سبک زندگی

ساخت دستگاه درمان سرطان با الهام از خروس!

به گزارش خبرگزاری پی ام آپ و به گزارش ایسنا، کریستینا زاوالتا مانند بسیاری از مردم از آشپزی لذت می برد. او هرگز فکر نمی کرد استیک خانه اش بتواند ابزاری برای کمک به پزشکان در اتاق عمل الهام بخشد. اما یک روز، در حالی که مشغول آشپزی بود، به این فکر افتاد که یک دستگاه جوجه گردان مانند ممکن است راهی عالی برای اسکن تومورها باشد. با ساخت چنین ابزاری، بافت سرطانی که از بدن خارج نشده است را می توان پس از جراحی با کمک نانوذرات منحصر به فرد به خوبی تشخیص داد و به این ترتیب پزشک می تواند سلول های سرطانی باقی مانده را از بدن خارج کند. راهنمایی این ابزار نتیجه استفاده از این ابزار کاهش احتمال عود و متاستاز تومور در بیماران پس از جراحی است.

زاوالتا و تیمش دستگاهی را ساختند که رامان روتیسری نامیدند. این دستگاه نمونه تومور را به صورت فیزیکی می چرخاند و سطح تومور برداشته شده را با طیف سنجی رامان اسکن می کند. نتایج تحقیقات آنها به افزایش میزان موفقیت لامپکتومی سرطان سینه کمک می کند. کار آنها به عنوان یک مقاله در مجله NPJ Imaging منتشر شد.

زاوالتا می گوید: «مشکل جراحی سرطان این است که جراحان برای اطمینان از برداشتن کل تومور به کمک بیشتری نیاز دارند. بنابراین از این نظر، داشتن چیزی که بتواند سطح نمونه استخراج شده را کنترل کند مفید خواهد بود. اگر تومور به طور کامل برداشته نشود، مقداری از آن در بدن بیمار باقی می ماند و احتمال عود وجود دارد.

در این پروژه ۲۶ نشانگر زیستی در فرآیند تصویربرداری انجام شده با نانوذرات مورد هدف قرار گرفته است. سطح بافت تومور برداشته شده از قبل با نانوذرات پوشانده شده و با استفاده از طیف سنجی رامان تصویربرداری می شود تا یک نقشه سه بعدی از سطح تومور ایجاد شود. هر شکستگی در مرز بافت سالم و بافت سرطانی با نانوذرات مشخص می شود. اما اگر بخشی از تومور در بدن بیمار باقی بماند، جراح از روی تصاویر متوجه این موضوع می شود.

به گزارش ستاد نانو، زاوالتا گفت: آنچه که داریم این است که می توانیم با استفاده از نانوذرات، بسیاری از نشانگرهای زیستی سرطان را به طور همزمان شناسایی کنیم.

تیم تحقیقاتی در تلاش است تا سرعت چرخش این دستگاه را برای نمونه برداری موثرتر از سطح تومور افزایش دهد. آنها همچنین در حال بررسی همکاری برای شروع آزمایش اثربخشی نمونه اولیه با استفاده از نمونه‌های بافت انسانی هستند.

انتهای پیام

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا