دانستنی ها

دیابت، هفتمین عامل مرگ و میر در جهان تا سال 2030!

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با هشدار در مورد آمار رو به افزایش ابتلا به دیابت در ایران گفت: بنا بر پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت، تا سال ۲۰۳۰ هفتمین علت مرگ و میر در دنیا، دیابت خواهد بود.

این کارشناس تغذیه و رژیم غذایی با هشدار به افزایش موارد دیابت در ایران گفت: بر اساس پیش بینی سازمان جهانی بهداشت تا سال 2030 دیابت هفتمین عامل مرگ و میر در جهان خواهد بود.

دکتر نجمه سیفی گفت: ابتلا به دیابت به ویژه دیابت نوع 2 در جهان به میزان قابل توجهی در حال افزایش است و بر اساس پیش بینی سازمان جهانی بهداشت تا سال 2030 دیابت هفتمین عامل مرگ و میر در جهان خواهد بود.

وی افزود: شیوع دیابت در کشورهای در حال توسعه نیز با سرعت بالایی در حال افزایش است و در میان کشورهای منطقه خاورمیانه، شیوع دیابت در ایران نیز بالاست، به طوری که 14 درصد از جمعیت بالای سال هستند. 25 در ایران دیابتی هستند.

این متخصص تغذیه و رژیم غذایی با اشاره به خطراتی که فرد بعد از بروز دیابت با آن مواجه است، گفت: دیابتی بودن; نارسایی اندام های حیاتی مانند چشم ها، کلیه ها و رگ های خونی با خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری های قلبی عروقی همراه است. این افزایش نرخ مرگ و میر و ناتوانی در جمعیت یکی از این شرایط است.

سیفی ادامه داد: دیابت علاوه بر مشکلات، بیماری ها و ناتوانی هایی که به همراه دارد، هزینه های زیادی را هم به افراد، هم به نظام سلامت و هم به دولت ها تحمیل می کند. بنابراین تشخیص زودهنگام دیابت و پیشگیری بیشتر از دیابت بسیار مهم است.

این پزشک متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: یک مطالعه کوهورت بزرگ که در مشهد انجام شد نشان داد پیروی از الگوهای غذایی سالمتر یعنی مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، غلات کامل و ماهی خطر ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر مصرف نوشابه های قندی مانند نوشابه های گازدار، آب میوه های دلستر و صنعتی نیز خطر ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: این مطالعه همچنین تاثیر سبک زندگی افراد را بر میزان ابتلا به دیابت بررسی کرد و نتایج نشان داد سبک زندگی افراد تاثیر بسزایی در بروز دیابت دارد. بروز دیابت در افرادی که اضافه وزن داشتند، سیگاری بودند و فعالیت بدنی کمتری داشتند به طور قابل توجهی بیشتر بود.

سیفی تاکید کرد: برای کنترل شیوع دیابت در جامعه باید به تغییر عادات غذایی و رژیم غذایی توجه ویژه داشت.

او با هشدار به اینکه شیوع دیابت در کودکان روند رو به افزایشی را نشان می دهد، در این زمینه گفت: تحقیقات به وضوح نشان می دهد که شیوع دیابت در کودکان به ویژه با تغییر سبک زندگی، کم تحرکی و چاقی در کودکان رو به افزایش است. افزایش خطر ابتلا به دیابت است. به عنوان متخصص تغذیه، یکی از دغدغه های ما کنترل چاقی در کودکان و پیشگیری از دیابت در سنین بالاتر است.

این متخصص تغذیه یادآور شد: دیابت بیماری است که عوامل مختلفی از جمله ترکیب ژنتیکی، سبک زندگی، نوع غذای مصرفی و محیطی که افراد در آن زندگی می کنند در بروز آن نقش دارند.

سیفی گفت: برخی از عوامل مانند مصرف غذا و سبک زندگی کاملاً قابل تغییر هستند. رعایت رژیم غذایی سالم و تغییر سبک زندگی می تواند در پیشگیری از دیابت و خطرات همراه آن بسیار موثر باشد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا