دانستنی ها

راه حل هایی برای داشتن استخوان های قوی

استخوان یک بافت زنده است و دائماً در حال تغییر است. قطعات استخوان قدیمی برداشته شده و با استخوان جدید جایگزین می شوند. استخوان را می توان به عنوان یک حساب بانکی در نظر گرفت که بافت استخوانی در آن “سپرده” و “برداشت” می شود.

به گزارش ایتنا، در دوران کودکی و نوجوانی، بیشتر از اینکه استخوان برداشته شود، رسوب می کند، بنابراین اسکلت از نظر اندازه و تراکم رشد می کند. به مقدار بافت استخوانی در اسکلت توده استخوانی می گویند. بیش از 90 درصد از بالاترین توده استخوانی ما در طول زندگی در 18 سالگی در دختران و تا سن 20 سالگی در پسران ایجاد می شود.

توده استخوانی در اواخر دهه 20 به اوج خود می رسد، اما سطح توده استخوانی به دست آمده از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در هر دو جنس، توده استخوانی در حدود 35 سالگی شروع به کاهش می کند.

در زنان، 10 سال یا بیشتر پس از یائسگی، مرحله از دست دادن سریع استخوان وجود دارد. این به این دلیل است که سطح هورمون استروژن که از استخوان ها محافظت می کند، پس از یائسگی کاهش می یابد. این کاهش در سال های پس از یائسگی ادامه دارد. استحکام استخوان مردان با افزایش سن به طور پیوسته کاهش می یابد.

هرچه اوج توده استخوانی ما در بزرگسالی بیشتر باشد و از دست دادن توده استخوانی در بزرگسالی کندتر باشد، بهتر است. این تا حدی توسط ژنتیک شما تعیین می شود، اما رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند نقش مهمی ایفا کند.

نیمی از زنان و 20 درصد از مردان بالای 50 سال دچار شکستگی می شوند که بیشتر به دلیل استحکام استخوان کم است. بسیاری از عوامل خطر می توانند منجر به تحلیل استخوان و پوکی استخوان شوند. برخی از این موارد را نمی توان تغییر داد، اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به حفظ سلامت استخوان های خود انجام دهید. ورزش، حفظ وزن سالم و خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل سرشار از ویتامین D و کلسیم می تواند به سلامت استخوان کمک کند.

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان‌ها استحکام خود را از دست می‌دهند و احتمال شکستگی آن‌ها بیشتر می‌شود. اگرچه شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان می توانند در هر جایی از بدن رخ دهند، اما بیشتر در مچ دست، لگن و ستون فقرات دیده می شوند.

به گفته دپارتمان توسعه تغذیه عمومی وزارت بهداشت، بسیاری از عوامل خطر می توانند منجر به تحلیل استخوان و پوکی استخوان شوند. پوکی استخوان ژنتیکی اغلب در خانواده ها ایجاد می شود. یکی اگر یکی از اعضای خانواده پوکی استخوان داشته باشد، احتمال ابتلا به پوکی استخوان در شما بیشتر است. جنسیت نیز در پوکی استخوان نقش دارد. زنان در معرض خطر بیشتری هستند.

سن یکی دیگر از عوامل موثر بر پوکی استخوان است، بنابراین افراد مسن بیشتر در معرض خطر هستند. قومیت و نژاد نیز در پوکی استخوان نقش دارند. زنان سفیدپوست و آسیایی بیشترین خطر ابتلا به پوکی استخوان را دارند در حالی که زنان سیاه پوست و اسپانیایی تبار کمترین خطر را دارند.

برخی از عوامل را نیز می توان تغییر داد و اقدامات احتیاطی زیادی برای کمک به حفظ سلامت بدن انجام داد.

نکاتی برای داشتن استخوان های قوی

ورزش و فعالیت بدنی می تواند به حفظ سلامت استخوان ها در طول زندگی کمک کند. حفظ وزن سالم عامل دیگری در حفظ استخوان است. کمبود وزن ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. به عنوان مثال، پوکی استخوان در بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی شایع تر است. یک رژیم غذایی سالم حاوی کلسیم و ویتامین D کافی در طول زندگی برای سلامت استخوان ها مهم است.

علاوه بر این، اجتناب از سیگار و الکل به سلامت استخوان ها کمک می کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا