به گزارش مانیبان؛ محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر افزود: وزن صادرات غیرنفتی در شش ماهه امسال 70 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه قبل 3.5 درصد افزایش داشته است. سال .

رضوانی فر با اشاره به اینکه در این مدت 23.2 میلیارد دلار نفت و 600 میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی صادر شده است، افزود: مجموع صادرات کشور در شش ماهه امسال به 49.6 میلیارد دلار رسید.

مدیرکل دفتر سازمان توسعه تجارت غرب آسیا گفت: ارزش خدمات مهندسی و فنی صادراتی از ایران به عراق چهار میلیارد دلار است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص میزان واردات کالا به کشور در شش ماهه امسال افزود: در این مدت میزان کالاهای وارداتی شامل 2.5 میلیارد دلار شمش طلا به کشور رسید. 32.6 میلیارد دلار

وی در خصوص تراز تجاری کشور در نیمه نخست امسال با بیان اینکه کل مبادلات تجاری کشور در این مدت 82.2 میلیارد دلار بوده است، بیان کرد: در این مدت تراز تجاری کشور بدون مهندسی نفت و خدمات فنی منفی 6.8 میلیارد دلار بوده است. با احتساب نفت و خدمات فنی و مهندسی 17 میلیارد دلار مثبت بوده است.

رضوانی فر گفت: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی کشورمان در شش ماهه نخست امسال با 3 درصد افزایش به 366 دلار رسید.

صادرات محصولات فولادی در نیمه نخست امسال کاهش یافت. آمار گمرک نشان می دهد که در دوره مورد بررسی، صادرات این بخش از نظر ارزشی 13.6 درصد و از نظر وزنی 13 درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، در این مدت 28.1 میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش 11.3 میلیارد دلار صادر شد که از نظر وزنی 5 درصد و از نظر ارزشی 7 درصد افزایش داشت.

رضوانی فر در خصوص مقاصد اصلی صادرات کشورمان در شش ماهه نخست امسال گفت: چین با 7.2 میلیارد دلار، عراق با 5.2 میلیارد دلار، امارات متحده عربی با 3.4 میلیارد دلار، ترکیه با 2.4 میلیارد دلار، افغانستان با 1.1 میلیارد دلار. دلار دلار، پاکستان با یک میلیارد دلار و هند با 900 میلیون دلار مقصد اصلی صادرات کشورمان در این مدت بوده است. این 7 کشور 81 درصد وزن و 82 درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند.

وی در خصوص کشورهای مبدأ اصلی کالاهای وارداتی از کشورمان گفت: بیشترین واردات کالا به کشورمان در شش ماهه نخست امسال از امارات با 10 میلیارد دلار، چین با 8 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است. دلار، ترکیه با 5.1 میلیارد دلار، آلمان با 1.2 میلیارد دلار، فدراسیون روسیه و هند هر کدام با 800 میلیون دلار و هنگ کنگ با 600 میلیون دلار. 77 درصد وزن و 83 درصد از ارزش کل واردات کشور در این مدت از 7 کشور مذکور بوده است.

رضوانی فر در خصوص بزرگترین شرکای تجاری ایران در نیمه نخست امسال گفت: چین با 15.7 میلیارد دلار، امارات با 13.4 میلیارد دلار و ترکیه با 7.5 میلیارد دلار سه شریک تجاری اصلی کشور هستند.

منبع: ایلانا


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :