به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، سبزوار نام داشت، رضایی میرقاید سبزواری از کارگران روستاهای اطراف قطب نفت ایران، مسجد سلیمانی بود.

صداپیشگی آقا محسن اولین بار توسط خود امام خمینی (ره) انجام شد. او پس از چند تغییر در ماه های اول، فرمانده سپاه پاسداران، بازوی اصلی نظامی کشور شد. یک یا دو سال تا اواسط دهه 70 باقی نمانده است.
او بود که تمام روزهای جنگ را به عنوان فرمانده گذراند.

از فرماندهی در زمان جنگ تا تاریخ پذیرش قطعنامه

از محاصره آبادان و سقوط خرمشهر تا آزادسازی خرمشهر و حماسه فاو. از رمضان و کربلای چهار تا بیت المقدس و مرصاد. از جنگ تا پیروزی و راه قدس، از کربلا تا لحظه تلخ نوشتن نامه از شرایط واقع بینانه جنگ می گذرد که منجر به پذیرش قطعنامه و قضاوت تلخ نوشیدن جام زهر توسط امام شد. خمینی.

آقا محسن که روزگاری فرمانده جوانان دلیر بود از متوسلیان و همت و باکری گرفته تا کاظمی و زین الدین و خرازی و باقر و حاج قاسم. او که نخستین چالش های فرماندهی را در سپاه با احمد متوسلیان و اصرار او بر آزادی قدس آغاز کرده بود، در اعتراضات فرماندهان تهران پس از انتصاب حسین دهقان به فرماندهی سپاه، این مبارزات را در بالاترین سطح خود تجربه کرد. جایی که حجم کار در پادگان امام حسن (ع) به قدری زیاد بود که نیاز به دخالت مستقیم امام خمینی برای معدوم کردن ایشان داشت.

اما فتح خرمشهر با رشادت‌ها و دلاوری‌های لشکریان فاتح خراسان، تهران و مازندران و تکاوران و تیپ‌های زرهی ارتش، او را به فرماندهی پیروز تبدیل کرد. اگرچه پیام های مذاکرات صلح پس از تسخیر فاو همچنان چالشی برای تاریخ نگاران جنگ تحمیلی است.

و اما در مورد پذیرش قطعنامه که واقعاً برای همه و به ویژه برای من بسیار تلخ و تاسف بار بود، واقعیت این است که تا چند روز پیش به همین شیوه دفاعی اعتقاد داشتم و در جنگ اعلام مواضع کردم و مصلحت نظام و کشور و انقلاب را در اجرای آن دیدم. اما با توجه به اتفاقات و عواملی که فعلاً به آنها اشاره نمی کنم و به امید خدا در آینده و نظر همه کارشناسان ارشد سیاسی و نظامی کشور مشخص خواهد شد که تعهد و دلسوزی و صداقت کیست. که به آن اعتماد دارم، با قبول قطعنامه و آتش بس موافقت کردم و در این مقطع آن را به نفع انقلاب و نظام می دانم. و خدا می داند اگر نبود این انگیزه که همه ما و آبرو و آبرویمان فدای اسلام و مسلمین شود، من هرگز راضی به این عمل نشدم و مرگ و شهادت برایم مناسبتر بود، اما چاره همه ما چیست؟ باید تسلیم رضای حق تعالی باشم. و مسلمانان، ملت قهرمان و دلاور ایران، همین بوده و هستند.»

و این جمله ای است از سخنان رهبر فقید انقلاب حضرت امام خمینی (ره) در خصوص پذیرش قطعنامه 598 قطعنامه ای که منجر به پایان هشت سال دفاع مقدس شد. اتخاذ قطعنامه ای که امام راحل برای خود فرمودند مانند نوشیدن یک جام زهر است. این قطعنامه که 27 سال بعد در جریان یک درگیری سیاسی به تصویب رسید، یکی از دلایل تصویب آن توسط فرمانده کل قوا بود. سردار افشار، یکی از فرماندهان وقت سپاه، ماجرای این نامه را اینگونه بیان می کند: «آقای محسن به درخواست آقای هاشمی فهرست گسترده ای از تجهیزات نظامی مورد نیاز تا زمان تصرف بغداد را ارائه می دهد». حرف. در همان زمان میرحسین موسوی نخست وزیر وقت نامه ای درباره وضعیت اقتصادی کشور به آقای هاشمی ارسال کرد و مقایسه این دو نامه منجر به پذیرش قطعنامه از سوی امام شد. به گفته محسن رضایی، این حادثه پس از تصویب قطعنامه منجر به غیبت امام خمینی (ره) شد.

آقا محسن لباس سربازی را در آورد

با پایان جنگ تحمیلی، محسن رضایی تا سال 1353 فرمانده سپاه بود و پس از عملیات مرصاد با تشکیل سه نیروی هوایی، دریایی و زمینی کلاسیک و همچنین سپاه، این قدرت مردمی را به یک سازمان نظام مند نظامی تبدیل کرد. که به ریاست آقا محسن به یک قدرت نظامی کلاسیک تبدیل شد.

اما پس از سال 1353 به ساختمان شورای تشخیص نظام رفت. این بار به عنوان دبیر این مجمع و بار دیگر در کنار مرحوم هاشمی که به تازگی از دولت خارج شده است. در این سال ها کت و شلوار می پوشد و در رشته اقتصاد به عنوان دکترای اقتصاد ادامه تحصیل می دهد و خود را نظریه پرداز اقتصادی معرفی می کند.

او استاد دانشگاه می شود و به ندرت خود را به عنوان یک استراتژیست نظامی به مردم معرفی می کند.

از تقابل با احمدی نژاد در مناظره های 88 تا ادامه نامزدی ها

وی ورود جدی خود به عرصه سیاسی را از سال 1387 آغاز کرد که به عنوان یک کاندیدای مستقل و اصولگرا پیش از محمود احمدی نژاد و با اتکا به آرای استان های لرنیان در انتخابات شرکت کرد و به همراه داود دانش جعفری رئیس دفتر خود خواستار شد. برای بازشماری آرای انتخاباتی

شاید به مناظره هایش یکی او یکی از بزرگترین رقبای محمود احمدی نژاد است. مثل کروبی عصبی نشد و مثل میرحسین موسوی وقتی گرفتار حملات طوفانی شد و از روی عادت به ریاست جمهوری برگزیده شد، نمی لرزید.

وقتی احمدی نژاد با تمسخر گفت: آقا محسن شما جنگ را مدیریت کردید؟ بعد از مکث کوتاهی گفت نه پس خودت را به جنگ رساندی؟! و سپس با وارد کردن اصطلاح «شاخص فلاکت» به ادبیات سیاسی کشور، توضیح داد که دولت احمدی نژاد چه بر سر زندگی مردم آورده است و چگونه میلیاردها دلار نفت نقشی در رونق اقتصادی کشور نداشته است.

او در این انتخابات و همه نامزدی های بعدی فقط توانست انتخابات و رقابت ها را کمی داغتر کند و هیچ گاه آرای زیادی به دست نیاورد و به همین دلیل اخیرا با انتخابات به سوژه شوخی های مردم تبدیل شده است.

از شوخی هایی که خودش در برنامه آقای ظهور گفت گذشت و حس خوبی دارد که این شوخی ها دل مردم را شاد می کند و لبخند را بر لبانشان می آورد. پس از اتفاقات تلخ کهریزک و تصادف در سال 1387، او یکی از تعقیب کنندگان پرونده سعید مرتضوی برای پسر دوست صمیمی اش روحل امینی بود.

عملیات کربلای 4 و یک فایل صوتی

آقا محسن در دهه 90 موج جدیدی از انتقادات را تجربه کرد. وی این بار به دلیل انتشار ویدئویی از عملیات نافرجام کربلای 4 با عبارت عملیات فریب مورد انتقاد قرار گرفت. عبارتی که با انتشار گسترده تصاویری از شهدای این عملیات در شبکه های اجتماعی همراه شد تا جایی که نیروهای سابق وی برای دفاع از وی به سایت رسانه ملی و برنامه خورشید رضا رشیدپور آمدند. شهید سرلشکر قاسم سلیمانی که دو روز در عملیات کربلای 5 در کنار مرتضی قربانی روی پل مهندسی حوضچه ماهی در صف اول تیراندازی کرد. یکی او برای توضیح حکم آقا محسن از چند برنامه زنده تلویزیونی خود صرف نظر کرد.

از بیماری مشکوک تا عضویت در دولت ریاست جمهوری

آقا محسن پس از پایان کارش در مجلس تشخیص، با وجود اینکه گهگاه لباس نظامی به تن می کرد، خود را کاندیدای شاخص اقتصادی سال 1400 می کرد، هرچند در مورد سلامتی او تردیدهایی وجود داشت. او یک پیراهن فوتبال پوشید و ویدیوی تبلیغاتی خود را روی چمن مصنوعی فیلمبرداری کرد تا تردیدها در مورد سلامتی اش برطرف شود.

در مناظره ها 1000 تومان در دست داشت و گفت که وام را به ارز محلی برمی گردم. پس از انتخابات به مدت دو سال به عنوان معاون اقتصادی در کابینه سید ابراهیم رئیسی فعالیت کرد.

در مناظره های سال 1400، عبدالناصر همتی که خود را یک اقتصاددان معرفی می کرد، خطاب به او گفت: «آقای رضایی، یادمان می آید که شما اساتید اقتصاد را به خاطر موقعیتشان وارد دفتر خود می کردید و چطور؟ در مورد آن احساس “مدرک تحصیلی او در اقتصاد…”

سعی می کنم نقش یک ریش سفید را بازی کنم

محسن رضایی اما از سال 1397 در تلاش است تا نامزدهای پی در پی نیز نقش تصمیم گیران و ریش سفیدان لیست های مجلس را بر عهده بگیرد. او در کنار حداد عادل و قالیباف خود را در رأس حلقه تصمیم گیری شورای ائتلاف می دید اما در انتخابات 1402 به یکباره از قالیباف و حداد فاصله گرفت و این بار به جلسات شاخه های تندرو اصولگرایی رفت. که لیست آن حداد بود و قالیباف توانستند شکست دهند. او در جلسات آدر حضور پررنگی داشت و می توانست خود را ریش سفید این گروه تصور کند.

پس از حادثه تلخ شهادت سید ابراهیم رئیسی و در حالی که همه درباره کاندیداتوری وی شوخی می کردند، ناگهان انصراف داد و دلایل عدم حضورش را در نامه ای بیان کرد. او کاندیدای انتخابات نیست، اما از جایگاهی متفاوت در این انتخابات حضور دارد. در روزهای ثبت نام کاندیداها، دفتر ایشان محل ملاقات برخی از کاندیداها بود که پس از اعلام نام کاندیداها از وی سوال کردند که آیا باید بیایند یا نه، این بازدیدها ادامه داشت بر اساس اخبار و توییت های وی، این بار تلاش ها با هدف گردآوری نامزدهای انقلاب و متقاعد کردن آنها به انصراف به نفع نامزدی با شانس بیشتر.

اگرچه هنوز نامزد مورد حمایت طیف و آقای محسن مشخص نشده است، اما به نظر می رسد رضایی سعی دارد نقشی مشابه ریش سفیدی داشته باشد و از این طریق وارد بازی انتخاباتی شود.

او در تمام این 50 دهه حوادث و طوفان های تلخی را پشت سر گذاشته است، از روزهای تلخ کربلای 4 و رمضان، شهادت سرداران جوانش، تا تاریخ پذیرش قطعنامه، مشکلات درون خانواده و مرگ او از کودکی به سوژه شبکه‌های اجتماعی می‌پرداخت، اما تمام تلاشش را می‌کرد تا او را در میانه بازی نگه دارد، حتی اگر جریان‌های نزدیک به اصولگرایی علاقه چندانی به حضور او نداشتند و زمان بازنشستگی را فرا رسیده بود. این فرمانده 70 ساله

27.27.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما