمایش کند. آزمایش نشانگر تومور مورد استفاده برای سرطان پانکراس CA19-9 نام دارد. با این حال، این آزمایش همیشه قابل اعتماد نیست و بهترین زمان برای انجام آن مشخص نیست. برخی از پزشکان سطح این پروتئین را قبل، در طول یا بعد از درمان اندازه گیری می کنند.

درمان سرطان پانکراس

روش های بسیاری به تنهایی یا همراه با روش های دیگر در درمان سرطان پانکراس استفاده می شود. این روش های درمانی عبارتند از:

عملیات
شیمی درمانی
پرتو درمانی
ایمونوتراپی
-استفاده از مسکن های موقت

جراحی اغلب برای درمان سرطان پانکراس استفاده می شود. اما فقط می تواند علائم سرطان را کاهش دهد یا از آن جلوگیری کند. شیمی درمانی و پرتودرمانی اغلب با هم برای کاهش رشد تومور قبل یا بعد از جراحی یا حتی بدون جراحی استفاده می شوند. روش‌های تسکینی موقت برای کاهش درد و ناراحتی در افرادی که سرطان پانکراس آنها قابل درمان نیست استفاده می‌شود. هدف از ایمونوتراپی تقویت سیستم ایمنی بدن انسان برای مبارزه با این بیماری است.

سرطان پانکراس؛ علل، علائم و روش های درمان

پیشگیری از سرطان پانکراس

یکی یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از سرطان لوزالمعده، تغییر سبک زندگی است. اقدامات زیر می تواند خطر ابتلا به این نوع سرطان را کاهش دهد:

1. حفظ وزن سالم: ورزش منظم در پیشگیری از این بیماری موثر است زیرا چربی اضافی بدن را از بین می برد.

2. ترک سیگار: سیگار یکی یکی از عوامل خطر سرطان لوزالمعده است و 25 درصد از این بیماری ناشی از سیگار کشیدن است. بنابراین، ترک سیگار ممکن است نقش مثبتی در پیشگیری از سرطان پانکراس داشته باشد.

3-رژیم غذایی سالم: از آنجایی که رژیم غذایی پرچرب یکی از عوامل ابتلا به سرطان لوزالمعده است، اجتناب از مصرف بیش از حد چربی در رژیم غذایی و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل با فیبر فراوان می تواند از این بیماری پیشگیری کند.

4. غربالگری سرطان: اگر سابقه خانوادگی سرطان لوزالمعده دارید، به یک مشاور ژنتیک مراجعه کنید. او می تواند سابقه سلامت خانواده شما را بررسی کند و تعیین کند که آیا آزمایش ژنتیکی ممکن است برای تعیین خطر ابتلا به سرطان پانکراس یا سایر سرطان ها استفاده شود یا خیر.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما