محققان روشی را یافته اند که می تواند زوال عقل را تا 9 سال قبل از تشخیص با 80 درصد دقت پیش بینی کند.

به گزارش فارس، این روش از تست های حافظه سنتی و تست هایی که کوچک شدن مغز را اندازه گیری می کنند، بهتر عمل می کند. این مطالعه از داده های بیش از 1100 داوطلب استفاده کرد و کاربردهای بالقوه برای مداخله اولیه را برجسته کرد.

در این تجزیه و تحلیل، محققان دانشگاه کوئین مری لندن با استفاده از تصاویر MRI عملکردی (fMRI) تغییرات ایجاد شده در “شبکه حالت پیش فرض” (DMN) مغز آسیب دیده را در مراحل اولیه بیماری آلزایمر تجزیه و تحلیل کردند.

«شبکه حالت پیش فرض» یک شبکه مغزی است که قسمت های مختلف مغز را برای انجام برخی عملکردهای شناختی به هم متصل می کند و اولین شبکه عصبی است که تحت تأثیر بیماری آلزایمر قرار گرفته است.

جزئیات بیشتر و یافته های تحقیق

برای انجام این مطالعه، محققان دانشگاه کوئین مری لندن از اسکن‌های fMRI بیش از 1100 داوطلب از Biobank بریتانیا برای تخمین ارتباط مؤثر بین ده ناحیه مغزی که شبکه حالت پیش‌فرض را تشکیل می‌دهند، استفاده کردند. این بانک یک پایگاه داده زیست پزشکی و منبع تحقیقاتی جامع است که حاوی اطلاعات ژنتیکی و سلامت نیم میلیون شرکت کننده در بریتانیا است.

چارلز مارشال، نویسنده ارشد تیم تحقیقاتی، در رابطه با نتایج آتی این مطالعه گفت: «پیش‌بینی اینکه چه کسی در آینده به زوال عقل مبتلا می‌شود، برای یافتن درمان‌های مؤثر بسیار مهم است. این درمان‌ها ممکن است از تخریب غیرقابل برگشت سلول‌های مغزی که باعث علائم زوال عقل می‌شود، جلوگیری کند.» او ادامه می‌دهد: «امیدواریم که این روش تشخیص به ما امکان دهد دقیق‌تر در مورد اینکه آیا و چه زمانی یک فرد واقعاً به زوال عقل مبتلا می‌شود، دقیق‌تر باشیم تا بتوانیم تعیین کنیم که آیا آن فرد ممکن است از درمان‌های آینده سود ببرد یا خیر».

محققان همچنین دریافتند که انزوای اجتماعی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد، به احتمال زیاد به دلیل تأثیر آن بر اتصال در شبکه حالت پیش فرض مغز.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما