به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، حبیب محبیان، یکی او از جمله خوانندگانی بود که در نهایت در سال 1387 پس از چراغ سبز دولت احمدی نژاد به ایران بازگشت، اما نه تنها نتوانست به فعالیت حرفه ای خود ادامه دهد، حتی یک بار در حین فیلمبرداری یک موزیک ویدیو دستگیر شد و اگرچه خیلی زود آزاد شد. ، داستان شکست ادامه یافت و سرانجام به پایان رسید. احتمالاً به همین دلیل، هر بار که دولت های مختلف از جمله احمدی نژاد، رئیسی و روحانی، موضوع بازگشت هنرمندان خارج از ایران را مطرح می کردند، با نگاهی به تجربه ناکامی حبیب، موضوع جدی گرفته می شد. هنرمندان ایرانی خارج از کشور نه تنها به ایران بازنگشتند، بلکه بسیاری از آنها که پس از انقلاب فعالیت خود را در ایران آغاز کردند، از کشور خارج شدند مانند شادمهر عقیلی، محسن نامجو، حمید طالب زاده و برخی دیگر.

به گزارش سازندگی، این مطلب به مناسبت تولد حبیب خواننده ایرانی در 13 فروردین نوشته شده است. مهر 1326 به این معضل و نواحی پیرامونی آن پرداخت.

«شارلاتانی» بزرگترین مانع حبیب است

زمانی که حبیب محبیان به ایران بازگشت، امیدوار بود در بازار موسیقی داخلی اجرا داشته باشد، اما همیشه با دو لیبل که مانع فعالیت او می شد همراه بود: «خواننده لس آنجلسی» و «خواننده پیش از انقلاب». محمد محبیان، پسر حبیب، معتقد بود که پدرش به دلیل پدیده ای به نام «شارلاتانری» نمی تواند در ایران کار کند. «در اطراف حبیب افرادی بودند که مانع از انجام مراحل رسمی فعالیت هایش شدند. مطمئناً افراد زیادی از کار حبیب در ایران متضرر می شدند و همین باعث شد تا برای نابودی حبیب دست به هر کاری بزنند. حبیب فردی ساده و درستکار بود و بسیاری با پدرم همراه شدند تا از او بهره ببرند. حتی خیلی ها با او مصاحبه کردند و سخنگوی او شدند. فضای وحشتناکی برای او ایجاد شده بود. فعالیت ها و سوء استفاده های بیرونی حبیب به حدی افزایش یافت که سابقه فعالیت وی در ذیل تاریخچه این سوء استفاده ها قرار گرفت. از این رو با وجود اقدامات دولتمردان همچون اسفندیار رحیم مشایی و وعده های مختلف و حتی امضای نامه ای مبنی بر تایید احمدی نژاد، گرهی باز نشد و او در نهایت در بهار ۱۳۹۵ بر اثر ایست قلبی درگذشت.

محرومیت 10 ساله سامان

سامان خواننده دیگری بود که در دوران احمدی نژاد به امید فعالیت هنری به ایران بازگشت اما پس از مدتی دوباره با درهای بسته برای گرفتن مجوز از ایران رفت. او با کم اهمیت جلوه دادن فعالیت های خود در خارج از کشور، سعی کرد خود را برای فعالیت هنری خود در ایران آماده کند تا در سال 1391 در جزیره قشم کنسرت برگزار کند. اما تلاش او برای گرفتن مجوز برای آثارش تا سال 1376 بی نتیجه ماند و سرانجام پس از یک دهه بلاتکلیفی در مهر ماه 1400 دوباره ایران را ترک کرد. امیررجنگ کاظمی که با نام هنری سامان شناخته می شود، در اولین اظهارات خود پس از خروج از ایران گفت: من فقط شاکی هستم که چندین سال در صف تایید ایستادم و ای کاش اجازه ندادند زودتر گفت اجازه نمی گیری تا حداقل زودتر از ایران برم و ضرر مالی نداشته باشم. من سه بار برای گرفتن مجوز درخواست دادم، اما هر سه بار من را رد کردند و گفتند اگر می‌خواهیم به شما مجوز بدهیم باید به همه خواننده‌های لس‌آنجلسی مجوز بدهیم و از طرف دیگر همه خواننده‌ها. پیج لایسنس بگیر تو هم مجازی!

سیاوش قمیشی، بهروز ووشقی و دیگران

بیژن مرتضوی، سیاوش قمیشی و معین از دیگر خوانندگانی بودند که بازگشتشان در دولت های مختلف از جمله دولت احمدی نژاد مورد تشویق قرار گرفت و حتی حکایت هایی از علاقه محمود احمدی نژاد به این خواننده ایرانی و این خواننده وجود دارد. یکی از سفرهای نیویورک می خواست او را با هواپیمای خود به ایران برگرداند! با این حال، آنچه در دل وقایع اتفاق افتاد متفاوت بود. بیژن مرتضوی در زمان خاتمی سعی کرد در ایران مجوز آثارش را بگیرد، حتی رفت و آمد و با یک ناشر معروف موسیقی مذاکره کرد اما در نهایت نتوانست به خواسته اش برسد. بحث بازگشت چهره های هنری خارج از ایران که قبل از انقلاب فعالیت هنری داشتند در دولت رئیسی ادامه یافت و اسماعیلی وزیر ارشاد با استقبال از حضور معین در ایران گفت: آقای معین هم ایرانی است و می تواند وارد شود ایران هر وقت بخواهند و اجرایشان تابع قوانین کشور است. اما دوباره، برای مثال یکی او از بازیگرانی که قرار بود به ایران برگردند شکایت خصوصی داشت و این موضوع ربطی به دولت ندارد.

محمد خزاعی، رئیس وقت سازمان سینمایی کشور نیز درباره احتمال حضور بهروز ووشقی در ایران گفت: واقعیت این است که ما چنین محدودیتی نداریم و می توانند به کشور برگردند و در چارچوب قانون کار کنند. مثلاً آقای بهروز و توقی می توانند به ایران برگردند و آنجا کار کنند. هیچ مانعی برای ندیدن آثار این افراد وجود ندارد. اما تجربه حضور حبیب و سامان در دهه های گذشته نشان داده است که تلاش خوانندگان برای بازگشت به کشور به نتیجه نمی رسد و مسئولانی که در این باره صحبت می کنند قدرت و عزم راسخ دارند که پای این حرف ها بایستند.

245245

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما